תקופה לא פשוטה עוברת על מאות אלפי סטודנטים בישראל.
רק לאחרונה פורסמו נתונים עגומים של לשכת התעסוקה שחושפים כי אחד מכל חמישה דורשי עבודה הוא מתחת לגיל 24. סגירת חנויות, מסעדות וברים שבהם מועסקים לרוב סטודנטים שלחה רבים מהם לחל"ת וחתכה את ההכנסות שלהם.
5 צפייה בגלריה
ליישר את חשבון הבנק הסטודנטיאלי
ליישר את חשבון הבנק הסטודנטיאלי
ליישר את חשבון הבנק הסטודנטיאלי
(צילום: shutterstock)
לפי הסקר השנתי של התאחדות הסטודנטים הארצית 46 אחוז מהסטודנטים נעזרים בהורים שלהם כדי לסגור את החודש וכי ההוצאה החודשית הממוצעת לסטודנט עומדת על 4,928 שקלים בחודש.
קראו גם:
למול ההוצאות האלה השכר החודשי הממוצע של סטודנטים עובדים עומד על 3,895 שקלים בלבד, כש-76 אחוז מהסטודנטים ציינו שנפגעו תעסוקתית בעקבות המשבר.
אם לא די בכך, 27 אחוז מהסטודנטים לקחו הלוואה במהלך הלימודים, ובעקבות משבר הקורונה, 23 אחוז מהסטודנטים שוקלים לקחת כעת הלוואה נוספת.
יעלי דרשביץ, מנהלת מוצר עו"שׁ, הבנק הדיגיטלי הראשון (בהקמה), מסבירה איך בהתנהלות צרכנית נבונה בתקופה המאתגרת הזו אפשר להתמודד עם הירידה בהכנסות הסטודנטים עד יעבור זעם:
5 צפייה בגלריה
עבור הבנקים, הסטודנטים של היום הם עורכי הדין, הרופאים ואנשי העסקים של העתיד
עבור הבנקים, הסטודנטים של היום הם עורכי הדין, הרופאים ואנשי העסקים של העתיד
עבור הבנקים, הסטודנטים של היום הם עורכי הדין, הרופאים ואנשי העסקים של העתיד
(צילום: shutterstock)
תחזרו (זמנית) לגור עם ההורים
על פי סקר התאחדות הסטודנטים, כ-50 אחוז מההוצאה החודשית של סטודנטים היא בגין הוצאות דיור (2,381 שקלים). אם אתם ממשיכים לעבוד קרוב לדירה השכורה, חזרה לגור עם ההורים היא כמובן אופציה פחות נוחה, אך אם איבדתם את מקום עבודתכם, כדאי לשקול את החלופה הזו ולו לתקופה זמנית, במיוחד כשהלימודים ממילא מתנהלים באופן מקוון.
שהות של כמה חודשים בבית ההורים, תאפשר חיסכון משמעותי ותמנע מכם סחרור של הלוואות וחובות שתצטרכו לשאת על גבכם למשך שנים.
תעשו שופינג על הלוואות
זה בדיוק הזמן לעשות "שופינג" בין הבנקים שמציעים שלל הלוואות ללא ריבית במסגרת פתיחת חשבון חדש. עבור הבנקים, הסטודנטים של היום הם עורכי הדין, הרופאים ואנשי העסקים של העתיד, לכן רבים מהם מציעים לסטודנטים הלוואות של אלפי שקלים ללא ריבית. אל תחששו ממעבר לבנק חדש, זאת פרוצדורה ממש לא מסובכת.
5 צפייה בגלריה
יש דברים שמשמיטים מקורות החיים
יש דברים שמשמיטים מקורות החיים
אחד מכל חמישה דורשי עבודה הוא מתחת לגיל 24
(צילום: shutterstock)
תתרחקו מהמינוס
כשההוצאה החודשית גדולה מן ההכנסה, קשה שלא להיכנס למינוס. רבים מהסטודנטים רואים במינוס בבנק סוג של גזירת גורל, מבלי לקחת בחשבון שמדובר באחת ההלוואות הכי יקרות: יתרה שלילית קבועה בחשבון הבנק של 10,000 שקלים תעלה בין 80-100 שקלים בחודש.
מה עושים? קודם כל מוציאים פחות. ואז ניגשים לבנק ומגדילים את גובה המסגרת. ואם אין ברירה, ממשיכים להלוואה בתנאים הרבה יותר טובים.
תדייקו בכרטיסי האשראי
כסטודנטים, כדאי שתבחרו בכרטיס אשראי שמקנה הטבות שמותאמות להרגלי הקנייה והבילוי שלכם. בנוסף, דרשו פטור מדמי כרטיס, ולא רק לתקופה מוגבלת.
אם אתם מרבים לקנות באתרים בחו"ל, תבררו מה גובה עמלת המרת המט"ח בכרטיס (היא יכולה להגיע ל-3% מגובה העסקה ואפשר להוזיל אותה ל-1% בלבד ולחסוך כך מאות שקלים בשנה).
5 צפייה בגלריה
יעל דרשביץ
יעל דרשביץ
יעלי דרשביץ
(צילום: הבנק הדיגיטלי הראשון (בהקמה))
תבדקו בציציות של ה'פטור'
בנקים רבים מציעים לסטודנטים חשבונות פטורים מעמלות שוטפות. לעיתים נוצרת אשליה שמדובר בחשבון פטור לחלוטין מעלויות, כשבפועל הוא חל רק על כמה פעולות בסיסיות (כמו משיכת מזומן).
חשוב שתבדקו על מה חל הפטור (למשל: על הזמנת פנקסי צ'קים). גם כאן כדאי להתמקח, לדרוש הנחות ופטורים ולעשות סקר שוק מקיף בין כל הבנקים כדי לקבל הצעות טובות יותר.
תוזילו את ביטוח הרכב
צעירים עד גיל 24 משלמים פרמיות יקרות יותר על ביטוח הרכב. אלא שחברות ביטוח רבות מציעות היום ביטוח מוזל למרחקי נסיעה קצרים. בנוסף, הן מאפשרות לבטח את הרכב של ההורים בביטוח זמני לתקופה מוגבלת כשנהגים צעירים משתמשים בו.
אם מדובר ברכב מאוד ישן שהשווי שלו נמוך, אפשר לשקול לוותר על הביטוח המקיף ולהסתפק בביטוח רכב חובה וצד ג'.
5 צפייה בגלריה
הכתיבה העוברת דרך היד עוזרת להטמיע את המידע בצורה טובה יותר
הכתיבה העוברת דרך היד עוזרת להטמיע את המידע בצורה טובה יותר
אם אתם לא עובדים, אתם חייבים בתשלום ביטוח לאומי באופן עצמאי
(צילום: shutterstock)
תתחילו לחסוך
כשאין נסיעות לחו"ל, המסעדות והפאבים סגורים וגם חזרתם לגור אצל ההורים, יש סיכוי שיצטברו לכם לפתע חסכונות בחשבון הבנק. הריביות שמציעים היום הבנקים על תוכניות חיסכון הן אפסיות.
אם החלטתם לקחת סיכון ולהשקיע לטווח ארוך, כדאי שתלמדו את התחום או שתשקיעו דרך מנהלי השקעות מקצועיים, וכמובן, בדקו את גובה העמלות.
תפקידו לפנסיה
הפרשת חלק מהמשכורת לטובת גיל 67 המופלג נראית כרגע לא מסעירה, אבל חשוב שגם בעבודה סטודנטיאלית זמנית תדרשו מהמעסיק לבצע הפקדות לפנסיה שכוללות גם הטבות מס. יש היום בשוק ארבע קרנות פנסיה שנבחרו על ידי משרד האוצר ומציעות דמי ניהול נמוכים לכל מי שיצטרף אליהן ללא צורך במיקוח.
תשלמו לביטוח לאומי
אם אתם לא עובדים, אתם חייבים בתשלום ביטוח לאומי באופן עצמאי. חשוב להקפיד על ביצוע התשלומים במועד כדי לחסוך תשלומי קנסות בעתיד.
תחפשו מלגות והנחות
אם אתם עובדים, יש לכם נקודות זיכוי שמפחיתות את חבות המס שלכם וחשוב לוודא שהן הוזנו כראוי על ידי המעסיק. אם הוציאו אתכם לחל"ת או עבדתם רק חלק מהשנה, בדקו את זכאותכם להחזרי מס בסוף השנה.
גם בעיר שבה אתם מתגוררים בדקו אם אתם זכאים להנחה בארנונה. ולבסוף: פנו לכל מוסד חינוכי וארגון שמציע מלגות לסטודנטים. הן לא ניתנות רק לבעלי מצב סוציו אקונומי חלש בלבד.