הכירו את אליזבת נקש מבאר שבע, אם לשלושה וסבתא לשבעה, גמלאית של משטרת ישראל.
3 צפייה בגלריה
אליזבת נקש
אליזבת נקש
אליזבת נקש. גירסה אופיינית לבומביי עדינה ומרעננת
(ריאן)
המשפחה שלי: "משפחתי עלתה ארצה כשהייתי בת 13. הגענו ישירות לבאר שבע, שם אני נמצאת עד היום. הוריי היו אביגיל ואהרון קסוקר זכרונם לברכה. אימי עבדה בחברת המשקאות טמפו, ואבי עבד בחברה לייצור מכשירים רפואיים".
מסע הקסם אל האוכל: "אימי למדה לבשל ממש לבדה, הכול מניסוי וטעייה. היא היתה מבשלת ירקות ובשרים, אבל הכל על בסיס המאכלים המסורתיים של יהודי הודו והטעמים המקומיים. הכוונה להרבה כוסברה, שום ופלפל חריף. את אלה ההודים טוחנים ונוהגים להוסיף להם תבלינים יבשים. האוכל היה חריף, אבל כשהיינו קטנים ביקשנו מאימי להפוך אותו לפיקנטי בלבד.
"חלק מהזמן עמדתי ליד אימי והסתכלתי עליה כשהיא מכינה את המאכלים הנהדרים שלה. הייתי שואלת אותה כל הזמן איך מכינים את התבשיל, במה מתבלים וכדומה. האמת היא שגם כשהפכתי לאמא היינו מקבלים משלוחים מאמא שלי.
אכלנו בבית הרבה מאכלים של עוף ובשר או קטניות כך למשל היה ה'ביראיני', שהוא שכבות של תפוחי אדמה מטוגנים, אורז, בשר בקר או כבש או ה'דאל', מרק או רוטב שמורכב מעדשים צהובות. את שתי המנות הללו אני אוהבת להכין גם היום.

3 צפייה בגלריה
בני הזוג קסוקר
בני הזוג קסוקר
ההורים אביגיל ואהרון קסוקר
(אלבום פרטי)

"היום אני פועלת להחיות את המאכלים ההיסטוריים, כמו 'הלווה', שהיא קינוח מ'אגר אגר' - הג'לטין של ההודים, או 'הלווה' מחלב קוקוס וחיטה".
המנה שלי: "ה'הלווה', שהיא הקינוח המתוק של יהודי הודו. המתכון כאן הוא הגירסה החלבית. אם הארוחה בשרית, אנחנו מגישים את ה'הלווה' למחרת בבוקר.
למעשה, בהודו יש שלל קינוחים שנקראים 'הלווה' - מעין פודינג על בסיס חלב מבושל שבכל אזור מכינים אותו קצת אחרת. הכוונה היא שמצרפים אליו תוספות שונות, כמו חיטה, סולת, קשיו ואפילו גזר. גם בסיס החלב שונה. כך לדוגמה, יש 'הלווה' שמכינים מחלב פרה שהמליטה 3 ימים קודם, שהוא סמיך ועשיר יותר. הגירסה הזאת אופיינית לאזור בומביי, והיא בסיסית מאוד, אבל עדינה, טעימה ומרעננת. אנחנו מכינים אותה בערב החג, אבל אוכלים אותה רק למחרת, בארוחת בוקר חלבית. אני ממליצה להכין את הקינוח בתבנית סיליקון. כך תוכלו לחלץ אותו בקלות ולהעבירו לצלחת הגשה יפה".

המנה של אליזבת: בומביי צ'ה הלווה


3 צפייה בגלריה
הלווה
הלווה
הלווה
(ריאן)

החומרים (לתבנית עגולה בקוטר 22-20 ס"מ):
1 ליטר חלב 3%
5 כפות גדושות של סוכר
10 גרם אגר־אגר (משיגים בחנויות תבלינים הודיים, חנויות טבע וחנויות מתמחות)
קורט הל טחון (לא חובה)
לקישוט (לא חובה):
דבש או סילאן
כ־1 כוס פיסטוקים או אגוזים קצוצים
שוקולד מומס
קונפיטורת פרי

ההכנה:
מבשלים את כל החומרים, למעט חומרי הקישוט, בסיר עד רתיחה. מנמיכים את הלהבה לבינונית וממשיכים לבשל 30 דקות, תוך כדי ערבוב ללא הפסקה, כדי שלא ייווצרו גושים.
יוצקים את התערובת החמה לכלי הגשה ומעבירים למקרר ל־6 שעות לפחות עד שהיא מתייצבת.
מחלצים את ה'הלווה' מהתבנית, פורסים ומגישים קר.
אפשר לעטר בדבש או סילאן, פיסטוקים או אגוזים קצוצים, שוקולד מומס או קונפיטורת פרי.

סיפורים ומתכונים נוספים מכל הסוגים, התקופות והעדות באתר FOODISH

  • הסיפור והמתכון הינם חלק מפרויקט משותף של רשת mynet/ 'ידיעות תקשורת' ו- 'foodish' - האגף הקולינרי של מוזיאון 'אנו'