"שוק התעסוקה עבר מהפך בשבע השנים האחרונות ואינו דומה למה שהכרנו פעם", אומרת עינב בוימפלד, מנהלת המחקר והתוכן בחברת Alljobs. "הגורמים המרכזיים לכך הם מהפכת המידע והדיגיטל, עלייה בשימוש במכונות ובמערכות ממוחשבות, עלייה בתוחלת החיים ושינויים בסביבה העסקית.
קראו גם:
"בעולם כזה, תזזיתי ומשתנה, מי שלא יראה קדימה את האופק התעסוקתי שלו, עלול למצוא את עצמו מחוץ למשחק".
3 צפייה בגלריה
בחירת לימודים, בחירת מקצוע
בחירת לימודים, בחירת מקצוע
בחירת לימודים, בחירת מקצוע
(צילום: shutterstock)
אז מה צריך לעשות סטודנט, שבוחר במסלול לימודים, כדי להפוך לעובד נחשק בשוק התעסוקה?
קחו אחריות
לא לשווא צמח הביטוי "ניהול קריירה". קריירה מוצלחת אינה מתנהלת מעצמה ולא צצה בהפתעה, ואתם אלה שצריכים לנהל אותה מבעוד מועד: חשוב שתבחרו ללמוד – ובהמשך לעבוד – בתחום שאתם יודעים ואוהבים, ושמותאם למציאות התעסוקתית בשוק העבודה. בחירה טובה משלבת בין היכולות, הרצונות והיכולת להתפרנס ולהגיע לסיפוק מקצועי.
תחשבו מהר
המאפיין הגדול ביותר של העולם החדש זה שהוא זז בקצב אדיר. זה מחייב להיות ערוכים, ובעיקר פתוחים, לשינויים מהירים. מצמצתם? העגלה נסעה. יש חשיבות גדולה לטיימינג, וחשוב לעשות הערכת מצב, לבדוק מה נדרש ולאן מועדות פניו של שוק העבודה.
3 צפייה בגלריה
מיומנויות שחשוב לשייף: חשיבה ביקורתית ואנליטית, יצירתיות ומקוריות
מיומנויות שחשוב לשייף: חשיבה ביקורתית ואנליטית, יצירתיות ומקוריות
מיומנויות שחשוב לשייף: חשיבה ביקורתית ואנליטית, יצירתיות ומקוריות
(צילום: shutterstock)
תשתנו, תסתגלו, תתגמשו
היכולת להסתגל לסיטואציות, לאנשים ולשינויים חשובה מאוד בעולם החדש. כשם שאתם משננים חומר לימודי, תעבדו על היכולת להסתגל לשינויים. בשוק התעסוקה שבו תשתלבו בעתיד מנהלים יתחלפו, חברות יתמזגו ואג'נדות ישתנו ללא הרף. מי שישרוד הוא זה שיידע להתאים את עצמו לשינויים. הסטודנטים שיידעו לאמץ שיטות למידה, מדיות שונות ורוחב אופקים, יהפכו לעובדים מהסוג שמעסיקים מחפשים.
תפתחו מומחיות
אפשר לחפף ולסמן 'וי', ואפשר לשאוף להפוך לאוטוריטה בתחום מסוים. כשתצליחו להגיע לידע נרחב באחד מתחומי הליבה בעולם התוכן המקצועי שבו אתם שואפים לעסוק, תגלו שככל שיודעים יותר, יודעים פחות. ויש עוד ועוד לאן להתקדם. המטרה היא להפוך מסטודנט מעמיק - לעובד ששולט באופן מוחלט בתחום אחד או יותר. ומעובד כזה, מן הסתם, יהיה קשה להיפרד.
3 צפייה בגלריה
עינב בוימפלד
עינב בוימפלד
עינב בוימפלד
(צילום: יניב בן יהודה)
שפרו מיומנויות
מיומנויות וכישורים שנדרשים היום מעובדים בשוק התעסוקה, הם בדיוק השרירים שצריך להתחיל לאמן כבר בתקופת הלימודים. מדובר במיומנויות שלכל אחד כדאי לשייף, והן נדרשות בקשת רחבה של מקצועות. למשל: חשיבה ביקורתית ואנליטית, יצירתיות, מקוריות, פתרון בעיות מורכבות, אינטליגנציה רגשית, רעיונאות, מנהיגות והשפעה ויכולת שכנוע. מועיל בכיתה, מועיל בקריירה.
תפזלו הצידה
בזמן שאתם שותים קפה בקפיטריה, או בבית מול הזום, העולם משתנה ומתעדכן בקצב מסחרר. לכן אסור לקפוא על השמרים. גם אם סיימתם תואר ראשון ואתם מרגישים שצברתם ידע רב במקצוע שלכם, אל תנוחו ואל תניחו שלא נשאר לכם מה ללמוד.
הקפידו להישאר מעודכנים (ניוזלטרים, בלוגים, קבוצות פייסבוק, כנסים, קורסים, השתלמויות, תארים נוספים). הרעיון הוא כל הזמן ללמוד, להתמקצע ולהתעניין. זה מגדיל את הסיכוי שיפתחו לכם דלת, וברמה המקצועית מאפשר להתמודד עם שוק שמשתנה ומתחדש כל הזמן.
תסתכלו קדימה
מכירים את משל הצפרדע והסיר הרותח? אז אל תהיו הצפרדע. כל מי שרוצה להשתלב בשוק התעסוקה, חייב להיות עם יד על הדופק ולתכנן כל הזמן קדימה.
מסלולי לימוד מתחדשים, תפקידים משתנים, מקצועות נולדים וכישורים תמיד נדרשים. היתרון הוא שהיום, בעידן הדיגיטלי, ניתן ללמוד ולהשלים פערים גם מרחוק.
ואף פעם לא מאוחר להתחיל.