הכירו את עליזה (ליזי) קטנוב (30), מתאמת ניתוחים ומזכירה רפואית במרפאת מומחים וסטודנטית בשלבי סיום התואר הראשון במדעי המדינה, יחב"ל ותקשורת באוניברסיטה הפתוחה. מתגוררת בדימונה.
2 צפייה בגלריה
קטנוב וסבתה
קטנוב וסבתה
עליזה ואמה רעיה. "סבתא היתה הקפטן במטבח"
(הרצל יוסף)
המשפחה שלי: "הוריי, רעיה ויעקב, עלו לארץ ב־1991 מהעיר נמנגן שבאוזבקיסטן עם שני אחיי הגדולים. המשפחה התיישבה בקרית אתא, בדירת 3 חדרים קטנה שחלקנו עם סבתי ועם המשפחה של דודתי. בהמשך עברנו לדימונה, וסבתי המשיכה להתגורר איתנו ודאגה לבישולים".

מסע הקסם אל האוכל: "במטבח סבתא היתה הקפטן, ואילו אמי ודודתי העוזרות. כשהייתי בת 3.5 אמי חלתה בסרטן וכל האנרגיה בבית הופנתה לטיפול בה. אחרי שהחלימה, סביב שנת 1999-1998, מצבה הבריאותי לא איפשר לה לחזור לשוק העבודה והיא נכנסה למטבח והחלה לבשל.
"אני הצטרפתי כשהייתי בת 4 או 5. הייתי לוקחת כיסא, מתקרבת לשולחן הגדול בבית במטבח וצופה בסבתי מרדדת בצק במערוך גדול ליריעה עגולה ודקה דקה. מהבצק היא קרצה עיגולים, שאותם מילאה בבשר, ואז קיפלה לכיסונים עדינים הנקראים דושפרה (או פילמני, בגירסה הרוסית), שאותם בישלה במרק כבש וירקות שורש. את הבצק שנותר סבתא היתה חותכת לרצועות ארוכות ודקיקות שאותן היתה מייבשת על מגבת פרוסה, והן הפכו ללגמן, אטריות למרק. האוכל של סבתא היה מסורתי. הוא כלל תבשילי אורז, ירקות שורש ועוף ובשר שעברו טיגון ואחריו בישול ארוך".
המנה שלי: "מנת הבית שלנו היא באחש, תבשיל אורז ירוק. מקור התבשיל הוא אוזביקסטן, שם התגוררה קהילת יהודי בוכרה, והוא הופיע על כל שולחן, בכל בית יהודי.
"הריחות של הליפיושקה (לחם שבת בוכרי מסורתי) והבאחש היו ממלאים את הכניסה בצהרי יום שישי, כשחזרתי מבית הספר הביתה. לבאחש הרבה גרסאות - יש מי שמכין אותו עם בשר בקר מעורב עם בשר כבש. הגירסה המשפחתית שלנו היא על בסיס חזה עוף או פרגיות, כבדי עוף מבושלים והמון כוסברה (3-2 צרורות על כוס אורז)".

המנה של ליזי: באחש עוף


2 צפייה בגלריה
באחש
באחש
הבאחש בשולחן החג של קטנוב
(הרצל יוסף)

החומרים ל־4 מנות:
2 כפות שמן זית
1 בצל בינוני קצוץ
200 גרם כבדי עוף נקיים
300 גרם פרגיות או חזה עוף, חתוכים לקוביות
2 צרורות כוסברה, שטופים וקצוצים
1 כוס אורז עגול, שטוף פעמיים,
מושרה במים 30-20 דקות ומסונן
מלח ופלפל שחור לפי הטעם
קורט כמון
1-1/2 כוס מים

אופן ההכנה:
מחממים את שמן הזית בסיר גדול, מוסיפים את הבצל ומטגנים כ־10 דקות על להבה בינונית־גבוהה, עד הזהבה.
בינתיים מבשלים את כבדי העוף: מלהיטים מחבת רחבה ומרתיחים מים בסיר נפרד.
צורבים את כבדי העוף על המחבת הלוהטת כדקה מכל צד, עד שכשדוקרים אותם לא ניגר מהם דם (מי שאינו שומר כשרות יכול לדלג על השלב הזה).
מעבירים את הכבדים למים הרותחים וחולטים אותם 15-20 דקות, עד שהם מתמצקים. מסננים ושומרים בצד.
מוסיפים לסיר עם הבצל את בשר העוף או הפרגיות ואת כבדי העוף החלוטים ומערבבים היטב, מוסיפים את הכוסברה, מערבבים היטב ומבשלים 30 דקות ללא מכסה על להבה בינונית־גבוהה, עד שהנוזלים הניגרים מהבשר ומהכוסברה מתחילים לבעבע.
מוסיפים את האורז השטוף, מתבלים במלח, פלפל וכמון ומוסיפים מים עד לגובה של 1 ס"מ מעל האורז. יוצרים באורז גומות עמוקות בעזרת ידית של כף עץ, שיאפשרו למים להתאדות, מבשלים 10-5 דקות על להבה גבוהה, עד שלא רואים משקעי מים. מנמיכים את הלהבה, מכסים את האורז בצלחת שקוטרה קטן מקוטר הסיר, מכים במכסה ומלפפים מעליו מגבת מטבח, מבשלים 25-20 דקות, עד שכל המים נספגים באורז.

סיפורים ומתכונים נוספים מכל הסוגים, התקופות והעדות באתר FOODISH

  • הסיפור והמתכון הינם חלק מפרויקט משותף של רשת mynet/ 'ידיעות תקשורת' ו- 'foodish' - האגף הקולינרי של מוזיאון 'אנו'