במוסדות אקדמיים רבים ממשיכים ללמד בזום, אף שמשרד הבריאות הסיר כמעט לחלוטין את הגבלות הקורונה.
3 צפייה בגלריה
לומדים ועובדים מהבית
לומדים ועובדים מהבית
הסטודנטים התרגלו ליתרונות
(צילום: shutterstock)
אף על פי שחלק מהמרצים והתלמידים אכן חזרו לקמפוסים, באוניברסיטה העברית, במכללת הדסה, במרכז האקדמי לב, בבצלאל, באוניברסיטת בן גוריון בנגב, באוניברסיטת תל אביב ובעוד מוסדות אקדמיים רבים השיעורים ממשיכים להתנהל מרחוק ובמתכונת היברידית: שיעורים פרונטליים - שמוקלטים למי שלומד מרחוק.
כזכור, בחודש אוקטובר הפגינו סטודנטים רבים מחוץ למשרדי המועצה להשכלה גבוהה בירושלים, ובין היתר הם מחו על השימוש במערכת הלמידה מרחוק.
3 צפייה בגלריה
האם ההוראה הדיגיטלית תימשך גם אחרי הקורונה?
האם ההוראה הדיגיטלית תימשך גם אחרי הקורונה?
מתכונת היברידית: שיעורים פרונטליים - שמוקלטים למי שלומד מרחוק
(צילום: shutterstock)
אחד מהם אמר: "הגיע הזמן שיורידו לנו את שכר הלימוד כי הלימודים ב'זום' הם לא כמו בקמפוס, לא מבחינת השירותים הנדרשים, ולכן גם התשלומים צריכים לרדת".
ליעד משען מתנועת הסטודנטים 'שלנו' טען: "המוסדות לא הורידו לנו שקל אחד משכר הלימוד. אנחנו משלמים על אבטחה, חניה, ניקיון וחשמל ואנחנו לא משתמשים בזה.
סטודנטים רבים גילו במהלך השנה האחרונה את יתרונות הלימוד בזום, בזכות הפקקים שנחסכו מהם, היכולת לשבת בנינוחות בטרנינג והחיסכון בעלויות הדלק.
חלקם חזרו לגור בבית ההורים וויתרו על הדירה השכורה. מבחינתם אך טבעי הוא לסיים את השנה בלמידה מרחוק.
במוסדות אקדמיים רבים החליטו - כדי לשלב בין הצרכים השונים - לעבור לשיטה ההיברידית. השיעורים מתקיימים בקמפוס, אם כי בתפוסה מוגבלת, ומשודרים גם בזום.
ב'אקדמיה לאומנות בצלאל', למשל, הלימודים העיוניים עדיין מועברים בצורה מקוונת ורק הלימודים המעשיים "מתקיימים בכפוף להוראות התו הסגול".
במרכז האקדמי לב רוב מוחלט בקרב הסטודנטים ואנשי הסגל מחוסנים. לימודים אקדמיים במתכונת היברידית החלו השבוע לסטודנטים בשנה א', שמשלבת שיעורים ב'זום' עם למידה פרונטלית.
סטודנט שממשיך ללמוד מהבית אמר השבוע: "יש תופעה של סטודנטים וגם של מרצים שמסרבים להתחסן. מאחר שאי אפשר להכריח אותם, ומצד שני לא רוצים לסכן אותם, הלמידה מרחוק נמשכת".
3 צפייה בגלריה
"הלמידה מרחוק בקורס אינה משפיעה על איכותו. נהפוך הוא"
"הלמידה מרחוק בקורס אינה משפיעה על איכותו. נהפוך הוא"
המשך הלמידה מרחוק מסייע לתלמידים שגרים מחוץ לעיר
(צילום: shutterstock)
באוניברסיטה העברית אישרו שאצלם מתבצעת "למידה היברידית", אולם בחרו שלא להשיב על השאלה מהו שיעור אנשי הסגל שהתחסנו והבהירו כי הם פועלים על פי הנחיות משרד הבריאות.
פרופ׳ ברטולד פרידלנדר, נשיא המכללה האקדמית הדסה, ציין כי "מדי יום אנחנו זוכים לראות יותר ויותר סטודנטים במכללה, ובתיאום מלא של המחלקות השונות עם אגודת הסטודנטים אנחנו מאפשרים לסטודנטים בשנה א' לחוות את הלימודים בקמפוס, תוך שמירה על הכללים ובלי לסכן את הבריאות שלהם".
באותה נשימה פרופ׳ פרידלנדר הסביר כי המשך הלמידה מרחוק מסייע לתלמידים שגרים מחוץ לעיר. "היכן שלא קיים צורך אקדמי דחוף בחזרה ללימודים פרונטליים, כלומר בלימודים עיוניים, הלמידה מתקיימת מרחוק או באופן היברידי, במתכונת של תו ירוק. כלומר הגעה של מחוסנים/מחלימים בלבד ושידור השיעור לשאר הסטודנטים בזום.
"יש התחשבות בסטודנטים רבים שגרים מחוץ לעיר, שלא שכרו דירות בירושלים, ועל כן אין שום היגיון בחזרה גורפת של כל הלימודים העיוניים לקמפוס".