הכירו את בת שבע גרשון מחיפה, ילידת 1952, עורכת דין ובעלת סוכנת ביטוח. גרשון היא אמא ל־3 בנות וסבתא ל־6 נכדים.
2 צפייה בגלריה
בת שבע גרשון
בת שבע גרשון
גרשון. "בבית אכלו סופריטו וממולאים"
(ריאן)
המשפחה שלי: "אבא שלי, יצחק פיינטוך, הגיע לישראל מטרנסילבניה ב־1923. הוא בא מבית דתי מאוד ורצה לצאת בשאלה ולעלות לארץ, ולכן פנה לסוכנות היהודית, שסייעה לצעירים לעלות ארצה. אולם הוא סורב מפאת גילו - הוא היה בן 13 בלבד. אבא לא ויתר, וכששמע שיש רכבת של הסוכנות שלוקחת עולים לאונייה לישראל, הוא גזר את הפיאות והתגנב אליה. הוא הצליח להגיע לאונייה, שם נתפס על ידי שוטר וסיפר לו את האמת הפשוטה: הוא רוצה לעלות לישראל. השוטר השתכנע ונתן לו להתגנב לאונייה.
"אמי, רגינה לבית משפחת נגרי, נולדה בארץ להורים שעלו מחאלב. היא עזבה את הבית כשהייתי בת שבע בלבד, ואני גדלתי כילדת חוץ בקיבוץ עם אחותי, שולי".

מסע הקסם אחרי האוכל: "כשהשתחררתי מהצבא התחלתי להתעניין בבישול ואספתי מתכונים ממספר בשלנים שהכרתי וכן מנשות המשפחה. למדתי הרבה מארבע אחיותיי, מהגיסות שלי, ששתיהן מבתים אשכנזיים, ומחמותי, שהיא חצי מרוקאית וחצי פרסייה וגדלה על המטבח הטברייני.
"ריבוי העדות הזה בא לידי ביטוי גם באוכל שאני מבשלת: האוכל הסורי של אמי, אוכל אשכנזי, מרוקאי, פרסי, ועוד תבשילים שאספתי עם השנים או המצאתי לבד. מבית ילדותי זכורים לי בעיקר מנות הקובה, עוף עם תפוחי אדמה, סופריטו, ממולאים מסוגים שונים ומרקים".

המנה שלי: "אורז עם כבש הוא אחת ממנות החג הקבועות של המשפחה המורחבת. למדתי אותה מדליה, גיסתי, אשתו של אחי מיכה ז"ל.
"אבא של דליה היה הבעלים של 'קצביית שמחה' ברחוב החלוץ בחיפה. אחי, מיכה, עבד בה, ולימים ירש אותה. לכן בבית של דליה ומיכה תמיד היו מאכלים וחומרי גלם שלא היו באף בית אחר - למשל בשר כבש, שנחשב בשנות ה־70 למצרך יקר. הפעם הראשונה שטעמתי תבשיל כזה היתה אצל אחי ואשתו".

המנה של בת שבע

אורז עם כבש

2 צפייה בגלריה
מנה של בת שבע
מנה של בת שבע
אורז עם כבש של בת שבע
(ריאן)

החומרים ל־8-6 מנות:
3 כפות שמן
1/2 בצל גדול קצוץ
1/2 ק"ג בשר טלה טחון גס עם השומן
½1 כוסות אורז בסמטי
1 כפית בהרט
1 כפית מלח
1/2-1/4 כפית פלפל שחור
3 כוסות מים חמים

להגשה:
צנוברים קלויים על מחבת יבשה

אופן ההכנה:
מחממים את השמן במחבת רחבה. מוסיפים את הבצל הקצוץ ומטגנים 15-10 דקות עד השחמה. מוסיפים את בשר הטלה ומטגנים 5 דקות, תוך כדי שמפוררים את הבשר בעזרת כף עץ. מתבלים בבהרט, מלח ופלפל שחור. מוסיפים את האורז הבסמטי ומערבבים היטב. יוצקים את המים החמים, מערבבים, טועמים את הרוטב ומתקנים תיבול. מביאים לרתיחה, מכסים את הסיר, מנמיכים את הלהבה ומבשלים 20 דקות.
מערבבים היטב את התבשיל המוכן ומעבירים למגש או לצלחת הגשה גדולה. מפזרים מעל צנוברים קלויים ומגישים.

סיפורים ומתכונים נוספים מכל הסוגים, התקופות והעדות באתר FOODISH

  • הסיפור והמתכון הינם חלק מפרויקט משותף של רשת mynet/ 'ידיעות תקשורת' ו- 'foodish' - האגף הקולינרי של מוזיאון 'אנו'