אנחנו חווים בשנים האחרונות שינויים דרמטיים בשוק העבודה. העולם משתנה, הנוף הצרכני עובר תהפוכות וחלק מהמשרות שנראו פעם מבטיחות הולכות ומאבדות מיוקרתן.
3 צפייה בגלריה
המקצועות החמים ואלה שכבר לא
המקצועות החמים ואלה שכבר לא
המקצועות החמים ואלה שכבר לא
(צילום: shutterstock)
מהפכת המידע והנגישות הדיגיטלית פותחת ערוצי קריירה חדשים – ובאותה נשימה סוגרת אחרים. תפקידים מסוימים הופכים למבוקשים ופופולריים, בעוד שמקצועות אחרים מתפוגגים אט אט ממפת הביקושים.
קראו גם:
לדברי עינב בוימפלד, מנהלת התוכן והמחקר ב"אול ג'ובס", בארבע השנים האחרונות עקבו באתר אחר המקצועות שסימנו עלייה בביקושים ואחר אלו שעשו את המסלול ההפוך.
3 צפייה בגלריה
מהפכת המידע פותחת ערוצי קריירה חדשים
מהפכת המידע פותחת ערוצי קריירה חדשים
מהפכת המידע פותחת ערוצי קריירה חדשים
(צילום: shutterstock)
אלה חלק מן הממצאים שעלו:
התפקידים שרשמו עליה בשנים האחרונות
דאטה אנליסט רשם זינוק של 104 אחוז. בעקבות החידושים הטכנולוגיים, חברות החלו לצבור כמויות אדירות של מידע ודאטה והבינו שכדאי לעשות בו שימוש מושכל הכולל ניתוח הנתונים והפקת תובנות. האנליסט (שלמד בדרך כלל סטטיסטיקה, מתמטיקה, כלכלה או ומדעי המחשב), אמון על המידע ומשתמש בדאטה באופן שמשרת את הארגון ומשפר את הביצועים העסקיים שלו. (ב-2016 היה ביקוש של 1,578 אנליסטים, וב-2019 ביקוש ל-3,220).
מתכנת Full Stack רשם עלייה חדה של 94 אחוז. הפול סטאקים הם אשפי פיתוח מתחילת התהליך ועד סופו. היתרון הבולט שלהם טמון בכך שהם חוסכים לחברה כסף רב, כי הם מספקים מענה מקצה לקצה בהשוואה למתכנתים המתמחים רק בצד מסוים. (ב-2016 היה ביקוש של 593 מתכנתים וב-2019 ביקוש ל-4,997).
מומחי אבטחת מידע רשמו עלייה של 62 אחוז. תחום הסייבר ואבטחת המידע נמצא בעליה מתמדת. בשנים האחרונות חלה עלייה תלולה במספר התקפות הסייבר על ישראל, שהגיעו לשיאן בתקופת מבצעי "עמוד ענן" ו"צוק איתן". כאמצעי התמודדות ומנע, עלתה הדרישה למומחים ויועצים בתחום, הן במגזר הפרטי והן הציבורי. העובדים בתחום עוסקים במגוון נושאים כמו מציאת פתרונות אבטחה נגד תוכנות זדוניות ומתוך התקפות על המערכת, חקירה של פרצות אבטחת מידע במחשבים ובשרתים של לקוחות. הנוכחות הרשתית הגבוהה של כולנו מביאה לכך שאבטחת המידע מחליפה את האבטחה המסורתית.
עבודה סוציאלית רשמה עליה של 56 אחוז, על אף המשברים בשנים האחרונות ומצב הרווחה בישראל. משבר הקורונה הדגיש את הצורך בשירותים חברתיים ובעובדים ועובדות סוציאליים. מצד שני, יותר ויותר אנשים עוזבים את המקצוע בשל תנאי ההעסקה שבו. הדבר גורם לכך שאלפי משרות חדשות בתחום אינן מאוישות.
אפיון / עיצוב UI / UX רשם עלייה של 38 אחוז. בעולם שבו שולטים אתרים ואפליקציות עולה חשיבותה של חוויית משתמש, ואנשי ה-UX/UI האחראים על אפיון ועיצוב החוויה, הם אלה שקובעים במידה רבה את הצלחתו (או כשלונו) של אתר או יישום. זו גם הסיבה שהדרישה לאנשים בתפקיד זה רק תלך ותעלה.
מחסנאים רשמו עלייה של 37 אחוז. העלייה המשמעותית בכמות המשרות מתחומי המחסנאות נובעת מהעלייה הדרמטית בקניות ברשת ו"תור הזהב" של החנויות המקוונות. אנשים קונים יותר ויותר מוצרים באונליין, והסחורה נאגרת במחסנים ובהאנגרים ומשונעת לבית הלקוח. התנהגות צרכנית זו מגדילה את המערך כולו ויש ביקוש רב למחסנאים, אנשי לוגיסטיקה ובסוף השרשרת - גם לשליחים ונהגים.
3 צפייה בגלריה
חלק מהמשרות שנראו פעם מבטיחות הולכות ומאבדות מיוקרתן
חלק מהמשרות שנראו פעם מבטיחות הולכות ומאבדות מיוקרתן
חלק מהמשרות שנראו פעם מבטיחות הולכות ומאבדות מיוקרתן
(צילום: shutterstock)
בין המקצועות הנעלמים:
טכנולוגיית הפלאש ירדה ב-85 אחוז וכמעט שנעלמה כשהוחלפה על ידי טכנולוגיה חדשה יותר, עובדה שאולי כדאי לזכור כשמוצאים את הקורס בהיצע מוסדות לימוד רבים. (בשנת 2016 הייתה דרישה ל-68 אנשי מקצוע וב-2019 נדרשו עשרה עובדים בלבד).
משרה של WebMaster (מנהל אתר), צנחה ב-63 אחוז והתפצלה לתתי תפקידים חדשים. אתרים דיגיטליים נמצאים בעלייה ודווקא משום כך נדיר למצוא אנשים שמתחזקים לבדם אתרים שלמים, והתפקיד התפצל לכשישה תפקידים אחרים, ביניהם מתכנת, מעצב, מאפיין ,UX/UI איש תוכן, שיווק דיגיטלי. (בשנת 2016 נדרשו 414 אנשי מקצוע וב-2019 נדרשו 152 בלבד).
מכירות ביטוח ירדו ב- 48 אחוז בגלל שיטת השיווק הישירה ללא סוכנים, שאף הוזילה את המוצרים. בעידן המחאה החברתית, למחיר יש משקל כבד מאוד בשיקול הדעת של הצרכן.
כתבים רשמו ירידה של 36 אחוז בעקבות סגירת מערכות תקשורת וצמצום הענף, האינטרנט והאופן שבו אנו צורכים חדשות. עידן המידע המהיר נותן במה לפלטפורמות חדשות כמו הרשתות החברתיות ואנשי מקצוע חדשים כמו בלוגרים.
מתווכי נדל"ן רשמו ירידה של 31 אחוז, על אף הצמיחה בענף. האינטרנט מספק אינספור אפשרויות למודעות ומקל על הקשר של מוכר/משכיר לבין קונה/שוכר, ורבים מעדיפים לוותר על עמלת התיווך ולסגור את העסקה באופן עצמאי.