בין אם אלה ההורים והסבים שלכם או אפילו ילדכם הסובל מתחלואה מורכבת - האחים והאחיות במערך טיפולי הבית של כללית מחוז תל אביב ילוו את היקרים לכם ואתכם, בני המשפחה, בדאגה ובמסירות. זאת תוך התאמת תוכנית אישית עבור המטופל ובאמצעות מכשור מתקדם – והכל בסביבה המוכרת שלהם.

2 צפייה בגלריה
גיא רפאלוביץ'
גיא רפאלוביץ'
גיא רפאלוביץ'
(צילום: באדיבות שירותי בריאות כללית מחוז תל אביב יפו)
"ייעוד המערך הוא מתן טיפול רפואי מיטבי למטופלים המרותקים למיטתם, ולמנוע את הדרדרות מצבם", מסביר מנהל סיעוד טיפולי הבית בכללית מחוז תל אביב יפו, גיא רפאלוביץ', "זאת על ידי הבטחת טיפול למטופל ולמשפחתו תוך שימוש במשאבי היחידה".
היחידה לטיפול בית בשירותי בריאות כללית במחוז תל אביב מורכבת מתתי יחידות כאשר כל תת יחידה מתמחה בתחום ספציפי לדוגמא: תת יחידה למונשמים או תת יחידה לאשפוז ביתי ועוד. מדי שנה מפתחת היחידה תחומים נוספים בהתאם להתפתחות התחלואה באוכלוסייה, לדוגמא בתקופת הקורונה, היא הייתה הראשונה שהחלה במתן חיסוני קורונה למטופלים המרותקים לביתם.
היחידה מגיעה לבית המטופל עם צוות רב מקצועי הכולל רופא/ה, אח/ות עובד/ת סוציאלית ומקצועות בריאות נוספים בהתאם לקריטריונים. הם בונים יחד תוכנית כוללנית עבורו כאשר האח/ות בתפקיד מנהל/ת הטיפול, המערב/ת גורמי מקצוע אחרים ככל שצריך (קייס מנג'ר).

טיפול בהתאמה אישית


"ביחידה אנחנו מקפידים על סנכרון עם המציאות הקיימת, ומפתחים את מקצועיות הצוותים המתעסקים על פי רוב באוכלוסייה הולכת ומזדקנת. בשנים האחרונות מקצוע הסיעוד משנה את פניו וכולל התמחויות קליניות עם סמכויות נרחבות לאחות. במחוז ת"א יפו משולבת מומחית קלינית בגריאטריה לטובת שיפור איכות המטופל כמו כן, המטופלים נהנים מזמינות טלפונית 24/7 של רופא ו/או אח, וכן יש כוננים היוצאים לביקורי בית במידת הצורך מעבר לשעות עבודת המרפאות".
עם זאת מציין רפאלוביץ' כי לא רק מבוגרים מטופלים ביחידה וכי ישנם מקרים נוספים כגון ילד מונשם הסובל מנזק מוחי שנגרם כתוצאה מטביעה. אח מונשמים מנהל את הטיפול בו בשיתוף צוות רב מקצועי.
עוד נכללים בין משאבי היחידה טכנולוגיות חדשניות ומכשור מתקדם שניתן להביאם כיום עד למיטת המטופל בביתו. הדבר נכון גם למקרים מורכבים כגון מונשמים, חולי אי ספיקת לב או מחלות אונקולוגיות אשר כיום ניתן להעניק עבורם טיפול גם מחוץ לכותלי בית החולים. "המחקרים מראים שסיכויי ההחלמה בסביבה ביתית עולים בצורה משמעותית , הן נפשית והן בריאותית", מציין רפאלוביץ''. "בנוסף, טיפולי הבית מונעים אשפוזים מיותרים בבתי החולים ומפחיתים את העומסים עליהם".

על מקצועיות ורגישות


רפאלוביץ', בעל תואר ראשון בסיעוד ותואר שני בניהול מערכות בריאות, אח משנת 2010. החל דרכו בטיפול נמרץ בבתי חולים, וב-4 שנים האחרונות הוא מנהל כאמור את טיפולי הבית של מחוז תל אביב יפו. הוא מספר כי ההיכרות המעמיקה של אנשי הצוות עם המטופלים ובני משפחותיהם מסייעת להם לזהות תסמינים או אותות אזהרה במידה ומצבם מחריף.
אין ספק שהמקצוע לא מסתיים בסיום שעות העבודה והמחויבות והשליחות שחשים הצוותים הרפואיים נמשך כל העת, וכן גם בחופשה או סתם בשיטוט ברשתות החברתיות.
"באחת קבוצות הפייסבוק עלה פוסט של אבא לילד אונקולוגי", רפאלוביץ' נזכר, "הוא היה נסער וביקש המלצה לאחות פרטית שתסייע להם בהזרקת זריקה בסוף השבוע. פניתי אליו בפרטי וכאשר הבנתי שהוא מטופל כללית הרגעתי אותו וציוותתי אותו מייד לאח מהיחידה. במהלך כל ימי הסופ"ש אח של היחידה סייע למשפחה תוך התחשבות בזמני כניסת שבת"
רפאלוביץ' מדגיש כי ביחידה מלווים מטופלים במצבי קיצון של מחלתם, ובגלל שהמשפחה מעורבת נוצר חיבור בין האח או האחות המטפלים למשפחה. "יש לנו לא מעט מקרים של מטופלים שנפטרו והאח או האחות שלנו השתתפו בלוויות והמשיכו לשמור על קשר עם המשפחה".
לסיום הוא מראה תכתובת ווטסאפ שאחת מאחיות היחידה קיבלה מבתה של מטופלת שאמה למרבה הצער נפטרה. זו אולי ממחישה בצורה החזקה ביותר את הקשר שנרקם בין הצדדים.
"אהובה!! תודה על הכול", כותבת הבת לאחות היחידה לטיפולי בית, "לא יכולתי לבקש אחות יותר טובה ממך שתהיה לצדי בכל הדרך הזאת. ריגשת אותי בדברים שכתבת (על האם) ודמעות בעיניי. תודה על הכול, מעריכה את כל מה שעשיתם. שאלוהים יברך אותך".
"באחת קבוצות הפייסבוק עלה פוסט של אבא לילד אונקולוגי, הוא היה נסער וביקש המלצה לאחות פרטית שתסייע להם בהזרקת זריקה בסוף השבוע. הרגעתי אותו וציוותתי אותו מייד לאח מהיחידה. במהלך כל ימי הסופ"ש אח של היחידה סייע למשפחה"

"האחות הייתה מגיעה גם בתשע וגם בחצות"


תא"ל במיל' אביגדור קהלני מספר על הטיפול המסור שקיבל מהמערך הביתי של הכללית במחוז תל אביב, בעת כשחלה בחיידק טורף והיה מרותק לביתו
גם גיבור ישראל, תא"ל במיל' אביגדור קהלני היה בין מטופלי המערך הביתי של הכללית במחוז תל אביב. בראיון מיוחד מחו"ל הוא מספר על הנסיבות שבהן אושפז בביתו ועל הטיפול המסור שזכה לו." לפני כשנה וחצי אובחן בגופי חיידק טורף", מגולל קהלני, "אושפזתי בביתי, מחובר לאינפוזיה דרכה קיבלתי אנטיביוטיקה. אחות קבועה מטעם היחידה לטיפול ביתי, הייתה מגיעה לביתי פעמיים ביום להחליף לי את מנות הנוזלים. זו הייתה תקופה לא קלה בשבילי, כאשר מדי פעם אירע כשל במכונות הניטור הביתיות. גם אז היא הייתה מגיעה בין אם השעה הייתה תשע בערב או חצות, להמשיך את מתן האנטיביוטיקה ולסדר את המכשור הרפואי. "


2 צפייה בגלריה
קהלני בתקופת האשפוז בביתו
קהלני בתקופת האשפוז בביתו
קהלני בתקופת האשפוז בביתו
(צילום: גבריאל בהרליה)

"גם כשנזקקתי לסיוע בסמוך ליום כיפור, היא הייתה מופיעה דקה לפני כניסת החג ודקה לאחר צאתו ודואגת להמשך תקין וסדיר של הטיפול. ממש אשת מקצוע שהפכה עם הזמן לחלק מהמשפחה. בכל תקופת המחלה הקשה הזו שעברנו, אני ומשפחתי, אני יכול לומר שהטיפול היה מעולה".
בשיתוף שירותי בריאות כללית מחוז תל אביב-יפו.