אם שואלים את ד"ר צבי ברק, מנכ"ל קבוצת גישות למצוינות, השאלה שצריכה לעמוד לנגד עינכם כשאתם מתחילים את הלימודים באקדמיה היא:
האם השאיפה האישית שלכם היא לקבל ציון 'עובר', או שחשוב לכם לסיים את התואר בהצטיינות?
3 צפייה בגלריה
להפוך את המצוינות לדרך חיים
להפוך את המצוינות לדרך חיים
להפוך את המצוינות לדרך חיים
(צילום: shutterstock)
קראו גם:
ברק מעביר כבר שנים הרצאות וסדנאות העוסקות במצוינות במעגלי החיים ובדרכים לקידום האינטרסים האישיים שיובילו להגשמת היעדים שאנו מציבים לעצמנו. "ההזדמנות הטובה ביותר שאדם יכול לקבל בחייו האישיים והמקצועיים היא זו שהוא יוצר לעצמו", הוא טוען, "רק אנחנו אחראים להצלחות, לכישלונות ולשיפור איכות חיינו".
את מכללת גישות, הפרושה ברחבי הארץ, הקים לפני 33 שנה ובין לבין הספיק לכתוב מספר ספרי הדרכה וגם להנחות את תוכנית הטלוויזיה "להיות מצוין" בערוץ 10.
3 צפייה בגלריה
הכלל המוביל: הולכים לעשות את מה שאוהבים או לומדים לאהוב את מה שעושים
הכלל המוביל: הולכים לעשות את מה שאוהבים או לומדים לאהוב את מה שעושים
הכלל המוביל: הולכים לעשות את מה שאוהבים או לומדים לאהוב את מה שעושים
(צילום: shutterstock)
אז איך אפשר לכוון הכי גבוה ואל ההצטיינות ולהיות עשר גם באקדמיה?
בחרו בתחום שמרתק אתכם. טרם בחירת תחום לימוד, בדקו היטב האם זה התחום המועדף עליכם והאם העיסוק בו מרתק אתכם. שוחחו עם אנשי מקצוע. עדיפה בדיקה רחבה ומעמיקה על החלטה פזיזה שבסופו של יום מצטערים עליה. וגם אם טעיתם – לא נורא, עוד לא מאוחר לעבור לתחום אחר שמושך אתכם יותר. קל יותר להצטיין בתחומים שנמשכים אליהם. הכלל המוביל: הולכים לעשות את מה שאוהבים או לומדים לאהוב את מה שעושים.
מתגו את עצמכם בתחום. עם בחירתכם את התחום והמוסד בו אתם לומדים, מתגו עצמכם כנציגו עלי אדמות. התייחסו בכבוד למוסד, לתחום, למרצים ולחבריכם ללימודים. הכבוד שאתם רוכשים להם הוא הכבוד שירכשו לכם, והוא המנוע למוטיבציה שלכם.
שמרו על התלהבות מחוויית הלימודים והסביבה הלימודית. תמיד תמצאו משהו חיובי שיאפשר לכם "לעוף עליו".
זכרו לאורך כל הדרך שהמטרה העיקרית שלכם היא "לימודים ברמת מצטיין". אל תאפשרו לפיתויים להסיט אתכם מהיעד. בין אם אלה חברים, בילויים או עבודה ששואבת את זמנכם, וכאשר אתם נהנים ממנה - מעריכים אתכם ואתם משקיעים אף יותר, הדבר גוזל את האנרגיה מהמטרה המרכזית. בשלב זה של החיים היעד הוא "לימודים כמצטיין"!.
3 צפייה בגלריה
ד"ר צבי ברק. "נראות העבודות משפיעה על הבודק והמעריך"
ד"ר צבי ברק. "נראות העבודות משפיעה על הבודק והמעריך"
ד"ר צבי ברק. "נראות העבודות משפיעה על הבודק והמעריך"
(צילום פרטי)
השקיעו את המקסימום גם בקורסים הקלים. הצלחה משמעותית בהם תיתן לכם את המוטיבציה להתמודד עם הקורסים המאתגרים יותר.
זכרו: הצטיינות = אחריות. אחריות על תכנון הזמן שלכם, על ההתנהלות הנכונה שלכם, על תכנון למידה, מניעת דחיינות, הסתייעות בסביבה ובחברים.
הקפידו על שעות שינה ומנוחה. במקביל הקפידו על פעילות גופנית ופעילות יוצרת אנרגיה. צרו לעצמכם סביבת עבודה נוחה ואסתטית עם תאורה מתאימה. סביבה נקיה ומסודרת מאפשרת חשיבה צלולה ואיכותית.
כל עבודה או בחינה שתגישו, תיראה ברמת עבודת גמר. הנראות משפיעה על הבודק והמעריך.
אמצו לעצמכם אסטרטגיות למידה המתאימות לכם. אפשר ללמוד לבד, אפשר בקבוצה, (עזרה לאחרים תקדם אתכם) אפשר לקרוא ולמרקר ואפשר לסכם. כל דרך שמתאימה לכם היא לגיטימית, אך תמיד תכננו נכון את זמנכם ומומלץ תכנון הפוך (מהסוף להתחלה), כי אתם יודעים את מועד הבחינה או הדד-ליין להגשת עבודה. הגדירו תחנות ביניים מהמועד הסופי לאחור, כך שתמיד תספיקו את הנדרש בכדי לעמוד במטלה. למדו במקרים חריגים גם לשבור סיטואציה, כלומר לצאת מסיטואציה קבעונית. אם אינכם מצליחים להתמודד עם החומר, עצרו, הניחו אותו בצד וגשו לפעילות אחרת, או לכו לישון. כשתשובו אליו, האתגר יהיה פשוט יותר.
ובעידן הלמידה מרחוק, היערכו למועד המפגש כמו לשיעור. התארגנו ברמה האישית וצרו מסגרת מתאימה נטולת הפרעות. פתחו מצלמה, קחו חלק פעיל בתהליך הלמידה, נתקו עצמכם מגירויים סביבתיים, פייסבוק, אינסטגרם, ווטצאפ וכו'. הכל יחכה לכם, אתם עסוקים בלבנות עצמכם להצטיינות.
והחשוב מכל, זכרו תמיד: "האחרון להתעייף הוא הראשון לניצחון".