לדעת איך ללמוד זאת מיומנות שלא כל סטודנט מכיר ויודע.
חלק מן הסטודנטים שמתחילים ללמוד באקדמיה מרגישים שאינם מוצאים את הידיים והרגליים ומדלגים בין המשימות בתחושת עומס ובלבול.
קראו גם:
מכינה חדשה המועברת בזום פותחה על ידי צוות מקצועי מטעם המרכז לייעוץ לימודי באוניברסיטת תל אביב והועברה למאות סטודנטים המתחילים את שנת הלימודים האקדמית הראשונה שלהם.
המכינה כללה טיפים שעשויים לסייע לסטודנטים להתחיל את השנה ברוגע ובהתיידדות עם הסטטוס החדש, שמאיים לא אחת גם על תלמידים שסיימו את הבגרות בהצטיינות.
"הרעיון הוא לתמוך בתהליך הלמידה", אומרת ד"ר תמי אמיר, מנהלת המרכז ליעוץ לימודי ותעסוקתי. "עם השנים למדנו עד כמה לימודים באקדמיה שונים מלימודים בתיכון מבחינת המיומנויות הנדרשות בכדי להצליח בהם. גם מי שהיה תלמיד מצטיין בתיכון ימצא תועלת בהכוונה, שתכין אותו לצורת הלמידה ותעזור לו להצטיין גם באקדמיה".
המכינה הועברה במסגרת "בצוותא" במרכז לייעוץ לימודי של האוניברסיטה ועסקה בנושאים של אוריינטציה להשכלה גבוהה, מיומנויות למידה, ניהול זמן, קריאה אקדמית, כתיבה אקדמית והכנה למבחנים.
"בצל הקורונה, חווינו ביחד עם הסטודנטים שלנו חוסר ודאות והתנסינו בחוויית למידה חדשה לחלוטין", אומרות שרון צבירן ונטע פוירשטיין, רכזות התמיכה של מרכז בצוותא.
"חוויית הלמידה בזום אינה פשוטה לכלל הסטודנטים, ועל אחת כמה וכמה לסטודנטים בעלי לקויות למידה. לכן חשוב שיקבלו כלים ועצות לגבי ההבדלים בין התיכון לאוניברסיטה, השילוב בין לימודים אקדמיים והחיים האישיים, למידה בזום, התנהלות בזמן הרצאות ועוד".
טיפים להתנהלות מיטבית במהלך הסמסטר:
תשאפו לניהול שגרה קבועה
כך תוכלו לדאוג ש"האבנים הגדולות" יקבלו מקום. כדאי להתחיל מתכנון כללי - איך ייראו החודשים הבאים, והיכן נמצאות המטלות הגדולות שלכם.
צרו שני לוחות זמנים
האחד, לו"ז חודשי: ללו"ז הזה תכניסו אירועים חשובים שאינם קבועים בשגרה, וצריך לזכור לשים לב אליהם: סידורים, אירועים אישיים, מועדי הגשות, מבחנים וכדומה.
השני, לו"ז שבועי: ובו תסמנו בצבעים שונים את המטלות.
צבע אחד – לדברים שאתם חייבים לעשות ואי אפשר לשנות, למשל: שעות לימודים בבית הספר, שיעורים פרטיים, יום הולדת של בן משפחה וכו'.
צבע שני – למשימות הלימודיות (שיעורי בית, הכנה למבחן).
צבע שלישי – לפעילויות פנאי וכיף.
תסתכלו טוב טוב
תלו את הלוח במקום שתראו אותו באופן ברור כל יום (מול שולחן הכתיבה, על הארון מול המיטה או במקום דומה).
זכרו לסנכרן בין הלוח הסמסטריאלי ללוח השבועי.
אל תזרמו
אל תתפתו למשימות שלא נקבעו מראש או שמישהו אחר דוחף אתכם לבצע.
אם תשכילו להיות בתבנית מאורגנת ולא "תזרמו עם השבוע", תספיקו יותר דברים וגם תרגישו הרבה יותר חופשיים, משום שלכל דבר יהיה את הזמן שלו.
קבעו זמן מוגדר לתרגול וללמידה עצמית
תכירו את ההרגלים שלכם. זהו תהליך למידה שלוקח זמן ומסייע למקסם את הביצועים. שימו לב להרגלים שפוגעים בכם.
תכננו מראש
בסוף כל שבוע תכננו את המשימות לשבוע הבא, לאחר שעברתם על השבוע שהיה והפקתם ממנו מסקנות אופרטיביות.
תנו לעצמכם פידבק
בסוף כל יום סמנו "וי'" ליד המשימות שכבר ביצעתם. אמנם זה נשמע זניח, אך זה גורם לתחושת סיפוק מן העשייה ומפחית מן העומס.