בשנת 2017, כשמור חסון-טל החלה לתכנן את היום הגדול והמרגש בחייה, לא היה לה מושג שהחתונה שלה תוליד רעיון לעסק. "במהלך ארגון החתונה שלי שמתי לב שאני מאוד יסודית ומדויקת", היא מספרת. "עשיתי בדיקות בכל דבר, השוויתי מחירים, הכנתי אקסלים של עלויות. הייתה לנו חתונה מאוד יפה ומושקעת - ועמדנו בדיוק בתקציב. בהמשך, כשהחברות שלי התחתנו, עזרתי גם להן, וכך השמועה פשטה והגיעו אליי אנשים נוספים שביקשו הכוונה. חתונה היא הפרויקט הגדול הראשון שזוגות עושים יחד. זאת השקעה של עשרות עד מאות אלפי שקלים, והם זקוקים למישהו שיכוון אותם ויחסוך מהם את כל המלכודות הנפוצות, שבסוף עולות ביוקר"

הטעויות באולם

חסון-טל (36), תושבת ראשון לציון, נשואה ואם לשניים, סיימה תואר ראשון בטכנולוגיות למידה ותואר שני בלימודי עבודה. היא עבדה באוניברסיטת אריאל, במט"ח ובלוטם, תוך התמקדות בניהול פרויקטים, אלא שאז התברר לה שבתכנון חתונות היא מצליחה להרגיש סיפוק עצום, במיוחד כשהיא מצילה זוגות צעירים ממה שעלול להפוך, בהיעדר תכנון חכם, לצרה כלכלית. מאז החלה ללוות חתנים וכלות בדרך ליומם המרגש, כבר הספיקה לזהות את מגוון הטעויות שבהן הם נופלים.

1 צפייה בגלריה
מור חסון
מור חסון
מור חסון
(צילום: ענת ברניר )

"אחת הטעויות השכיחות היא - זוגות מזמינים אולם, חותמים על החוזה ומתחייבים למינימום אורחים לפני שערכו רשימת מוזמנים", היא אומרת. "הם לא יודעים שמספר האנשים שיגיעו הוא כ-30 אחוז פחות, והם ישלמו בכל מקרה על המספר שאליו התחייבו.
"טעות נוספת שעושים זוגות: הם בוחרים אולם מאוד יקר, ולא נשאר להם כסף לספקים חשובים, כמו די.ג'י טוב וצלם איכותי, אז הם מתפשרים - ומתאכזבים מאיכות המוזיקה וגם מהתמונות, שהן המזכרת שנשארת מהאירוע".
לאחרונה הגיעו אל חסון-טל בני זוג דתיים, שגילו שלושה שבועות לפני מועד החתונה, שבאולם שלהם אין אפשרות להפרדה. "הם היו צריכים להעביר את האירוע למקום אחר – וזו משימה מאוד לא פשוטה למצוא אולם פנוי בתזמון כזה. זה כמובן משהו שחייב להיבדק – האם האולם מתאים לצרכי הזוג.
"המטרה", מדגישה חסון-טל, "היא לא להתעורר ביום שאחרי החתונה ולגלות שהערב הבודד הזה הכניס את הזוג לבור כלכלי ולחובות, שייקח לו הרבה זמן לכסות – ודווקא בתקופה שהם ממש צריכים כסף".
עושה רושם שכולם מנסים להיות 'כמו כולם', קופצים מעל הפופיק ועורכים אירועים מעבר ליכולתם.
"לא בהכרח. אמנם מדובר בשוק יקר ורותח, אבל זוגות שיוצאים לדרך עם תכנון מדוקדק וטבלאות אקסל יכולים לחסוך עשרות אלפי שקלים ולעמוד בתקציב. אני מנהלת את קהילת "כלות חכמות וחוסכות" בפייסבוק, שמונה למעלה מ-13 אלף כלות, והן בהחלט עם רגליים על הקרקע, משוות מחירים ועושות שיעורי בית. נכון שתמיד יהיו כלות שרוצות להפריח יונים וזיקוקים, אבל אני פוגשת קהל מחושב וחכם, סטודנטים שלומדים ועובדים ואין להם זמן לתכנן, אבל כדי שהאירוע שלהם יהיה מכובד הם משווים עלויות, שואלים שאלות נכונות ומפיקים את המיטב בתקציב שמתאים למידותיהם".

תכנון נכון

אולי כבר שכחנו, אבל הקורונה, שטלטלה את שוק האירועים, גרמה לזוגות להינשא בצניעות בגינות ציבוריות ובבתים פרטיים במעמד עשרות בודדות של מוזמנים. אלא שכשהווירוס חלף, את מקומו תפסה מגפת התייקרויות, שאת מחירה משלמים היום הזוגות הנישאים. "המחייה התייקרה, המנות באולמות זינקו וגם הספקים העלו מחירים", אומרת חסון-טל. "המון זוגות דחו את החתונה ונוצר צוואר בקבוק שהוביל לנסיקת מחירים. השוק מתחיל לחזור לאיזון - אבל עדיין יקר, וזה מחייב את הצעירים להיות עם אצבע על הדופק. מניסיוני, תכנון נכון יכול לחסוך בין 15 ל-28 אלף שקל".
מה ה"שיטה" לחסוך?
"צריך לעשות שיעורי בית, לתכנן היטב ולמצוא ספקים הוגנים. למשל, אפשר לקחת צלם או די.ג'י בתחילת דרכם, שהמחיר שלהם נמוך ממחיר השוק. אפשר לקבל המלצות על ספקים שלא מעלים כל שנה את המחיר. את שמלת הכלה אפשר למצוא בשליש מחיר בירידים ובסיילים. בקהילה מתפרסמות הטבות והוזלות משמעותיות, כי אלפי כלות זה כוח קנייה גדול, וכמובן, חשוב מאוד להתמקח באולם. אם בני הזוג לא יודעים לעשות את זה, כדאי להגיע עם קרוב משפחה שמיומן בכך".
מה העצה הכי חשובה שאת נותנת לזוגות?
"יש זוגות שלא עושים תיאום ציפיות ונקלעים לחיכוכים. שבו יחד - ושכל אחד יגיד מה חשוב לו. והכי חשוב: תיהנו! זו תקופה שעוברת מהר. גם אם משהו מתפקשש קצת במהלך היום, תחליטו שאתם משחררים. השקעתם כל כך הרבה, תהיו נחושים ליהנות ולא משנה מה".