הכירו את גלית גינדי, בת 59, נשואה, אם לשלושה בנים וסבתא לשתי נכדות. גרה ברמת השרון ועובדת במוזיאון 'בית ראובן' בתל אביב.
2 צפייה בגלריה
גלית גינדי
גלית גינדי
גלית גינדי. מתכון של ארבעה דורות
(ריאן)
המשפחה שלי: "סבתי מריאנה (נני) מצד אמי הגיעה מחבל הסודטים, שם משפחתה דיברה גרמנית, והאוכל הושפע גם הוא מהמטבח הגרמני. עם עליית הנאצים סבתא ברחה עם בני משפחתה. הם היו מאוד עשירים והכניסו לתוך הבגדים תכשיטים וכל מה שיכלו לקחת וכך במהלך מסע הבריחה הם שיחדו את מי שהיה צריך כדי להציל את עצמם והצליחו להישאר בחיים.
"ההורים של אבא הגיעו מפולין, וגם להם הייתה השפעה על המטבח עליו גדלתי".

מסע הקסם של האוכל: "מלחמת העולם השנייה קטעה את ההיסטוריה, המסורת והזיכרונות של המשפחה שלי משני הצדדים.", אומרת גינדי. "אם נשאר איזשהו חוט מקשר בין העבר להווה זה המתכונים, האוכל והזיכרונות של הטעם - וזה מה שהתניע את המסע שלי לאוכל המשפחתי.
"בסך הכל גדלתי אצל הסבתות במטבח ולא הפסקתי לחקור ולשאול מאיפה כל דבר הגיע. כך למדתי להכין גפילטע פיש, מרקים ומאכלים נוספים.
"המתכונים המשפחתיים שלנו הולכים הרבה אחורה בזמן ולא את כולם הסבתות שלי הכינו כל השנים. כך למשל, בפסח לפני כ־30 שנים סבתא שלי, שהיתה בת 90, ביקשה שנכין לה תפוחים אפויים בקרם וניל. פתאום, בגילה המופלג, היא ביקשה מתכון שסבתא שלה נהגה להכין לאמא שלה ואמא שלה נהגה להכין לה - מתכון שהוא ממש פינוק. כדי לדייק את המתכון התחלתי לעשות תחקיר על צורת ההכנה ולפני פסח הכנתי את זה פעם ראשונה, אלא שזה לא היה בדיוק כמו שסבתא זכרה. עשיתי כמה שינויים, ואז כשהגשתי לה את המנה בליל הסדר היא אמרה שזה בול הטעם שהיא זוכרת מילדותה".
"היינו בית שחציו מפולין וחציו מצ'כיה. אני זוכרת הרבה בלינצ'סים עם גבינה וגם את טקס הקפה בבוקר ואחר הצהריים, שלווה בטוסט וריבת תפוזים. הכוכב הבשרי היה השניצל. מדי פעם אכלנו צלי בשר עם כופתאות שממוחזרות מלחם ישן".

המנה שלי: "אחת המנות האהובות עלי היא מאפה תפוחים ברוטב וניל. את המתכון, אותו מכינים אצלנו כבר ארבעה דורות, צירפתי כאן. עד כמה לוקחים אותו ברצינות? מי שמכין אותו חייב לדעת לקלף את קליפת התפוח בחתיכה אחת".

המנה של גלית: מאפה תפוחים ברוטב וניל


2 צפייה בגלריה
מאפה התפוחים של גלית גינדי
מאפה התפוחים של גלית גינדי
מאפה התפוחים של גלית גינדי
(ריאן)

חומרים ל־6 מנות:
לרוטב הווניל:
1 ליטר שמנת לבישול 15%
6 חלמונים
1/2 כוס סוכר
2 מקלות וניל
6 מקלות קינמון
6 עלי דפנה, מושרים 3 שעות במים חמים
קורט אגוז מוסקט מגורר

הכנת הקרם:
מכינים את רוטב הווניל: יוצקים את השמנת לסיר, חוצים את שני מקלות הווניל, מגרדים את תוכנם לתוך השמנת ומוסיפים גם את מקלות הווניל המרוקנים ואת מקלות הקינמון. מחממים את השמנת לכ־80 מעלות, רק עד שהיא חמה למגע אבל לא רותחת.
במקביל טורפים את החלמונים והסוכר בקערה לתערובת אחידה.
כשהשמנת מגיעה לטמפרטורה הנכונה, מוציאים את מקלות הווניל ומקלות הקינמון מהשמנת החמה, זורקים את מקלות הווניל ושומרים את מקלות הקינמון להגשה. יוצקים באיטיות ובזרם דק חצי כוס מהשמנת החמה לתערובת החלמונים תוך כדי ערבוב במטרפה. מוסיפים את יתר השמנת החמה וטורפים לתערובת אחידה.
אופים את התפוחים ברוטב: מחממים תנור ל־180 מעלות. יוצקים את הרוטב לתבנית עמוקה ומוסיפים את עלי הדפנה ואגוז המוסקט המגורר. מניחים את התפוחים בתוך הרוטב. אופים 25 דקות, מעבירים את התנור למצב גריל ואופים 5 דקות נוספות, רק עד שהתפוחים משחימים מעט בחלק העליון.
מגישים כל תפוח בכלי עמוק עם מעט מהרוטב, מקל קינמון ועלה דפנה.

סיפורים ומתכונים נוספים מכל הסוגים, התקופות והעדות באתר FOODISH

  • הסיפור והמתכון הינם חלק מפרויקט משותף של רשת mynet/ 'ידיעות תקשורת' ו- 'foodish' - האגף הקולינרי של מוזיאון 'אנו'