אז איפה אנחנו תופסים אתכם עכשיו?
כנראה ששוב אתם יושבים.
"יושבנות (ישיבה ממושכת) וחוסר פעילות הוגדרו בשנת 2012 על ידי ארגון הבריאות העולמי כמגפה", אומרת ד"ר עדנה רבנו, מומחית להתנהגות ארגונית ומשאבי אנוש, האקדמית נתניה.
3 צפייה בגלריה
מגפת היושבנות
מגפת היושבנות
מגפת היושבנות
( צילום: shutterstock)
"היושבנות מובילה לסיכונים בריאותיים, ביניהם עלייה בלחץ הדם, מחלות כלי דם ושומנים בדם, עלייה בסוכרת מסוג 2, ירידה בגיל פיתוח דמנציה קוגניטיבית וסיכון מוגבר לדיכאון.
לא בכדי הרמב"ם קבע כבר לפני מעל 800 שנה שהגברת התנועה חיונית לשמירה על הבריאות. אולם רבים מאיתנו עובדים בעיסוקים שמטבעם מתבצעים בישיבה, כגון פסיכולוגים, רואי חשבון, פקידים, מניקוריסטים, מהנדסי חומרה ותוכנה ועוד. לכן אנו מעבירים בישיבה חלק ניכר מחיינו.
קראו גם:
"עם פרוץ הקורונה, גם עיסוקים שבאופן שגרתי התנהלו בתנועה, כמו מרצים באקדמיה ומורים, עברו לעבודה שרובה ככולה מתבצעת מול מסכי המחשב תוך כדי ישיבה ממושכת.
גם הסטודנטים מצאו את עצמם מעבירים ימים שלמים מול הזום. די מהר החלו להופיע תלונות על כאבי גב, צוואר תפוס, כאבים במפרק כף היד, עיניים אדומות וצורבות ועוד.
3 צפייה בגלריה
עדנה רבנו. "הרמב"ם קבע כבר לפני מעל 800 שנה שהגברת התנועה חיונית לשמירה על הבריאות"
עדנה רבנו. "הרמב"ם קבע כבר לפני מעל 800 שנה שהגברת התנועה חיונית לשמירה על הבריאות"
עדנה רבנו. "הרמב"ם קבע כבר לפני מעל 800 שנה שהגברת התנועה חיונית לשמירה על הבריאות"
(צילום: עמיחי רבנו )
מלבד המעבר לעבודה ולמידה בישיבה, נרשמה הפחתה משמעותית בפעילות הגופנית מאז פרוץ הקורונה. סגירת חדרי הכושר, סגר ראשון, שני ושלישי, מגבלות על אימונים גופניים בקבוצות ואיסור על התקהלויות – כל אלה הפכו את האימונים למשימה מאתגרת.
סטודנטים רבים מצאו את עצמם מחפשים פיצוי בסדרות טלוויזיה ובמשחקי מחשב, והנה שוב המגפה ואילוציה -והיושבנות ותוצאותיה – נותנות את אותותיהן.
נכון להיום, כשהבחינות בפתח, הסטודנטים "נלחמים" בשתי מגפות בו זמנית: קורונה ויושבנות. הם נאלצים לשבת שעות ארוכות על מנת להקשיב להרצאות ולהשלים חומרים מול המסך. מלבד העייפות מזום (שזכתה להפוך למושג Zoom fatigue) וריקון המשאבים בעקבותיה, היושבנות, שמקבלת פחות תשומת לב, היא לא פחות חמורה".
טיפים לסטודנטים למזעור נזקי היושבנות:
"הטיפים מבוססים על עקרונות המגיעים מתחום הארגונומיה (הנדסת אנוש) שהינה מדע העוסק ביחסי הגומלין שבין אנשים לסביבתם", אומרת רבנו. "למשל, כיצד להתאים את שולחן העבודה, כיסא או מחשב למידות וצרכי האדם".
3 צפייה בגלריה
גם כאשר אתם בשיעור בזום, שנו מנחים של הגוף
גם כאשר אתם בשיעור בזום, שנו מנחים של הגוף
גם כאשר אתם בשיעור בזום, שנו מנחים של הגוף
(צילום: shutterstock)
תהיו מודעים. השלב הראשון בפתרון בעיה הוא מודעות לנזקיה. תהיו ערים לזמן שחולף והקפידו לא לשקוע בכיסא בלי הפסקות, גם אם הוא ממש נוח.
שלבו יותר תנועה במהלך היום. הגוף האנושי בנוי לתזוזה ותנועה. גם כאשר אתם בשיעור בזום, שנו מנחים של הגוף: השענו לאחור, התמתחו, לעיתים הזדקפו בכיסא ואם אפשר קחו חלק מהשיעור בעמידה.
שימו תזכורת. אם הזמן עובר לכם בלי ששמתם לב, השתמשו באפליקציות פשוטות או בהתראות לתזכורת שיש לשנות תנוחה.
התאימו את פינת הלמידה. אתם לא זקוקים להתקנים מיוחדים או לציוד משוכלל כדי לשפר אותה. כדי להגביה את המסך תוכלו להשתמש בקופסת נעליים או ספרים. כדי לעבור לעמידה תוך כדי זום, תוכלו להשתמש בקרש הגיהוץ, לפנות מדף ספרים ולשים עליו את המחשב הנייד ואפילו לנצל שרפרף ישן ולעמוד עליו (בתנאי שהוא יציב).
המעיטו את זמן הישיבה. סגלו לעצמכם תפקוד יומיומי שמפחית את השימוש בישיבה ממושכת. למשל, אם עליכם לבצע שיחת טלפון, ערכו אותה תוך כדי הליכה בבית.
אם אתם משננים חומר לימודי, לכו תוך כדי שינון. כך תרוויחו גם תנועה וגם קליטה קוגניטיבית המשתמשת בערוץ התנועתי, בנוסף לערוץ הוויזואלי והשמיעתי הקיים בזום.