בשנים האחרונות מתגלה האקדמיה כמקום שאינו מסתפק בהתמקדות בלימודים בלבד, אלא מפנה משאבים לפעילות למען הקהילה ומעודד סטודנטים לתמוך בזקוקים לכך.
3 צפייה בגלריה
קורסים חברתיים בקמפוס
קורסים חברתיים בקמפוס
קורסים חברתיים בקמפוס
(צילום המחשה: shutterstock)
יותר ויותר מוסדות אקדמיים משלבים בהיצע הקורסים שלהם קורסים חברתיים, שמטרתם לסייע לאוכלוסיות מוחלשות. הפרויקטים הללו מצמיחים מהנדסים ועובדים בעלי מודעות חברתית גבוהה.
סטודנטים לוקחים חלק בפרויקטים של סיוע לתלמידים מתקשים, בניית מתקנים לילדים עם מוגבלויות ובפיתוח מערכת מציאות מדומה עבור אנשים שלקו בשבץ.
באחד הפרויקטים האחרונים, סטודנטים להנדסה התבקשו לפתח מודלים ועזרים שיסייעו לרופאים, כדוגמת מתקן המסייע לרופא להתאמן על קשירת עורק קרוע.
קראו גם:
3 צפייה בגלריה
בן אמרגי. המסרים מאורט בראודה הפכו לעסק של פתרונות הנגשה לבעלי מוגבלויות
בן אמרגי. המסרים מאורט בראודה הפכו לעסק של פתרונות הנגשה לבעלי מוגבלויות
בן אמרגי. המסרים מאורט בראודה הפכו לעסק של פתרונות הנגשה לאנשים עם מוגבלויות
(צילום: אורנית בר זית )
במכללת לוינסקי לחינוך החלו לאחרונה להציע לתלמידים מתקשים מהפריפריה שיעורי תגבור במתמטיקה בחינם, הניתנים באופן מקוון ובשילוב טכנולוגיות מתקדמות.
ההוראה משלבת אמצעים אינטראקטיביים כמו מצגות, משחקים מתמטיים, שימוש באתרים לימודיים ואפליקציות. בתוכנית משתתפים 65 תלמידים מכיתות ב', ג' ו-ד' משלושה בתי ספר בבאר שבע ובאילת.
השיעורים נערכים אחת לשבוע בזוגות (זוג סטודנטים מלמד זוג תלמידים עם צרכים דומים) באמצעות זום. לכל זוג תלמידים נבנתה תוכנית מותאמת והשיעורים מתמקדים בקידום מיומנויות מתמטיות ובפיתוח חשיבה מתמטית בהתאם לצורכי התלמידים - פעולות החשבון, פתרון בעיות מילוליות ומשימות חקר.
סטודנטים מתוכנית הסבת אקדמאים להוראה בחינוך המיוחד מלמדים את השיעורים במסגרת קורס "מודלים יישומיים בהוראת המתמטיקה בחינוך המיוחד" בהנחייתה של ד"ר ענת בוץ-בודניק.
"המכללה שותפה בפרויקטים חינוכיים בעיקר במרכז הארץ", אומרת ד"ר מירב צהר רוזן, ראש התוכנית והחוג לתואר ראשון בחינוך מיוחד. "משבר הקורונה שהוביל ללמידה מרחוק פתח בפנינו את האפשרות לקידום פרויקטים עם תלמידים מהפריפריה. במסגרת הפרויקט אנו חושפים את הסטודנטים להוראה לתלמידים ממגזרים שונים בחברה הישראלית, בהתאם לחזונה של המכללה".
"עם רגישות חברתית לא נולדים" אומר גם בן אמרגי, מהנדס מכונות ופיזיותרפיסט, בוגר הנדסת מכונות במכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה. "נדרשים משאבי חינוך ולגיטימיות סביבתית שתעודד זאת. האחריות והחובות המוסריות שלנו כחברה כלפי האוכלוסיות החלשות מתחדדות ותפקידנו לוודא שלא נפתחים פערים חברתיים".
"בשנותיי באקדמיה ראיתי איך נושא הנגישות הולך ותופס מקום בולט באקדמיה. בסופו של דבר צומח פה דור של אנשי מקצוע עם רגישות חברתית גבוהה מבעבר. הבוגרים האלה יוצאים עם ניסיון משמעותי בעבודת צוות, כנקודת פתיחה משמעותית בכניסתם לשוק העבודה".
בהשפעת לימודיו באורט בראודה והפרויקטים בהם נטל חלק, הקים אמרגי בסיום לימודיו יחד עם זיו דמטר, את חברת "Trail Access", העוסקת פיתוח פתרונות בתחום ההנגשה המוטורית לאנשים עם מוגבלויות בתנועה. בנוסף, שנינו מנחים פרויקטים של סטודנטים בתחום הטכנולוגיה המסייעת במכללה. במבט לאחור, לולא החשיפה שקיבלתי לנושאי הנגישות והטכנולוגיה המסייעת באקדמיה לא הייתי מגיע לעסוק בתחומים הללו".
"בישראל חיים כ- 1.4 מיליון אנשים עם מוגבלות, ורבים מהם חווים הדרה חברתית ואפליה תעסוקתית", אומרת ד"ר אורית בראון בנימין מהמחלקה להנדסת מכונות אורט בראודה. "קורסים המשלבים עשייה חברתית בתוך האקדמיה מאפשרים לסטודנטים להכיר אותם, לרכוש כלים מתאימים ולפתח אחריות חברתית שתשפיע עליהם במהלך חייהם ועבודתם.
"ההשלכות של פיתוח מוצר מול לקוח אמיתי, הצורך להבין בדיוק את הקשיים שלו ולראותו בפעולה מעצבת סטודנט בעל מיומנויות רב תחומיות ואמפתיה לאחר. כלים אלו מעשירים את שוק העבודה בעובדים עם אוריינטציה של אחריות, עשייה חברתית, ויכולת פתרון בעיות באמצעות ראיה הוליסטית".
3 צפייה בגלריה
פרויקט שובל (שווה בלימודים) באוניברסיטת תל אביב
פרויקט שובל (שווה בלימודים) באוניברסיטת תל אביב
פרויקט שובל (שווה בלימודים) באוניברסיטת תל אביב
(צילום: ניצן נחומזון)
באוניברסיטת תל-אביב קמה תוכנית שוב"ל (שווה בלימודים), במסגרתה סטודנטים מלמדים צעירים עם מוגבלויות שיעורים אקדמיים, במטרה להקנות להם תחושת מסוגלות וקידום שוויון הזדמנויות ולשלבם באקדמיה.
צעירים בגילאי 20-25 עם מוגבלות שכלית ועיכוב התפתחותי במגוון תחומים מקבלים שיעורים מקוונים במשפטים, פסיכולוגיה, כלכלה ומיומנויות יישומיות במחשב.
התוכנית החלה לפעול ביוזמת שלוש סטודנטיות מבית הספר לכלכלה באוניברסיטה: נועה אורי, גילי בקר ומיתר לנדאו, והיא פועלת בשיתוף עמותת "אלווין ישראל" המכשירה את הסטודנטים בעבודה והדרכה של צעירים עם מוגבלויות.
"אני לומדת הרבה דברים חדשים, אבל הכי כיף זה להיפגש עם המדריכה שלי ולהכיר חברים חדשים", אומרת ספיר, צעירה עם מוגבלות קונטיבית שמשתתפת בתוכנית.
באגודת הסטודנטים גאים במיזם המאפשר לאוכלוסיות מגוונות להיחשף לעולם הסטודנטיאלי ולהרגיש חלק שווה מהחברה הישראלית.