כל מי שעוסק בגיוס בהייטק בשנים האחרונות יודע שאחת השאלות הכי נפוצות שמועמדים שואלים היא לא "יש לכם פלייסטיישן?" אלא: "איך אתם מפתחים את העובדים?".
בשנים האחרונות צומחת מגמה, שהתחזקה בעקבות הקורונה, של עובדים המסתכלים לעבר הצעד הבא ומחפשים במקום העבודה ערך מוסף שיגדיל את סל הכישורים והיכולות שלהם, כך שתמיד יהיו רלוונטיים לשוק העבודה המתחדש.
7 צפייה בגלריה
ההון האנושי בהייטק
ההון האנושי בהייטק
ההון האנושי בהייטק
(צילום: shutterstock)
"מועמדים היום באים למקום לעבודה כי הוא מספק להם ערך, וההגדרה של ערך היא כבר הרבה יותר משכר ותנאים מפנקים"ף אומרת איילת המר, סמנכ"לית משאבי אנוש בחברת אינקרדיבילד, "אנחנו רואים שהנושא של פיתוח קריירה ולימוד של soft skills עולה כבר בשיחות הראשונות מצד מועמדים, וזה כמובן תורם לא פחות לשביעות הרצון של העובדים שכבר נמצאים בחברה".
קראו גם:
7 צפייה בגלריה
איילת המר, אינקרדיבילד
איילת המר, אינקרדיבילד
איילת המר, אינקרדיבילד
(צילום: חיים ברגיג)
חברת אינקרדיבילד, חברת הייטק שפיתחה טכנולוגיה המאיצה באופן משמעותי שלבים שונים בתהליכי הפיתוח משעות לדקות, יזמה את ה-Growth Games, "אולימפיאדה לעובד", רק שבמקום להיות אתלט העובד מאמן את שרירי הקריירה שלו באמצעות מסלולים שונים לפיתוח אישי.
בחברה יזמו את 'טורבו בוק קלאב' מתוך ההבנה כי עובדים מעוניינים ללמוד קורסים ולקרוא ספרים, אבל אין להם את הזמן לזה. באמצעות אפליקציית Blinkist, הציעו לעובדים מועדון ספרים שמתמצת אלפי ספרי עסקים, השראה והדרכה, לפודקאסט של רבע שעה או טקסט מרוכז עם כל התובנות. בנוסף, פעם בחודש מקיימים פגישה בה העובדים ממליצים על ספר שאהבו, כדי להמשיך את מעגל ההשראה וכן מקיימים מפגשים ייעודיים בהם העובדים משתפים את האחרים בידע מקצועי מעשיר מתחום ההתמחות שלהם, מתוך האמונה כי חלק מהידע הכי מעורר השראה נמצא אצלה עובדים עצמם.
בנוסף דואגים באינקרדיבילד לפיתוח מנהלים וקואצ'ינג אישי, הכוללים עבודה עם קואצ'ר מקצועי כדי להפוך למנהל מעולה שיודע לפתור אתגרים בשוטף, זאת בנוסף לסדנאות מנהיגות שמקפידים לקיים מדי שנה. את הידע שהם צברו הם מעבירים לעובדים שלהם וככה נוצר מעגל של פיתוח וידע בחברה.
7 צפייה בגלריה
נועה קרמר
נועה קרמר
נועה קרמר
(צילום: וולקן סייבר)
בחברת וולקן סייבר, בה משקיעה בין היתר קרן YL Ventures, מאמינים כי עליהם לדאוג לפיתוח אישי ומקצועי של העובדים. "אנחנו מקפידים להיות קשובים למטרות הקריירה של העובדים ועוזרים להם להגיע לשם בעזרת סדנאות וקורסים, תקציב שנתי לכל עובד לפיתוח אישי ותוכניות מנטורינג", אומרת נועה קרמר, Head of People Operations, בוולקן סייבר. "אנחנו מייצרים עבור העובדים הזדמנויות בתוך הארגון ובכך מאפשרים את קריירת החלומות שלהם".
בוולקן מאפשרים למתכנתים להעביר הרצאות בנושאים טכנולוגיים שונים לבחירתם לכל ארגון ה-R&D, כך שהעובד גם מקבל זמן להעשרה ובסוף כל הארגון מורווח מזה, כי הידע עובר הלאה.
"ההרצאות מאוד מעניינות, מעשירות ומפתחות יכולות פרזנטציה ועמידה מול קהל", מסבירה קרמר. מלבד ההרצאות הפנימיות, מקיימים בחברה הרצאות העשרה אורחות בנושאים מקצועיים וכלליים וכן סדנאות לפיתוח מנהלים, סדנאות ניהול עצמי, סדר וארגון ויצירת work life balance, לצד תקציב של 600 דולר בשנה לכל עובד בו ניתן להשתמש למען התפתחות האישית".
בנוסף מקפידים בוולקן להשקיע באווירה הארגונית מתוך ההבנה שהרגעים שזוכרים בסוף זה לא עוד שורת קוד שהוכנסה, אלא החוויות - ארוחות צהריים משותפות, בדיחות פנימיות שזר לא יבין, אירועים, הצלחות אישיות, הערכה והכרה בעבודה קשה ועוד.
7 צפייה בגלריה
גיא טאובין, האקריו סלושנס
גיא טאובין, האקריו סלושנס
גיא טאובין, האקריו סלושנס
(צילום: ספיר קרליקר-וידל)
לדברי גיא טאובין, COO בחברת "האקריו סולושנס", המציעה מגוון שירותי אבטחת מידע, תוכניות הכשרה מתקדמות ופתרונות טכנולוגיים המותאמים למציאות הנוכחית של עולם הסייבר, "אם בעבר מה שהוביל את עובד ההייטק בבחירת העבודה הבאה היו פרמטרים כמו גובה השכר, אופציות ופינוקים משרדיים, ניכר שבעיקר בקרב הדור החדש חשובים דברים אחרים ומהותיים יותר.
"העובד בוחן כיום את התרבות הארגונית בחברה ואת איכות ההון האנושי. כמו כן, חשוב לו שסביבת העבודה תהיה תומכת, שהחברה תהיה כזו שמבינה ומאפשרת איזון נכון של עבודה וחיים אישיים וכן הלאה. אלו הפכו להיות חשובים לעובד הרבה יותר מעוד תוספת למשכורת.
"בנוסף, שוק ההייטק נחשב למאוד תחרותי, המשכורות בו הן אכן גבוהות מהממוצע, אך גם הצורך של העובד להוכיח עצמו כראוי לתפקיד על פני מתחריו. עובדי הייטק מתאפיינים בכך שתמיד נמצאים עם הפנים קדימה לעבר הקידום או התפקיד המאתגר הבא, ומעדיפים היום לקבל את הכלים שיכינו אותם אליו ויכשירו אותם להיות אנשים, עובדים ומנהלים טובים יותר.
"בהתאמה לכך, יש כיום ביקוש הולך וגובר מצד העובדים לקורסים והכשרות שיעזרו להם להתפתח בפן האישי והמקצועי ולהשיג יתרון. מבחינת החברה מדובר לרוב בסיטואציה שהיא WIN – WIN, שכן לא רק העובד, אלא גם היא מרוויחה מהעניין.
"החברה מקבלת עובדים ששואפים ונכונים לפתח את עצמם בצורה מתמדת. בהאקריו סולושנס אנו תמיד מעדיפים לקדם עובדים בתוך החברה מאשר לגייס מבחוץ ולכן זהו אינטרס שלנו להעביר אותם את ההסמכות וההכשרות שיכינו אותם לתפקידם הבא. אנו מעניקים לעובדים ראויים הסמכות רשמיות של אבטחות מידע, הכשרות אקדמיות דיגיטליות ואף דואגים לפנות להם זמן ללמוד ולעבור אותן".
7 צפייה בגלריה
ורד חסון, Thirdeye Systems
ורד חסון, Thirdeye Systems
ורד חסון, Thirdeye Systems
(צילום פרטי)
גם בחברת Thirdeye Systems, חברה בתחום הבינה המלאכותית, רובוטיקה ורחפנים, מאמינים כי המרכיב המשמעותי להצלחת הארגון הינו ההון האנושי. "אנו מזהים ומבינים כי האתגר המקצועי והלמידה האינסופית הוא חשוב ומשמר לא פחות מעוד סשן Happy Hour מושקע", מסבירה ורד חסון, מנהלת HR ב- Thirdeye Systems.
"אנו דוגלים בטיפוח מצוינות ויודעים שעובדים מקצועיים, טובים ומסורים אינם דבר מובן מאליו. עלינו כמעסיקים לטפח ולהכשיר את העובדים והמנהלים שלנו, על מנת שימשיכו להיות הטובים ביותר בתחומם ולהוביל את החברה להצלחה הבאה".
ב-Thirdeye Systems מקפידים משובים אחת לרבעון, מבינים את הצרכים הנדרשים ומציעים קורסים פנימיים וחוץ ארגוניים. ברבעון הקרוב ייצאו בחברה עם תוכנית פיתוח מיומנויות ניהול לראשי צוותים שתתמקד בפיתוח ומיצוב דמות ראש הצוות כחלק משמעותי ואינטגרלי מהצוות הניהולי של הארגון.
התוכנית תקנה כלים לעקרונות מנהיגות וניהול, אפקטיביות, תכנון עבודת צוות והדרכה למתן משוב וכו׳. "אנו שמים דגש לקידום התפתחות המקצועית ומאמינים שכל אחד ואחת מהם חשובים למערכת. בעזרת כישורי מנהיגות אלו העובדים יודעים שיש להם גיבוי מלא ללמוד, לא לפחד לקחת סיכונים, להתפתח, ללמוד גם מכישלונות ולהשקיע בפיתוח האישי שלהם", אומרת חסון.
7 צפייה בגלריה
לירון דסה-פריזנט, סייסנס
לירון דסה-פריזנט, סייסנס
לירון דסה-פריזנט, סייסנס
(צילום: יח"צ)
חברת הבינה העסקית Sisense (סייסנס), שמה דגש על הכשרת העובדים ומתן כלים שיסייעו להם לצמוח ולקדם את עצמם במסלול הקריירה שלהם. לאחרונה בעקבות משבר הקורונה והמעבר לעבודה היברידית החברה ארגנה קורס הכשרת מנהלים לכל ראשי הצוותים על מנת להעניק להם כלים להתמודד עם עולם העבודה החדש ועם שיטת העבודה ההיברידית.
הקורס כולל התמקדות בסוגיות מורכבות מתוך שגרת היומיום, החל מהגדרת תפקיד המנהל בכלל ובסייסנס בפרט, איך דואגים לשימור עובדים בתקופה מורכבת זו של עבודה מהבית, שימת דגש על מיומנויות תקשורת, עבודה בעולם היברידי מרובה ממשקים ועד לניהול זמן ומשימות בעולם של חוסר וודאות.
לצד פיתוח המנהלים, גם העובדים זכו להטבה משמעותית, גישה מלאה לפלטפורמת Bravely המאפשרת להם להתייעץ בזמן אמת עם יועצים ארגוניים בכל נושא הקשור לניהול, פיתוח ועוד.
לירון פריזנט, Director of People בחברה: "אנחנו מבינים שלמידה והתפתחות הם נושאים קריטיים לשם שימור ההון האנושי האיכותי שיש לנו בחברה, צמיחה וגדילה הן אבני דרך משמעותיות בחיי העובד בסייסנס ואנחנו משקיעים מחשבה רבה כדי לאפשר תוכניות המותאמות באופן פרסונלי לאנשים שלנו".
אחת מהתוכניות הייחודיות של החברה היא MOONSHOT YOUR CARREER, תוכנית במתכונת של הרצאה חודשית בנושאים אשר מייצרים ערך אמיתי הן לצד המקשיב והן לעובדים שמעבירים את הסשן ומאפשרים לעצמם להיות בקדמת הבמה.
7 צפייה בגלריה
רותם אמיתי, ריסקיפייד
רותם אמיתי, ריסקיפייד
רותם אמיתי, ריסקיפייד
(צילום: שרה'לה גור לביא)
חברת ריסקיפייד, העוסקת במתן פתרונות תשלומים ומניעת הונאות אשראי באתרי סחר אלקטרוני, משקיעה משאבים רבים בפיתוח המקצועי והאישי של העובדים שלה מתוך הבנת החשיבות של הלמידה, ההתפתחות האישית, המקצועית והקידום בקריירה בחיי כל עובד.
כחלק מהבנה זו החברה הקימה מחלקת Learning & Development, שמונה כיום קרוב ל-20 עובדים בתל אביב ובניו יורק. המחלקה עובדת על פיתוח תוכניות אישיות, קבוצתיות, מחלקתיות וכלל-חברתיות וכן פיתוח תכנים חדשניים לפיתוח האישי והפיתוח המקצועי.
רותם אמתי, סמנכ״לית משאבי האנוש: "פיתוח קריירה נמצא בראש סדר העדיפויות של החברה השנה, ואנו עובדים כל שנה על תוכנית מקיפה שתענה על כל הצרכים של העובדים ותתרום להצלחתם האישית והמקצועית.
"התוכניות שלנו כוללות קורסים וסדנאות פנימיות בהן עובדים מנוסים מעבירים תכנים לעובדים אחרים; קורסים שמעבירים מרצים חיצוניים; רישום עובדים לכנסים מקצועיים בחו״ל (וירטואליים, לעת עתה) וכן מסלולי התמחות ארוכי טווח המערבים הכשרות פרונטליות, עבודה בקבוצות וקורסי אונליין לכל המחלקות.
"בנוסף, לכל עובדי ריסקיפייד יש גישה חופשית ובלתי מוגבלת לקורסים בפלטפורמת הלמידה Udemy".
בחברה השיקו לאחרונה קורס פנימי בשם Build a Brand. מדובר בקורס שנמשך על פני ארבעה חודשים ומטרתו לעזור למשתתפים לבנות את המותג האישי שלהם. בקורס לומדים עמידה מול קהל, כתיבת בלוגים, שפת גוף, אסטרטגיות כתיבת תוכן, תפעול רשתות חברתיות, עיצוב מצגות ועוד.