הראשון לזהות את יכולותיו הטיפוליות של יוסף שיבלי היה סבו. הסב, שהאריך חיים וחצה את גיל המאה, סעד את רעייתו שחלתה, נעזר בנכדו ופסק "נתינה זה המקצוע שלך. אתה חייב ללמוד מקצוע בתחום".
1 צפייה בגלריה
יוסף שיבלי
יוסף שיבלי
יוסף שיבלי
(צילום: באדיבות שירותי בריאות כללית)
שיבלי היה אז תלמיד תיכון והוא זוכר את דברי סבו גם היום, כשהוא מנהל הסיעוד ביחידה להמשך טיפול בכללית. היחידה נמצאת פיזית בתוך בית חולים העמק, אך משרתת את הקהילה.
"כשהתחלתי לעבוד אמרתי לעצמי שזה מקצוע שרק מתגמל. סבא שלי ידע מה הוא אומר. אני כל הזמן בנתינה, מעניק עזרה בלי לחשוב על זמן ומרחק. בפסח הזעיקו אותי לביתו של מטופל מבוגר עם קטטר, וכשנסעתי אליו קיוויתי שאצליח לפתור את הבעיה בביתו. בסופו של דבר הסיפור נגמר באשפוז כי היה חשד לדלקת, אבל האיש קיבל מענה. זו הכללית וזה המקצוע שלנו - לתת ולדאוג לחולה".
מה עושה היחידה להמשך טיפול?
"היחידה שלנו מטפלת בחולים המרותקים לביתם וזקוקים לטיפול. אלה חולים שהרופא המטפל והאחות המטפלת היו כתובת עבורם, אבל מצבם התפקודי השתנה והם צרכים השתנו ודורשים מעורבות של מקצועות בריאות נוספים. אנחנו מקבלים הפניות מהרופא המטפל, ובמקרה של אשפוז - מבית החולים.
הטיפול הביתי הוא אחת האופציות עבור חולה בשיקום. אופציה אחרת יכולה להיות אשפוז ואפשר גם להגיע למרכז שיקום יום, הכול תלוי במצב התפקודי. מה שברור הוא שצריך להתחיל את הטיפול בבית המטופל והוא זקוק לצוות רב מקצועי שיראה את צרכיו. לשיקום ביתי נדרשים תנאים פיזיים מסוימים, למשל מציאת פתרון חלופי למדרגות והתאמת המקלחת במקרה של כיסא גלגלים.
אולי צריך עזרים כמו הליכון, מאחזים או כיסא גלגלים, וצריך משפחה תומכת שתסעד את המטופל. אני הכתובת לכל ארגון המערך הזה. אנחנו קודם כל מקלים על הכאב, וממשיכים משם, מטפלים בגובה העיניים, משדרים למשפחה שהם בידיים טובות, ועושים הכול כדי להשיג הצלחה.
הטיפול הביתי נותן מענה כוללני של מספר מטפלים, לדוגמה: פיזיותרפיה לשיקום. מרפאה בעיסוק עורכת תיאומים לקראת השינויים הפיזיים בבית ומדריכה את המשפחה להביא הצעות מחיר, והם נערכים ביחד לקראת השינויים, כולל הפניה לוועד במשרד הבריאות ומשרד השיכון.
המטרה שלנו היא סביבה תומכת לטפל בחולה בבית. חולה שחוזר מבית החולים הביתה ומוצא סביבה תומכת, יש בזה הרבה רוגע. אנחנו מאפשרים למטופלים לישון במיטה שלהם ולהיות מוקפים במשפחה שלהם, שולחים לאשפוז רק כשאין ברירה. מרבית האנשים נקלעים לסיטואציות האלה באופן פתאומי, ואנחנו דואגים להחזיר אותם לתפקודם מהר ככל שניתן".
מדובר בצוות גדול שמגיע לטפל?
"אתן דוגמא. יש לי כרגע מטופל שעבר ניתוח של עמוד שידרה וההחלמה הסתבכה. לאחר אשפוז ארוך נוצר פצע לחץ שיש לטפל בו, וצריך לטפל בפצע הניתוח, ולתת אנטיביוטיקה דרך הוריד. יש לנו יחידה שדואגת לתת את טיפול האנטיביוטיקה הביתי, והמשפחה מקבלת הדרכה איך לטפל בעירוי המרכזי, על פי המינון שהמטופל אמור לקבל.
הצוות כולל גם פיזיותרפיסט ומרפאה בעיסוק שמחזקים אותו, ועובדת סוציאלית שמעניקה תמיכה נפשית. הטיפול כולל קלינאי תקשורת וגם תזונאית כי במצבים כאלה מתעוררים צרכים נוספים. אני אחראי על המערך, מפעיל את הצוותים וגם עובד איתם. תפקיד האחות ביחידה מרכזי והיא מחזקת את המטופל ומלווה אותו בתהליך ההחלמה כולו, היא מדריכה את המשפחה בטיפול ומבקרת פעם או פעמיים בשבוע, על פי הצורך.
המשפחה שותפה לכל שלב ומעורבת בכל פרט. הם לומדים לזהות את התראות הציוד ויודעים למי לפנות. מדובר בלוגיסטיקה מורכבת ולכן גם המרפאה של המטופל שותפה בכול השלבים. אנחנו תמיד אומרים למשפחה שנדאג לכך שהטיפול יצליח אבל אם משהו ישתבש – תמיד קיימת אופציית האשפוז".
"האחים והאחיות הם הלב הפועם של מערכת הבריאות בישראל. הם מלווים אותנו בכל שלב במעגל החיים – מלידה ועד 120. בשנים האחרונות המקצוע משנה את פניו וכולל מסלולי קריירה המשלבים יכולות קליניות ניהולית לצד עשיה מקצועית עשירה במרפאות הקהילה, בבתי החולים, בתחנות טיפת החלב ובפעילות לקידום בריאות הציבור.
השנה במסגרת יום האחים והאחיות נפנה זרקור לעשייתם וסיפוריהם של אחים ואחיות מומחים קלינית. אחים ואחיות אשר עברו הכשרה מיוחדת המשלבת לימודי סיעוד ורפואה והם בעלי סמכויות רחבות למתן מרשמים וייעוציים בתחומים שונים, כמו כירורגיה, גריאטריה, טיפול בקהילה וטיפול פליאטיבי", מוסיפה ברוריה ריקון, מנהלת הסיעוד במחוז.
יוסף שיבלי (62), בן הכפר שיבלי, נשוי, אב לארבעה וסב לשלושה. הוא אח גריאטרי במקצועו, ומאז שסיים את לימודי בבית חולים העמק בשנת 82' לא מפסיק להשתלם, ללמוד ולהתפתח מקצועית.
אילו תכונות אופי נדרשות לעבודה כמו שלכם?
"קודם כל להקשיב, להיות סבלני. לגלות רצון לעזור ולתת מעצמך ברגע שאתה נדרש לעשות זאת, כי האיש שפנה נמצא במצוקה כרגע ואסור לתת לו לחכות. וצריך כל הזמן להתמקצע.
"אני משפר יכולות באופן קבוע וממשיך ללמוד את כל הטכנולוגיות החדשות בכל התחומים הקשורים לטיפול הביתי, והיום אני יוצא גם להדריך במרפאות אחרות. כשלמדתי את המקצוע אמרו לנו שאנחנו גם עורכי הדין של החולה, כי אנחנו יודעים מה הן זכויותיו. אני זמין לטלפון 24/7, גם במחיר שכועסים עלי בבית".
בשיתוף שירותי בריאות כללית.