הכירו את פנינה חכים מרמת השרון, אמא לשלושה ילדים וסבתא לעשרה נכדים. ב־14 השנים האחרונות היא עובדת כסייעת בגן ילדים, לאחר שבמשך עשור ניהלה חנות תבלינים.
2 צפייה בגלריה
 פנינה חכים
 פנינה חכים
פנינה חכים. מהערוגה לסיר
(ריאן)
המשפחה שלי: "ההורים שלי עלו באונייה מלוב ב־49 והתיישבו במושב עלמה, שסמוך לצפת. אני הגעתי לעולם שנתיים לאחר מכן. נולדתי בארץ והיה לי אח תאום, אבל לצערי לא הכרתי אותו. הוא נחטף בגיל שישה חודשים אבא שלי בקושי ידע עברית, וכחצי שנה לאחר שנולדנו חלינו אני ואחי בווירוס בטן.
"אבי היה מבקר אותנו בבית החולים, ובאחד הביקורים אמרו לו: 'הנה, קח את הילדה'. כשהוא שאל: 'איפה הילד?' אמרו לו שהוא מת. אמרתי לאבא שלי: 'אבא, אתה איש דתי. איך ויתרת ככה? למה הוא מת?' אבל הוא לא הבין מה הם אמרו לו".

מסע הקסם אחרי האוכל: פנינה היתה מאוד פעילה בכל ההכנות לחגים. "בפסח למשל ההכנות לבישולים היו מתחילות כבר לאחר פורים. אני הייתי במטבח, אחראית על קרצוף הסירים. היינו מבריקים את הסירים עד שאפשר היה להתאפר מולם".
שם, במטבח של המשפחה במושב עלמה, למדה פנינה את סודות הבישול הטריפוליטאי, למשל את מנות הבשר שעברו כבר כמה דורות במשפחה. היינו משפחה בת תשע נפשות והכי רחוק שאפשר ממפונקים, אז בבית היינו אוכלים מה שהיה, כמו שעועית עם אורז. לבית הספר אמא שלי היתה שולחת אותנו עם שמן זית ובצל ירוק".

המנה שלי: "אני מעדיפה אוכל פשוט. למשל את המתכון שאביא כאן: אפונה ועוף. הוא גם מזכיר לי את תקופת הפסח והאביב. האפונה היתה באה ישר מהשדה במושב ישרש, שבו ביליתי גם חלק מילדותי. קטפנו מהשדה וקילפנו רגע לפני הכנת התבשיל. היינו אוכלים שני פולים של אפונה ואחד מעבירים לקערה לתבשיל. למעשה, לפי האפונה הטרייה ידענו שפסח מתקרב. ועד עכשיו אני ממשיכה להכין לארוחת החג את התבשיל הזה. אבל יש הבדל: כאן, ברמת השרון, אני משתמשת באפונה קפואה".

המנה של פנינה: תבשיל עוף טריפוליטאי


2 צפייה בגלריה
תבשיל עוף של פנינה חכים
תבשיל עוף של פנינה חכים
תבשיל עוף של פנינה חכים
(ריאן)

חומרים ל־4 עד6 מנות:
3 כפות שמן קנולה
1 בצל בינוני קצוץ
1/4 כפית כורכום טחון
800 גרם אפונה טרייה או קפואה
1 כוס סלרי (גבעולים + עלים)
6 שוקי עוף
1/2 כפית מלח או כף שטוחה של אבקת מרק עוף
3 כוסות מים

אופן ההכנה:
בסיר רחב ונמוך מטגנים את הבצל עם המלח עד שהבצל הופך שקוף. מוסיפים למחבת את הכורכום ומערבבים מעט.
מוסיפים את העוף וצורבים 5-4 דקות מכל צד עד שהוא משחים.
מוסיפים את האפונה והסלרי ומערבבים עד שכל המרכיבים עטופים בשמן הצהבהב.
יוצקים את המים לסיר, מוסיפים את המלח או את אבקת המרק ומביאים לרתיחה.
* אפשר להכין את התבשיל גם ללא עוף - כתוספת ירוקה למנות החג, ומומלץ להגיש עם אורז.

סיפורים ומתכונים נוספים מכל הסוגים, התקופות והעדות באתר FOODISH

  • הסיפור והמתכון הינם חלק מפרויקט משותף של רשת mynet/ 'ידיעות תקשורת' ו- 'foodish' - האגף הקולינרי של מוזיאון 'אנו'