האחים והאחיות הם הלב הפועם של מערכת הבריאות בישראל. הם מלווים אותנו בכל שלב במעגל החיים - מלידה ועד 120, בשנים האחרונות המקצוע משנה את פניו וכולל מסלולי קריירה המשלבים יכולות ניהוליות לצד עשיה מקצועית עשירה במרפאות הקהילה, בבתי החולים, בתחנות טיפת החלב ובפעילות לקידום בריאות הציבור.
4 צפייה בגלריה
נורית רט
נורית רט
נורית רט
(צילום: שירותי בריאות כללית)
למגוון הרחב של עיסוקים התווסף מקצוע האחות/אח הקליני, שכולל אחים ואחיות אשר עברו הכשרה מיוחדת המשלבת לימודי סיעוד ורפואה והם בעלי סמכויות רחבות למתן מרשמים, מתן ייעוציים ועוד, בתחומים כמו כירורגיה, גריאטריה, טיפול בקהילה, טיפול פליאטיבי ועוד.

"המקצוע בחר בי!"


נורית רט נקראה על שם אחות שסייעה לאמה בלידתה, משם הדרך ללימודי סיעוד הייתה סלולה.
נורית רט, נשואה ואמא לחמישה בנים, היא מנהלת הסיעוד של מרפאת הדר גנים של כללית בפתח תקוה.
ספרי על הדרך המקצועית בכללית.
"את הדרך בכללית התחלתי במחוז שרון-שומרון, כמנהלת סיעוד במרפאה ראשונית. לאחר כשלוש שנים עברתי למחוז דן-פתח תקוה ומאז ועד היום ניהלתי שלוש מרפאות של כללית במחוז: גת רימון, עמישב והדר גנים".
מדוע בחרת דווקא במקצוע הסיעוד?
"תמיד ידעתי שאני אעבוד עם אנשים, אבל אם לומר את האמת - המקצוע בחר בי! אמי קראה לי על שם אחות שסייעה לה בלידתי, וכנראה שזה חיבר אותי לייעוד שלי כבר מהרגע הראשון".
מה את הכי אוהבת בעבודה?
"אני אוהבת את הנתינה, התחושה שסייעתי למישהו להתגבר על מכאוביו".
ספרי על מטופל בלתי נשכח.
"כסטודנטית לסיעוד, טיפלתי באחת ההתנסויות במחלקה האורולוגית באדם מבוגר אונקולוגי שהיה גם עיוור. מידי יום כשהגעתי למחלקה הייתי משוחחת איתו וראיתי איזה אדם חכם הוא. יום לפני סיום ההתנסות סיפרתי לו שאני מסיימת והוא ביקש שנשמור על קשר והציע שאתייעץ איתו לקראת ההחלטה אם להמשיך בתחום הסיעוד. הוא אפילו כתב לי את המספר הנייד על פתק. לצערי לא התקשרתי אליו ולא נשארתי איתו בקשר וזה הותיר תחושת החמצה, אבל אני זוכרת אותו היטב עד היום 25 שנה אחרי".
מה התגובות שאת מקבלת כששומעים שאת אחות?
"התגובות לעובדה שאני אחות הן תמיד מפרגנות, אף שיש המופתעים ואומרים שאני נראית להם עדינה ושברירית למקצוע".
מה המחמאה הכי מרגשת שקיבלתי ממטופל?
"אני תמיד עוזרת לכל מי שפונה אליי. להכרת התודה אין מחיר. כשמטופל מפרגן לי על כך שאני יסודית ואכפתית, זה מהווה בשבילי הכל".
תני לנו עצה לחיים בריאים.
"כבדו את הגוף שלכם ותהיו קשובים לו. תאכלו בריא ובמידה, תישנו טוב, תאהבו, תחייכו. בריאות הנפש משפיעה באופן ישיר על בריאות הגוף".
למה את ממליצה ללמוד סיעוד?
"סיעוד זה מקצוע של נתינה, וידוע שהנתינה נותנת לנו סיפוק ותחושה טובה יותרמ המקבל אותה. לכן, אם אתם מחפשים מקצוע שמחזיר לכם פי כמה ממה שאתם נותנים - זה המקצוע עבורכם".

"להיות אחות זה באופי שלי!"


בצעירותה למדה נטשה פלדמן רפואת ילדים ברוסיה, כשהגיעה ארצה היא בחרה ללמוד סיעוד ונשבתה בקסמי המקצוע. נטשה פלדמן (53), נשואה פלוס שלושה, מנהלת הסיעוד של מרפאת אם המושבות של כללית בפתח תקוה.

4 צפייה בגלריה
נטשה פלדמן
נטשה פלדמן
נטשה פלדמן
(צילום: רמי זרנגר)

ספרי על הדרך המקצועית שלך בכללית.
"התחלתי לעבוד בכללית בחדר המיון של בית חולים השרון, משם עברתי לקהילה ומאז אני עובדת במרפאות ומרגישה שמצאתי את מקומי. את דרכי בקהילה התחלתי במרפאת רוטשילד ראשונית, משם המשכתי למרפאת קריית אלון (שם עבדתי כ20- שנה!) ב-1.5 חגגתי שנה לעבודתי במרפאת אם המושבות".
מדוע בחרת דווקא במקצוע הסיעוד?
"בצעירותי למדתי רפואת ילדים במשך ארבע שנים ברוסיה. כשעליתי ארצה הייתי צריכה להתחיל את לימודיי מהתחלה, בחרתי ללמוד סיעוד ופשוט התאהבתי במקצוע - כי להיות אחות זה באופי שלי".
מה את הכי אוהבת בעבודה?
"כשמטופל שמגיע מודאג או כאוב או עצוב, יוצא מחדרי עם חיוך".
ספרי מטופל בלתי נשכח
"יש מספר מטופלים שאני זוכרת תמיד ושומרת על קשר עם חלק מהם, כולל אגב קולגות שלי לעבודה שטיפלתי בהם או בקרוביהם".
ספרי על התגובות שאת מקבלת כשמגלים שאת אחות.
"התגובות לעובדה שאני אחות הן טובות מאוד. להיות אחות זו שליחות. אנשים מבינים את זה ומכבדים מאוד וכמובן שגם בני משפחה שלי גאים בי ומקפידים לומר לי את זה".
מה המחמאה הכי מרגשת שקיבלת ממטופל?
"כשמטופל ממשפחה קשת יום שהענקתי לו עזרה אמר לי שהוא מרגיש שאני כמו אמא בשבילו. קבלת מילת תודה זאת המתנה הכי גדולה שאפשר לקבל כאחות, ובכל פעם מחדש ממלאת אותי אנרגיה עצומה".
תני לנו עצה לחיים בריאים.
"אני חושבת שיש קשר עמוק בין הגוף והנפש לכן חשוב מאוד בעיניי ללמוד בכל מצב לראות את חצי כוס המלאה, לדעת לשחרר וליהנות מהדברים הקטנים בחיים".
למה את ממליצה ללמוד סיעוד?
"המקצוע שלי הוא אחד המקצועות המספקים שניתן ללמוד ולעסוק בהם, כזה המעניק תחושת שליחות ועשיה משמעותית בחיים. במסגרת עבודתי אני מדריכה סטודנטים לסיעוד ורואה ביקוש רב ללימוד המקצוע, גם בקרב צעירים וגם בקרב אנשים בוגרים שבוחרים לעשות הסבה לסיעוד".

בעקבות אמא


טלי גרשונוביץ, מומחית קלינית בסוכרת, הבינה מגיל צעיר מאוד שייעודה הוא סיעוד. טלי, אמא לשניים, מתגוררת בראש העין, עובדת בכללית מזה 29 שנים.

4 צפייה בגלריה
טלי גרשונוביץ
טלי גרשונוביץ
טלי גרשונוביץ
(צילום: באדיבות שירותי בריאות כללית)

טלי, מנהלת הסיעוד של מרפאת נווה אפק של כללית בראש העין ומומחית קלינית בסוכרת, מגלה שהמקצוע הוא זה שבחר בה: "מקצוע הסיעוד מלווה אותי עוד מבית אמא, שהייתה אחות למופת. שירתתי במסגרת שירות לאומי במד"א וזה חיזק את החלטתי לבחור בתחום".
"התחלתי את עבודתי בכללית בתפקידים של מדריכה קלינית וסגנית במחלקת אשפוז א' בבית החולים שניידר. משם עברתי לקהילה, לתפקיד מנהלת סיעוד במרפאת נווה אפק ובשנתיים האחרונות אני מומחית קלינית בסוכרת".
מה את הכי אוהבת בעבודה?
"את היכולת לעזור למטופלים בכל דרך, אפילו אם עשיתי משהו קטן כמו להשפיע על איזון הסוכרת, להקל על כאב, להעלות להם חיוך על השפתיים ולפעמים פשוט להקשיב. כשאתה נותן מעצמך, אתה מקבל חזרה ואין יותר נפלאה מתחושת הסיפוק הזו".
ספרי לנו על מטופל בלתי נשכח.
"במרוצת השנים פגשתי המון מטופלים שהטביעו עליי חותם ומלווים אותי עד היום בזיכרונות. מטופלת זכורה במיוחד היא תינוקת מתוקה עם תסמונת דאון שנולדה לאם צעירה והייתה מאושפזת לסירוגין במחלקת הילדים בה עבדתי.
"לפני כמה חודשים פגשה אותי האמא במרפאה בה אני עובדת כיום, ניגשה אליי, חיבקה אותי ואמרה שלא תשכח אותי לעולם. בדמעות היא סיפרה כמה הייתי בשבילה היד המחבקת, המחזקת והמעודדת בתקופה המטלטלת שלאחר הלידה, שלוותה בהמון חששות ופחדים. כמובן שזכרתי את התינוקת, שגדלה לנערה יפה (האם הראתה בגאווה גדולה תמונות של הילדה בטלפון שלה), התרגשתי מאוד ודמעתי והרגשתי כמי שסוגרת מעגל.
"בעצם הטיפול החשוב, מעבר לטיפול הרפואי, היה להקשיב לאם, להיות אמפתית, לתמוך ולסייע בתקופה של חוסר ודאות".
ספרי על התגובות שאת מקבלת כששומעים שאת אחות.
"אומרים לי שזה פשוט אני".
מה המחמאה הכי מרגשת שקיבלת ממטופל?
"ציור שקיבלתי מילדה בת 9 שציירה אותי כחלק מבני משפחתה. ראיתי מחמאה גדולה בכך שראתה אותי כדמות מחבקת ועוטפת למרות שעברה אשפוז לא פשוט".
תני לנו עצה לחיים בריאים.
"חייכו וצחקו תמיד. בעבודתי מול המטופלים אני משלבת תמיד חיוך והומור. נסו את זה בבית וכבר תרגישו יותר טוב".
למה את ממליצה ללמוד סיעוד?
"מקצוע הסיעוד הוא מקצוע טיפולי המשלב בתוכו רבדים מקצועיים רבים, כאשר הבסיס הוא קודם כלאהבה ונשמה. הוא מכיל בתוכו נתינה, חמלה, אמפתיה, מנהיגות, תקשורת, טכנולוגיה, רפואה, פסיכולוגיה, חדשנות ועוד.
"הסיעוד הוא מקצוע אקדמאי שצועד חזק לכיוון מומחיות, מקצוע שכולו שליחות הנוגע בכל שלבי החיים מינקות ועד זקנה ומביא סיפוק ומשמעות מידי יום ביומו. ולפעמים, אגב, המקצוע בוחר בך".

"המטופל שלא אשכח לעולם"


כשאבא של אורנה יוגב ממרפאת ברקמן אושפז לאחר שהתעלף במפתיע בביתו, היא טיפלה בו במסירות. כעת היא מספרת את סיפורו.

4 צפייה בגלריה
אורנה יוגב
אורנה יוגב
אורנה יוגב
(צילום: שירותי בריאות כללית)

אורנה יוגב, נשואה פלוס שלושה, היא מנהלת הסיעוד של מרפאת ברקמן של כללית בפתח תקוה. אורנה היא בעלת תואר ראשון בסיעוד ותואר שני במינהל מערכות בריאות. בעלת הכשרה על-בסיסית ברפואה ראשונית והדרכה קלינית.
"התחלתי את הקריירה בכללית בשנת ,2005 אז שימשתי אחות בקרת אשפוז. במסגרת התפקיד ריכזתי ועדות ויסות חולים והייתי אמונה על הקשר בין בית החולים למרפאות הקהילה. לפני ארבע שנים וחצי נכנסתי לתפקיד מנהלת הסיעוד במרפאת ברקמן האגדית בפתח תקוה. במסגרת עבודתי אני משמשת גם כמנהלת סיעוד האחראית על האחיות ושירותי הסיעוד במרפאה וגם כמדריכה קלינית, אחות סוכרת, מרצה לאורח חיים בריא ומנטורית של אחים ואחיות חדשים שמתחילים את דרכם בארגון"
מדוע בחרת להיות אחות?
"בחרתי להיות אחות כי זו המשמעות של חיי - לעזור, להעניק וללוות אדם שזקוק לי כשהוא במצב של חולשה, חולי, עצב או שמחה. היכולת להושיט יד במצבים רפואיים שונים של מטופל מהווה עבורי העצמה ומקור לצמיחה אישית ומקצועית. מעבר לכך, המקצוע שלנו מאוד מגוון, מטיפול במטופל ודאגה לצרכיו ועד חינוך דור העתיד, ואני שמחה להימצא בשני הקצוות".
מה את הכי אוהבת בעבודה?
"תקשורת חיובית וטיפול מסור במטופלים, אינטראקציה עם אנשי צוות שונים, אפשרות להשפיע ולהוביל".
ספרי על מטופל בלתי נשכח.
"אבא שלי. דווקא לאבא לא הצלחתי לעזור בזמן. אבא היה איש מאוד בריא, סגן אלוף בצבא הרוסי, גבוה, חסון. פעמיים ביום הוא היה הולך לבקר את אמא שלי שהייתה מאושפזת במוסד לחולי דינמציה, הוא היה הולך ברגל, חמישה ק"מ בכל פעם.
"במוצאי שבת הוא חזר ממנה, ובבוקר הוא נמצא על הריצפה בדירה, מעולף, כשהגיע לבית חולים הוא היה כבר מחוסר הכרה עם קריש דם במוח. הוא נשאר מונשם ומורדם לתקופה ממושכת כי לא הסכמנו שינתקו אותו מהמכשירים, לבסוף לבו נעצר והוא הלך לעולמו".
מהן התגובות שאת מקבלת כששומעים שאת אחות?
"אני מאוד גאה בכך שאני אחות, כך שהסובבים שלי תמיד מחמיאים ומפרגנים ומשפחתי מאוד גאה בי. האחות נתפסת בעיני הציבור כבעלת ידע, חזון ומקצועיות".
מה המחמאה הכי מרגשת שקיבלת ממטופלת?
"את הכי מקצועית"; "אני רוצה שרק את תטפלי בי"; "אני כאן רק בשבילך"; "את כמו תרופה".
תני לנו עצה לחיים בריאים.
"כמרצה לאורח חיים בריא, אני ממליצה בחום להיות בתנועה ולהקפיד על אכילה נכונה".
למה את ממליצה ללמוד סיעוד?
"ראשית, מקצוע האחות הוא אחד המקצועות האנושיים ביותר, אשר מאפשר לאדם לתת ולהעניק. אין כמו נתינה! שנית, המקצוע מאפשר עבודה קבועה ותנאי תעסוקה טובים. תמיד יש עבודה! שלישית, זהו מקצוע מגוון עם אפשרות להיחשף גם לסיעוד המבוגר וגם לסיעוד הילד, כך שניתן בו זמנית לשלב ידע במצבים קליניים שונים".
בשיתוף כללית מחוז דן-פ"ת.