2 צפייה בגלריה
ועידת צפון אדום
ועידת צפון אדום
ועידת צפון אדום

אחד המפעלים החשובים שנמצא סמוך לגבול הצפון הוא "גולד פלסטיק תעשיות בע"מ", שמספק את מוצריו לחברות גדולות. משה דריי ובנו שרון סיפרו על הקשיים בוועידת צפון אדום של ידיעות תקשורת: "מצאנו את עצמנו בלי עובדים עם ירידה חדה בהכנסות וכמעט בלי פיצוי". במקביל, אמן הפטיסרי דודו אוטמזגין סיפר כי דווקא בתחום שלו המצב טוב יותר. בואו לצפות:

פאנל מפעל וחיים
(צילום: לייבגיבינג)


משה דריי סיפר: "אנחנו ממוקמים באזור התעשייה מושב גורן, 2 קילומטר מהגבול. המלחמה פגשה אותנו בצורה מפתיעה, למחרת הגעתי לעבודה ומצאתי את עצמי לבד בלי עובדים. אני הייתי המלגזן, אני הייתי המפעיל, שרון בני קיבל צו 8 והיה מעלה שלושה וחצי חודשים. חלק מהעובדים עד היום מגוייסים".
אז מה עושים עם העסק במצב הזה?
"הייתה לנו באוקטובר ירידה מאוד גדולה, של 75 אחוז, בנובמבר ירידה של 85 אחוז ובדצמבר מעל 95 אחוז. רשות המיסים לא מכירה בי בגלל שאני תושב חיפה. קיבלנו פיצוי מזערי ולהגיד לך את האמת: אני לא יודע מה לעשות".
משה מוסיף: "אנחנו ממש נטושים שם. המשפחה והנכדים מבקשים ממני 'סבא, אל תלך לעבודה'. אבל אין לי הרבה ברירות, אם אסגור את המפעל אני פשוט אפשוט את הרגל".
שרון, מה זה אומר מבחינתך?
"אנחנו יצרנים של מוצרי מזון, אין בית בישראל שאין את האריזות שלנו. אנחנו משכנעים את העובדים להגיע, אנחנו במלחמת התשה כי לא יודעים מה הצפי בהמשך. אנחנו מדברים על העברת המפעל דרומה אבל מדובר בעלויות גבוהות מאוד. אנחנו לא רוצים לאבד את מפעל חיינו. ביקשנו שתהיה מיגונית יותר קרובה למפעל ואנחנו מקווים שמשרד הכלכלה יאפשר את זה".
דודו אוטמזגין, אמן הפטיסרי, אנשים מתנחמים במתוק?
"ממש ככה. אנחנו מבחינתנו עובדים מצויין. הקונדיטוריה הצפונית ביותר שלי היא בכרמיאל ונהריה. האבסורד הוא שאנשים התרגלו למצב".

2 צפייה בגלריה
דודו אוטמזגין
דודו אוטמזגין
דודו אוטמזגין
(צילום: גיל נחושתן)

אתם בפעילות מלאה?
,לגמרי, אפילו חסרים עובדים. מאז הקורונה התחילו בעיות למרות שאנחנו משלמים טוב. כולם מנהלים, אין עובדים היום במיוחד במרכז".
יש לך חשש שאם תהיה מלחמה המדינה לא תעמוד לרשותך?
"אני מאמין שהמדינה תפצה אותנו אם יקרה משהו, מקווה שלא יהיה כלום וצריך לסיים את הסאגה הזאת. מבחינת עבודה - יש עבודה, אנשים המון בבית".
ועידת "צפון אדום" של רשת "ידיעות תקשורת" שהתקיימה בחיפה עסקה במצבם של תושבי הצפון, אלה שנותרו בישוביהם תחת אש ואלה שנאלצו להתפנות ומתמודדים כעת עם עתיד לא ידוע.
סיקור מלא ברשת mynet של כל הנאומים, הראיונות והפאנלים שהתקיימו בוועידה ניתן לראות כאן.