"לסטודנטים עם הפרעות קשב קשה יותר להתנהל במסגרת האוניברסיטה, על אחת כמה וכמה בימים אלה של למידה מקוונת", אומרת ד"ר מיכל שכטר-לרנר, יועצת לקויות למידה והפרעות קשב בדיקנאט הסטודנטים באוניברסיטת חיפה.
השתמשו באוזניות וסגרו את כל היישומים הפתוחים על מסך המחשב, מלבד השיעורהשתמשו באוזניות וסגרו את כל היישומים הפתוחים על מסך המחשב, מלבד השיעור
השתמשו באוזניות וסגרו את כל היישומים הפתוחים על מסך המחשב, מלבד השיעור
(צילום: shutterstock)
"בסקר פנימי שעשינו, מצאנו שלמרות הקושי, סטודנטים עם לקויות למידה נהנים יותר מהלמידה המקוונת ביחס לסטודנט הרגיל, מכיוון שללמידה בזום יש יתרונות משלה".
קראו גם:
"אחת הסטודנטיות אמרה שהיא מרגישה בשיעור פרטי כשהמרצה מופיע על כל המסך, והדבר עוזר לריכוז. סטודנטית אחרת דיברה על ההקלטות שמסייעות מכיוון שלא חוששים לאבד קשב, והיו שאמרו שהם מאזינים להרצאה תוך כדי צעידה או אפילו אימון כושר, שמסייע להם להתרכז. גם העובדה שניתן לכבות את המיקרופונים של כולם ולנטרל רעשים, מסייעת ומאפשרת התמקדות בדברי המרצה".
שכטר-לרנר עומדת בראש מערך אבחונים, ליווי ותמיכה אקדמיים לסטודנטים בעלי לקויות למידה. "המסגרת התומכת שאנו מספקים כוללת חונכויות, שבהן סטודנטים מלווים סטודנטים בממד האקדמי-לימודי וברמה הרגשית-חברתית. אנו מקיימים סדנאות בנושאי ניהול זמן, כתיבה אקדמית והכנה למבחנים ומספקים טכנולוגיה מסייעת, כמו תוכנות הקראה לסטודנטים דיסלקטיים. מי שציפה בתחילת הדרך רק לצלוח את השנה, מגלה שבהתנהלות נכונה לא רק שניתן לעבור את השנה אלא גם להצטיין".
אז איך עושים את זה?
שכטר-לרנר, יחד עם טל גומא, מדריכה בכירה ביחידה ליעוץ פסיכולוגי באוניברסיטת חיפה, מגישות 12 טיפים:
שמרו על שגרה. גם בתקופה הכאוטית הנוכחית חשוב להקפיד על השעה שבה מתעוררים ולא לוותר על שיעורים, גם אם הם מוקלטים. לקום מהמיטה, לצאת מהפיג'מה ולשבת מול המסך עם המרצה. חשוב לשמור גם על שגרת ארוחות ושינה.
הכתיבה העוברת דרך היד עוזרת להטמיע את המידע בצורה טובה יותר הכתיבה העוברת דרך היד עוזרת להטמיע את המידע בצורה טובה יותר
הכתיבה העוברת דרך היד עוזרת להטמיע את המידע בצורה טובה יותר
(צילום: shutterstock)
צרו גבולות. גבולות הם שם המשחק, כי הם מייצרים שליטה על סדר היום. תגדירו מתי אתם מבצעים מטלות, מתי אתם נחים ומתי אתם עוסקים בפעילות פנאי.
קבעו מקום למידה קבוע בבית. השגרה וההרגלים מסייעים למוח להיכנס לתהליך הלמידה ומאפשרים תהליך טוב וקל יותר. רצוי לשבת בחדר שבו יש דלת, שניתן לסגור כדי להימנע ממסיחי דעת חיצוניים. בכל מקרה לא רצוי ללמוד במיטה.
צרו גבולות מול בני הבית האחרים. להגיד לבני המשפחה או השותפים שעכשיו אני לומד ומבקש לא להפריע לי.
ארגנו הפסקות בתוך הלו"ז. והשאירו הפסקות גדולות לטובת אוכל. יש סטודנטים ששוכחים לאכול, וכאלה שאוכלים תוך כדי למידה. זה לא טוב ואפילו גורם להשמנה.
ד"ר מיכל שכטר-לרנר. "שמרו על שגרה וצרו גבולות"ד"ר מיכל שכטר-לרנר. "שמרו על שגרה וצרו גבולות"
ד"ר מיכל שכטר-לרנר. "שמרו על שגרה וצרו גבולות"
(צילום פרטי)
אם אתם מותשים או איבדתם ריכוז – אל תתעקשו על למידה. רצוי לעשות הפסקת התרעננות קצרה, עם פעילות אירובית שמייצרת אדרנלין ומזרימה חמצן למוח, ועוזרת לחזור רעננים ללמידה.
אל תתפתו להיכנס למקומות השואבים אתכם, כמו הנייד או גלישה באינטרנט. חשוב ללמוד בחדר בלי טלפון נייד וללא טלוויזיה פתוחה.
סגרו את כל היישומים הפתוחים על מסך המחשב, מלבד השיעור. ווטס אפ ווב, פייסבוק וכו', יכולים להקפיץ התראות ולהסיח את דעתכם.
השתמשו באוזניות. על מנת להימנע מרעשים מסיחים ברחבי הבית. עדיפות לאוזניות חוטיות, כי הן יחייבו אתכם להישאר ישובים בכיסא.
השתתפו בשיעור. שאלו את המרצה או כתבו שאלות בצ'טים, ההשתתפות הפעילה מאפשרת לקלוט את החומר בצורה יותר טובה.
אם אתם נוהגים לכתוב, כתבו ביד ואל תקלידו. הכתיבה העוברת דרך היד עוזרת להטמיע את המידע בצורה טובה יותר.
בשיעורים מקוונים שיש בהם הקלטות, אל תתמללו את המרצה מילה במילה. הדבר גוזל זמן ואינו אפקטיבי.
אם אינכם מצליחים לסכם – קחו סיכום של מישהו. הטוב ביותר יהיה לסכם את השיעור בסיומו במילים שלכם ודרך הבנתכם, וללמוד את הסיכומים למבחן.
והעיקר - לא לחכות לסוף הסמסטר עם לימוד כל השיעורים, מכיוון שקליטה בלחץ של זמן היא פחות יעילה.