האחים והאחיות הם הלב הפועם של מערכת הבריאות בישראל.
2 צפייה בגלריה
שלומי פורקוש
שלומי פורקוש
שלומי פורקוש
(צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)
תקופת הקורונה אותה חווינו כולנו על בשרנו עד לא מזמן נחשבת לאחד מהמאורעות המכוננים בתולדות מערכת הבריאות בישראל. לצד האתגרים השונים שטמן בחובו הנגיף, הייתה זו גם שעתם היפה של מערך האחים והאחיות בישראל. אלו היוו כתף תומכת במסגרת מתן השירותים בקהילה ושימשו כגורם מכריע למאבק במגיפה.
בשנים האחרונות המקצוע משנה את פניו וכולל מסלולי קריירה מגוונים המשלבים יכולות קליניות ניהולית לצד עשיה מקצועית עשירה ובהם הרחבת סמכויות למתן מרשמים, מתן ייעוציים בתחומים שונים (כירורגיה, גריאטריה, טיפול בקהילה) טיפול פליאטיבי ועוד
לרגל יום האחים והאחיות הבינלאומי החל ב-7 במאי, מצאנו לנכון לשוב אל אותו מערך יקר ערך אשר ערכו לא יסולא בפז, במטרה להבין את חשיבותו.
"האחים והאחיות ניצבים בחוד החנית של הרפואה ועל כן יש להוקיר את פועלם ללא דופי", אומר שלומי פורקוש, מנהל הסיעוד במנהלת רנ"ר (ראשון לציון, נס ציונה, רחובות, קריית עקרון ומזכרת בתיה) האחראי על מערך סיעודי רחב היקף של כ-130 אחים ואחיות בכל המרחב.
לדבריו, "מדובר באנשים מקצועיים מן השורה הראשונה, שמוכיחים כי מי שמציב לעצמו מטרה ודבק בדרך, צועד קדימה ללא הכר. זה מה שאנחנו מנסים להחדיר לצוותים שלנו, שעושים את עבודתם נאמנה. אנשים מדהימים שנותנים את כל הלב והנשמה, פשוטו כמשמעו".

2 צפייה בגלריה
שלומי פורקוש
שלומי פורקוש
שלומי פורקוש
(צילום: דוברות שירותי בריאות כללית)

פורקוש (40), תושב קריית גת, הינו אח מוסמך, בוגר תואר ראשון בסיעוד ותואר שני במינהל מערכות בריאות, לרבות קורסים מקצועיים נוספים אותם סיים בהצלחה יתרה. הוא מכהן בתפקידו הנוכחי כמנהל סיעוד במחוז מרכז כללית ובמקביל הינו בעל קריירה צבאית-רפואית עשירה (בעל דרגת סא''ל).
בין תפקידיו השונים במדים כיהן כמפקד ר''ם 2 בירושלים, ייסד את בית הספר להכשרת 'המפקד והמדריך' של חיל הרפואה בצריפין וכן כקצין רפואה ראשי של האוגדה המטכ''לית 99, תפקיד אותו הוא ממשיך למלא במסגרת שירות המילואים מדי שנה. כמו כן עבד שנים ארוכות כאח במחלקה הנוירולוגית של בית החולים סורוקה, מקבוצת כללית.
"אני מגיע עם לא מעט ניסיון לתפקיד הנוכחי", הוא מספר בשיחה עימו. "זה לא דבר של מה בכך להיות אחראי על מערך בהיקף כל כך גדול, עם 55 מרפאות במספר. מבחינתי, המטרה הראשית לשמה נכנסתי לתפקיד היא לקדם את מעמד האחים והאחיות בישראל, ולהוכיח את המקום הקריטי שלהם בכל תהליך הטיפול מראשיתו ועד סופו".
כיצד תפעל לקדם את מעמד האחים והאחיות בישראל?
"אני יכול להתחייב כי בחלקת האלוהים הקטנה שלנו במנהלת, נעשה את כל מה שאפשר על מנת לספק אופק לצוותים המופלאים שמועסקים בו. אני חתום על הדגל הזה ומשקיע בכך הרבה מאוד מאמץ. מצד אחד זה אומר להקפיד על שמירת רמות מקצועיות ולבביות מצד הצוותים שלנו, ובמקביל לחתור לשיפור התנאים הקיימים ולמצות את הפוטנציאל הקיים בכל אחד ואחת המשתייכים למערך הזה. לשם אנו מכוונים".
בשיתוף שירותי בריאות כללית.