הכירו את שרה סופרין, בת 77. היא נולדה וגדלה בשכונת נווה צדק, ועד היום אני מתגוררת בתל אביב. "אני עקרת בית, נשואה, אמא לשלושה בנים וסבתא לארבעה נכדים", מעידה שרה על עצמה.
2 צפייה בגלריה
שרה סופרין
שרה סופרין
סופרין במטבח. שירים וקול שקשוק הצמידים
(ריאן)
המשפחה שלי: "הוריי, אידה ואיזק ברוך ז"ל, נולדו בסלוניקי שביוון. הם עלו לישראל בתחילת שנות ה־30, והשאירו מאחור משפחות ענפות אשר בתחילת שנות ה־40 נשלחו בידי הנאצים למחנות ההשמדה בהם נרצחו. גדלתי בבית של דוברי לאדינו, לכן אני שוחרת את השפה ועוסקת בשימור התרבות וגם של המאכלים שקשורים אליה".
מסע הקסם אחרי האוכל: "המטבח הקטן של אמא היה לב הבית. נהגתי לשבת ליד שולחן האוכל, להכין שיעורי בית ולצפות באמא שמכינה את המטעמים שלמדה מאמה. אהבתי מאוד לראות את ידיה לשות בצק לבורקס, שהוגשו בשבת בבוקר לצד ביצים קשות חומות ('חמינדוס'). לא אשכח את תנועות ידיה המלוות בשקשוק הצמידים שעל ידה ואת צליל קולה הענוג בעת ששרה רומנסה עתיקה בשפת הלאדינו. הזכרונות הכי חזקים שלי עולים וצפים ברגע שריחות תבשיל שאמא נהגה להכין עולים באפי".
"גדלתי בתקופת הצנע, וזה השפיע הרבה על התפריט. למשל, בשר, דגים ועופות הוגשו רק בשבתות ובחגים. אבל אמא דאגה להזין אותנו בתזונה בריאה בעזרת קטניות, ירקות ופירות. בימי שישי כיכבה אצלנו מנת ה'פ'יז'וניס קון ארוז', ובעברית: תבשיל שעועית לבנה עם אורז. בשבת בבוקר היו על השולחן בורקס עם חמינדוס, זיתים, מלפפונים ירוקים, קוביות גבינת פטה או קשקבל. הגברים במשפחה שתו כוסית עראק מהולה במים".
המנה שלי: "בלאדינו אומרים "קין נו טייני לה ארמוזה, ביזה לה מוקוזה", כלומר "למי שאין את היפה, מנשק את זבת החוטם" – אם אין את הרצוי, לוקחים את המצוי. אצלנו אי אפשר ללא בורקס - אז אנחנו מכינים 'פאסטליקוס די מאסה' – כרוכיות מצה או בורקס של פסח: עם תפוחי אדמה וגבינות לארוחת בוקר, עם תפוחי אדמה ובצל מטוגן כתוספת, או עם בשר טחון וצנוברים למנה עיקרית. את המתכון למדתי מאמי".

המנה של שרה: פאסטליקוס- בורקס תפוחי אדמה כשרים לפסח


2 צפייה בגלריה
פסטליקוס
פסטליקוס
פאסטליקוס
(ריאן)

המרכיבים ל־12 כרוכיות:
6 מצות מרובעות
תפוח אדמה בינוני, מבושל ומעוך לפירה
200 גרם גבינה בולגרית או פטה מפוררת
100 גרם גבינת קשקבל מגוררת
ביצה אחת
מלח ופלפל שחור
שמן לטיגון

אופן ההכנה:
מרטיבים את המצות במי ברז זורמים, עוטפים במגבת לחה, מניחים בצד לריכוך לחצי שעה.
מערבבים את חומרי המלית בקערה.
חותכים כל מצה לשתי רצועות לאורך הנקבים, ליצירת שני מלבנים.
שמים בקצה כל רצועה, על הצלע הקצרה, כף גדושה מהמלית, ומגלגלים לאורך הצלע הארוכה, ליצירת גלילה הדוקה.
יוצקים שמן למחבת רחבה בגובה 2־3 ס"מ, טורפים את הביצה עם מעט מים, פלפל ומלח, טובלים את כרוכיות המצה בבלילת הביצים, ומטגנים בשמן עד להשחמה.
גיוון: שומרי כשרות שמגישים את הפאסטליקוס בארוחה בשרית, יכולים למלא אותם בבשר טחון ובצל מטוגן או בתפוח אדמה מבושל ומעוך לפירה ובצל מטוגן.

סיפורים ומתכונים נוספים מכל הסוגים, התקופות והעדות באתר FOODISH

  • הסיפור והמתכון הינם חלק מפרויקט משותף של רשת mynet/ 'ידיעות תקשורת' ו- 'foodish' - האגף הקולינרי של מוזיאון 'אנו'