אביעד (שם בדוי), כמעט בן 20, סטודנט לכימיה שנה ראשונה בעתודה האקדמית של צה"ל, הגיע לטיפול ביוזמתו וציין שאיש אינו יודע על כך.
קראו גם:
בשיחה ניכר היה שהוא מתוח מאוד. לדבריו, ההחלטה ללכת לעתודה נבעה מכך שלא רצה להתמודד עם הקושי להסתגל לחיים שמחוץ לבית ועם הסוגיה החברתית, שמעולם לא הייתה קלה לו. למעשה, בדרך הזו הוא ניסה לדחות את השרות הצבאי בעוד מספר שנים, בתקווה שירגיש מסוגל יותר להתמודד.
2 צפייה בגלריה
לימודים או מדים
לימודים או מדים
לימודים או מדים
(צילום: shutterstock)
עם הזמן שעבר, אביעד התקשה יותר ויותר לשאת את המחשבה ששנים כה רבות יצטרך לחיות את ההחלטה שלקח, להיות קצין ולשרת שלוש שנים נוספות בקבע, כשלמעשה הוא כלל לא בטוח שהדבר מתאים לו. הוא הרגיש שאינו מסוגל להיות קצין כפי שהמסלול דורש.
מסלול העתודה האקדמית מאפשר לרכוש תואר ראשון לפני הגיוס. הצבא משתתף במימון שכר הלימוד והשיבוץ בשירות הוא בהתאם למקצוע הנלמד, תוך הבטחה לתפקידי קצונה וניסיון פיקודי ניהולי (יתרון חשוב למי שיבחר בקריירה צבאית, וגם בהשתלבות לאחר השחרור בשוק העבודה).
אורך המסלול תלוי בחוג הלימודים הנבחר. הלו"ז הוא: לימודים באקדמיה (שלוש שנים לרוב, ארבע שנים בהנדסה, שבע שנים ברפואה) ואז שירות חובה (32 חודשים) פלוס שלוש שנות קבע (גם לבנים, גם לבנות).
מסלול העתודה אמנם דוחה את הגיוס לצבא במספר שנים, אבל בתום הלימודים – עולים על מדים. זו החלטה שבגיל 18 דורשת ביטחון גמור בבחירה ובדרך, מכיוון שאין אפשרויות חרטה. ההחלטה מצריכה חשיבה מעמיקה, לא רק בגלל אורך השרות אלא גם בשל מסלול הקצונה והצורך לשרת מחוץ לבית. לכן חשוב שההחלטה תנבע ממקום של יכולת ומסוגלות, ולא כדי לדחות את הקשיים.
אביעד החל בתהליך טיפולי על מנת להתמודד עם הקשיים האישיים תוך כדי לימודיו בעתודה. המטרה הייתה שיגיע לגיוס, בתום לימודיו, כשהוא מוכן יותר לתהליך ההסתגלות שיצטרך לעבור בכל מקרה.
2 צפייה בגלריה
לימודים או מדים?
לימודים או מדים?
האם מתאים לכם, בסיום י"ב, להמשיך היישר ללימודים אינטנסיביים באקדמיה?
(צילום: shutterstock)
אם גם אתם מתלבטים בין לימודים בעתודה האקדמית לבין שירות צבאי, יש כמה שאלות שאתם חייבים לשאול את עצמכם.
התשובות יוכלו לעזור לכם לבחור את המסלול המתאים ולהימנע מטעויות:
האם מתאים לכם, בסיום י"ב, להמשיך היישר ללימודים אינטנסיביים באקדמיה?
האם תהיו מסוגלים לשרת כשש שנים ולהשתחרר כשאתם בני 24, 25?
על מה תאלצו לוותר במסלול החיים אם תבחרו במסלול העתודה?
מה תרוויחו ממסלול העתודה?
האם תהיו מסוגלים לשרת בחברת חיילים בגילאים שונים, בעיקר צעירים מכם?
האם אתם מסוגלים להיות קצינים בצבא? האם תוכלו לפקד על אנשים צעירים ולהתמודד עם משימות בקצב מהיר, בלחץ ועם אירועים בלתי מתוכננים?
האם תהיו מסוגלים לקחת אחריות על החלטות בהיותכם קצינים? להתמודד בישיבות מפקדים עם תכני צבא ולהיות מסוגלים למלא תפקידי קצונה שאינם קשורים לתחום הלמידה, כמו פיקוד על אירועים ופרויקטים שלא בהכרח קשורים למקצוע הלימוד שלכם?
האם תהיו מסוגלים להתמודד עם שיבוץ לתפקיד שאינו בהכרח תחום המקצוע שלמדתם אלא בערך או ליד?
האם תהיו מסוגלים להסתגל לתנאי שינה מחוץ לבית ולשיבוץ שיהיה אולי רחוק מהבית, עם יציאות של אחת לשבועיים?
מסלול העתודה הוא מאתגר, ייחודי, מחייב כישורים והתמדה ומצריך כוחות ומיומנויות שהם הרבה מעבר ליכולת לשבת וללמוד.
בהצלחה!
מאיה שטיין, רס"ן (במיל'), קב"נית (קצינת בריאות נפש), עו"ס קלינית, פסיכותרפיסטית מוסמכת, מטפלת במתבגרים ובהכנתם לגיוס לצה"ל. 052-3388957