"משבר הקורונה פגע בתחושת הביטחון של כולנו", אומר אלברטו מסצ'יאני, מנהל השירות הפסיכולוגי בדקנאט הסטודנטים של אוניברסיטת תל אביב. "הדבר נכון גם לגבי הסטודנטים".
קראו גם:
3 צפייה בגלריה
לימוד מקוון
לימוד מקוון
לימוד מקוון
(צילום: shutterstock)
"בנוסף, רבים מהם הושפעו מן המעבר מלמידה רגילה למקוונת. המסרים שחלחלו מכיוון מקבלי ההחלטות, שאנו מחויבים לשמור על ריחוק חברתי, צמצמו את המגע עם עמיתים וחברים למרחב הווירטואלי בלבד.
"עובדה זו יצרה תחושת בדידות ופגעה בעיקר באלו שזקוקים ללמידה משותפת כדי לשאוב עידוד או מוטיבציה. הלימודים המשיכו כרגיל אבל השיעורים הפכו לווירטואליים, והדבר לא תמיד עובד.
"90 דקות שבהן מרצה עומד מול כיתה יכולות ליצור שיח ולהיות מאוד דינמיות, ואינן דומות ל-90 דקות של שיעור מול מסך המחשב. ישיבה רצופה בכיתה אינה קלה לאיש, ומי שממילא התקשו לעשות זאת אולי יתקשו עכשיו יותר, בעיקר כשמדובר בלימוד חומר חדש.
3 צפייה בגלריה
אלברטו מסצ'יאני, מנהל השירות הפסיכולוגי בדקנאט הסטודנטים
אלברטו מסצ'יאני, מנהל השירות הפסיכולוגי בדקנאט הסטודנטים
אלברטו מסצ'יאני, מנהל השירות הפסיכולוגי בדקנאט הסטודנטים
(צילום: אוניברסיטת תל אביב)
"חלק מהסטודנטים איבדו את עבודתם ונאלצו לשוב אל בית ההורים, ובנוסף למתחים ולפגיעה בפרטיות, לחלקם אין היום תנאי לימוד נאותים כמו חדר שקט ללמוד בו, מחשב משלהם או אינטרנט.
"כל אלה מקשים בעיקר על סטודנטים הסובלים מהפרעות קשב וזקוקים למעט יותר זמן, ועל סטודנטים שאינם טכנולוגיים ומתקשים להתארגן עם החיבורים והקישורים. כולנו שמענו את הוויכוחים שהגיעו עד לכנסת, כשסטודנטים חששו שלא יוכלו להיבחן כראוי כי אי אפשר להגיע לכיתות.
"החרדה מתעוררת באופן טבעי בזמן משבר, ואם נוסיף על כך את הבהלה שזרעו כאן קולות מסוימים, נבין שאנשים רגישים הופכים להיות רגישים יותר. ויחד עם זאת, רוב הסטודנטים מתפקדים כמו שצריך ויעברו את הלימודים בצורה סבירה.
3 צפייה בגלריה
הקשיבו להקלטות השיעורים בקצב הנוח לכם
הקשיבו להקלטות השיעורים בקצב הנוח לכם
הקשיבו להקלטות השיעורים בקצב הנוח לכם
(צילום: shutterstock)
טיפים ללימוד מקוון יעיל:
לשפר את הריכוז
ארגנו את החומר הלימודי בפרקים קצרים, גם אם הוא וירטואלי. אחד הדברים שנפגעים בעת כזאת הוא היכולת להתרכז, ולכן כדאי לרכז את זמן הצפייה ולא לראות הרצאה שלמה ארוכה בבת אחת. בכל מקרה כדאי להגיע לשיעור בכיתה, ובחלק הלמידה העצמאית כדאי לחלק את ההרצאות המוקלטות והמצגות בצורה שתהיה נוחה לנו.
להקשיב להרצאות המוקלטות
הקשיבו להקלטות השיעורים בקצב הנוח לכם. אפשר לשלוט במהירות הסרטון, להאט אותו או לצפות בו במהירות כפולה. מבחינה זו מתחוללת מול עינינו מהפכה, כי עד לא מזמן נאלצנו להסתפק במה שהעבירו בכיתה, והיום כל סטודנט יכול להקשיב באופן הנוח לו ואז גם לשאול שאלות בפורומים השונים או לפנות ישירות אל המרצה.
ליצור קבוצה
צרו קבוצת למידה, אם כך נוח לכם ללמוד. קבוצות וירטואליות מאפשרות להמשיך ללמוד עם חברים, וגם יותר נוח לשאול שאלות בקבוצה קטנה מאשר בכיתה.
אל תתביישו לשאול שאלות. זה נכון תמיד, ובמיוחד כשמדובר בסביבה שהיא פחות נוחה לנו ומחייבת התמודדות רגשית.
להימנע מדחיינות
אל תדחו דברים לרגע האחרון. העובדה שההרצאות מוקלטות מקלה על דחייני המשימות להשאיר את הצפייה בהן לרגע האחרון, והדבר יוצר מתח. רצוי שסטודנט יתייחס לתקופת הלימודים כאל העבודה שלו, ולא כאל משהו שעושים על הדרך. תנו ללימודים מקום מרכזי בחייכם.
לארגן את הזמן
קחו את הלו"ז השבועי וארגנו אותו. חשוב תמיד ובמיוחד עכשיו, כשהסגר מטשטש את ההתמצאות שלנו במרחב ולא תמיד זוכרים את התאריך והיום בשבוע.
לעשות הפסקות
השאירו לעצמכם זמן פנוי: פעילות גופנית או סדרה בנטפליקס, כל מה שעוזר לפרוק מתח, לנקות את הראש ולהתמודד עם קשיי התקופה. חשוב לשבץ את פעילות הפנאי ביומן, כדי לזכור שגם כשלומדים מהבית, לא מוכרחים ללמוד כל הזמן.
לגלות רגישות
היו רגישים כלפי מה שקורה אצל חברים. נכון תמיד, ובמיוחד עכשיו. אם מישהו לא הופיע למפגש הזום או שמים לב לירידה במצב רוחו או למשהו אחר שהשתנה, אפשר להיות אכפתיים, להרים טלפון לשאול מה נשמע וגם להקשיב לתשובה. הנטיות האינדיווידואליסטיות המתפתחות בחברה שלנו מתעצמות על ידי הריחוק החברתי והמסכות, וזה הזמן לשים לב לסביבה.