לכל מטבע יש שני צדדים. זה נכון בכל דבר בחיים. גם אם במצבים קשים ומאתגרים לא רואים את זה מיד, זה שם.
כן, גם בשינוי שנוחת עלינו ונראה בהתחלה מכביד או מבאס, יש יתרונות וצדדים חיוביים.
2 צפייה בגלריה
אבידות ומציאות בדרך אל התואר המקוון
אבידות ומציאות בדרך אל התואר המקוון
אבידות ומציאות בדרך אל התואר המקוון
(צילום: shutterstock)
האוטומט האנושי נוטה להסתכל על מה הפסדנו, אבל התבוננות מעמיקה יותר תאפשר לנו בהחלט למצוא את מה שאנחנו מרוויחים מהמצב.
קראו גם:
אז כמו כל הסטודנטים, גם אני התחלתי את שנת הלימודים השנייה לתואר השני, וגם אני לומדת כל היום בזום ומקבלת עבודות א-סינכרוניות, ובעיקר שומעת מעמיתים כמה קשה ומאתגר ללמוד וללמד בתקופה הזו.
אז בואו נסתכל קצת מנקודת מבט מאוזנת, כי בהחלט יש גם רווחים למצב. אין ספק שהוציאו את רובנו מאזור הנוחות והכריחו אותנו ללמוד המון דברים חדשים בבת אחת ולהסתגל, אבל מי אמר שזה טוב או רע?
2 צפייה בגלריה
חיזוק שריר הגמישות וההתמודדות עם שינויים
חיזוק שריר הגמישות וההתמודדות עם שינויים
חיזוק שריר הגמישות וההתמודדות עם שינויים
(צילום: shutterstock)
את מה שהפסדנו, קל מאוד לראות כי מדברים על זה כל הזמן:
למידה חברתית ואווירת סטודנטים. רבים מתחילים ללמוד כי זה פשוט כיף להרגיש סטודנט, להכיר אנשים, לשבת על הדשא ולפתח עולם חדש ומסעיר לצד הלימודים. הקורונה כמובן פגעה בדבר הזה.
קשר אישי מוגבל דרך המסך. המגע וקשר העין שחודר לנפש חשובים ליצירת חמימות וקשרים אישיים. דרך המסכים זה כמובן לא אותו דבר, וזאת עובדה. נכון שאפשר לחמם קשרים באמצעים נוספים אבל צריך "לעבוד בזה".
אבדן מסגרת לימודים ברורה. הלימודים מרחוק הם מסגרת רופפת יותר. הלמידה העצמאית מחייבת משמעת עצמית לאורך כל השנה וזה לא מתאים לכל אחד. לא מעט סטודנטים זקוקים לגבולות ולמשמעת והולכים לאיבוד בתוך החופש הזה.
ובכל זאת, מה הרווחנו?
לומדים תוך כדי חופשה. כשלומדים מרחוק בלי החובה להגיע פיזית, בעצם ניתן ללמוד מכל מקום בארץ או אפילו בעולם.
גם אם מדובר בקורס שיש בו חובת נוכחות של 80 אחוז וצריך לפתוח מצלמות, אפשר לנסוע לטייל או לצאת לחופשות תוך כדי הסמסטר. אגב, זה נכון גם למרצים. אפשר ללמד תוך כדי חופשה בלי דרישות נוכחות והופעה.
לא תקועים בפקקים. לשבירת מרחב הלמידה יש יתרון משמעותי נוסף: לא צריכים לצאת בגשם ולנסוע שעה בפקקים כדי להגיע לקמפוס. נשארים עם נעלי בית ונהנים מהלימודים. אם אין ילדים קטנים על הראש זה נשמע סידור נוח למדי.
שבירת מחיצות עם מרצים. הקשר הפרונטלי שהופסק בפתאומיות מוליד חמימות אחרת בין מרצים לסטודנטים. רואים את הבית, יש יותר נכונות לקבוצות ווטסאפ משותפות ולשיחות אישות, כדי לשמר קשר אישי ממקום אחר.
למידה גלובלית. הרבה יותר קל ללמוד בחו"ל לפי הסידור הזה. אם בכל העולם לומדים מרחוק, אפשר ללמוד בחו"ל ולגור בארץ או להיפך. בעצם נפתחות הזדמנויות ללמוד, לקבל תואר או להתמחות במקומות שונים ומיוחדים בעולם.
חיזוק שריר הגמישות וההתמודדות עם שינויים. עולם העבודה העתידי דורש מיומנויות, שהבולטות שבהן הן גמישות, יצירתיות והסתגלות מהירה לשינויים.
כיוון שלרבים קשה עם שינויים, ב"הפוך על הפוך" קיבלנו הכשרה ממש טובה שאי אפשר ללמוד בשום קורס בתואר.
עדנה קורן, מנכ"לית אודם, מלווה ארגונים בתהליכי שינוי ופיתוח ארגוני. הצטרפו אלינו לאתר ולפייסבוק