"התקופה הנוכחית מתאפיינת בתחושה של חוסר שליטה וחוסר ודאות", אומרת דנית רז, עו"ס MSW ופסיכותרפיסטית בשירותי הייעוץ והפרט בדיקנאט מכללה האקדמית גליל מערבי.
פותחים שנה בזוםפותחים שנה בזום
פותחים שנה בזום
(צילום: shutterstock)
"אין לנו מושג מה מצפה לנו מחר וכיועצים אנו עוסקים לא מעט בניסיונות להשיב את תחושת השליטה לחיינו. קיימת גם בדידות הנובעת מהעובדה שאנחנו לא פוגשים חברים וחלקנו גם לא רואים את בני המשפחה.
"בעת כזו התחושות אף נוטות להקצין, לכן חרדה קלה שהייתה בעבר עלולה להתגבר עכשיו ודכדוך יכול להפוך לדיכאון של ממש.
קראו גם:
"הסטודנטים מתחילים את שנת הלימודים בזום, ותחושת השליטה מתרופפת עוד יותר כשמדובר בסטודנטים שמתחילים שנה א' וזו תהיה חוויית ההיכרות שלהם עם עולם האקדמיה.
"גם סטודנטים ותיקים מוצאים את עצמם בקשיים: לחלקם יש ילדים שנמצאים בבית ולכן קשה להם להתרכז, סטודנטים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז חוששים מהלמידה בזום וסטודנטים שחיים בגפם ובונים על הקמפוס כממלא צרכים חברתיים, מבינים שייאלצו להסתדר בעצמם.
"סטודנטים עובדים שנהגו להתאים את מערכת שעות הלימוד אל שעות העבודה שלהם מגלים ששעות העבודה אינן יציבות ואצל סטודנטים שאינם עובדים קיים חשש כלכלי".
לדברי רונית מור, דיקנית הסטודנטים, המרחק הפיזי לא עומד בדרכה של המכללה האקדמית גליל מערבי, ולסטודנטים ניתן שירות של שיחות פרטניות וקבוצתיות מרחוק גם בתקופת הסגר והבידוד, במטרה לטפל ברווחתם הנפשית, הכלכלית והחברתית. "אנו מציעים מענה רגשי בשיחות בודדות בזום או בטיפול ארוך יותר ומקיימים קבוצות תמיכה בזום. הדבר מחזק את הסטודנטים ונותן להם תחושה שהם לא לבד".
אם לומדים בזום, תהיו שם: תשתתפו, תשאלו ותייצרו קשר וקשבאם לומדים בזום, תהיו שם: תשתתפו, תשאלו ותייצרו קשר וקשב
הזום יוצר תחושה שאתם ריבוע בתוך קבוצת ריבועים, אל תתנו לתחושה הזו להשתלט
(צילום: shutterstock)
העצות של דנית רז:
בנו לעצמכם שגרה וסדר יום ברור וקבוע. אל תוותרו על כך גם בימים שבהם אינכם לומדים; סדר יום קבוע תורם להרגשה של מסוגלות ושליטה ולכן חשוב לשלב בו פעילות גופנית, כתיבת עבודות או כל דבר קבוע רלוונטי אחר. ואז גם אם בגדול אינכם יודעים מה קורה, בסדר היום הפרטי שלי ברור לכם מה מצפה לכם היום.
צפו כמה שפחות בחדשות. מספיק להתעדכן פעם או פעמיים ביום, המנעו מלפתח אובססיה לצריכת מידע המחלחל אל התת מודע ומייצר מתח.
צאו לטיול בחוץ, רצוי בשמש. קצת ירוק בעיניים וקצת קרני שמש נעימות של סתיו ישפרו את מצב הרוח, בפרט שמדברים על ויטמין D כמסייע להתגונן בפני הקורונה.
דנית רז. "תחושת השליטה מתרופפת עוד יותר כשמדובר בסטודנטים שמתחילים שנה א'"דנית רז. "תחושת השליטה מתרופפת עוד יותר כשמדובר בסטודנטים שמתחילים שנה א'"
דנית רז. "תחושת השליטה מתרופפת עוד יותר כשמדובר בסטודנטים שמתחילים שנה א'"
(צילום: איציק דסה)
הישארו בקשר עם הקרובים לכם. אל תסתפקו בהודעת סמס, חייגו אליהם ותשמעו את קולם. אם אפשר להיפגש בזום זה עדיף ומהדק את החיבור.
העזרו במיינדפולנס, מדיטציה ומוזיקה נעימה. הכניסו אותם לשגרת היום והם יכניסו שקט וריכוז לחייכם. ניתן למצוא הדרכות וסרטונים ביו טיוב.
דמיינו את היום שאחרי הקורונה. בסוף זה הרי ייגמר, וכדאי לגבש תוכניות לימים שאחרי. דמיינו נסיעות לחו"ל, בתי קולנוע והצגות. תנכיחו את כל אלה, זה נותן המון כוח.
צרו לעצמכם משאבי כוח. כל מה שעושה לכם טוב – מוזיקה, סרט או ריצה - יכולים להכניס הרבה אוויר ורוגע אל הגוף והנפש. קומו מהשולחן, עשו משהו מהדברים שאתם אוהבים - ותחזרו ללמוד עם משאבים ועם אנרגיה טובה.
זכרו שכל השיעורים מוקלטים. אפשר לצפות בהם שוב בשעות שבהן יש לכם יותר שקט ויותר אפשרות להצליח.
בררו איזה סיוע מעמיד לרשותכם מוסד הלימוד שלכם. היעזרו בכך ואל תתמודדו לבד עם הקשיים.
שמרו על קשר עם שאר הסטודנטים. הזום יוצר תחושה שאתם ריבוע בתוך קבוצת ריבועים, אל תתנו לתחושה הזו להשתלט. שמרו על קשר בטלפון או בווטסאפ כדי להגביר את תחושת השייכות גם כשאתם לבד בבית.