האחים והאחיות הם הלב הפועם של מערכת הבריאות בישראל. הם מלווים אותנו בכל שלב במעגל החיים – מלידה ועד 120.
3 צפייה בגלריה
אלכס ארלבט
אלכס ארלבט
אלכס ארלבט
(צילום: שירותי בריאות כללית)
בשנים האחרונות המקצוע משנה את פניו וכולל מסלולי קריירה המשלבים יכולות קליניות לצד עשיה מקצועית עשירה במרפאות הקהילה, בבתי החולים, בתחנות טיפת החלב ובפעילות לקידום בריאות הציבור.
אחים ואחיות מומחים קליניים, אשר עברו הכשרה מיוחדת המשלבת לימודי סיעוד ורפואה, הם בעלי סמכויות רחבות למתן מרשמים, מתן ייעוציים ועוד בתחומים שונים בכירורגיה, גריאטריה, טיפול בקהילה, טיפול פליאטיבי ועוד.
בראיון מיוחד לרגל יום האחים והאחיות הבינלאומי החל ב-7 במאי, מצאנו לנכון לתפוס לשיחה צפופה את אלכס ארבלט מאשדוד, בן 42, נשוי + 4 (13,11 ותאומים בני 4), מי שנכנס בחודשים האחרונים לתפקיד מנהל הסיעוד של מנהלת מור''ל (מודיעין, רמלה, לוד) במחוז מרכז כללית ושימש בתפקידו האחרון כסגן אח אחראי טיפול נמרץ בבית החולים סורוקה, מקבוצת כללית.
בראיון עימו מספר אלכס על חשיבות המערך אותו הוא מוביל המבסס את מעמדו כנדבך בלתי נפרד מההצלחה של כללית ומאיכות השירות המוענקת על ידה עבור עשרות אלפי מטופלים המצויים במרחב. "כשמטופל נכנס למרפאה, צוות הסיעוד דואג לעטוף אותו מכל הכיוונים, כדי להבטיח טיפול איכותי ועקבי, לעיתים רבות צוות הסיעוד בקהילה מלווים את המטופל ובני משפחתו לאורך כל החיים כשהמטרה איכות חיים טובה למטופל".

עבורנו כל מטופל הוא עולם ומלואו


"על אף ההגדרה היבשה של מערך האחים והאחיות ככוח עזר רפואי, במציאות יש לנו חשיבות אדירה במערכת הבריאות" מבהיר אלכס.

3 צפייה בגלריה
אלכס ארלבט
אלכס ארלבט
אלכס ארלבט
(צילום: שירותי בריאות כללית)

"מדובר באחד המקצועות החשובים ביותר שקיימים וכזה שמספק רווחה גופנית ונפשית עבור המטופלים. מהות תפקידנו הוא ניהול בריאות המטופל באמצעות קידום בריאות ובדגש על איזון ומניעה במסגרת הקהילה. צוות הסיעוד מעניק מעטפת שירותים החל מבדיקות דם, אקג, מעקב אחר מטופלים עם מחלות כרוניות (סוכרת, יתר לחץ דם ואי ספיקת לב), הדרכות, סדנאות ולעיתים כאוזן קשבת למטופל.
בוא נדבר על התפקיד הנוכחי שלך. מהי האחריות שאתה נושא על כתפיך?
"תחום האחריות שלי כולל 215 אנשי צוותים סיעודיים בכל תחומי המנהלת המתפרס על פני שטח גיאוגרפי נרחב. העבודה השוטפת כוללת אחריות מקצועית וניהול רוחבי של כלל מנהלי הסיעודי ברחבי המנהלת במטרה לוודא שהשירותים השונים מתבצעים בהתאם למדדי האיכות הקפדניים של כללית. כל יום מוליד אתגרים והזדמנויות חדשות, כאשר התפיסה שניצבת כנר לרגלינו היא ללוות את המטופלים שלנו עם מעטפת רחבה ככל הניתן מ-א' עד ת'".
לאלכס רזומה עשיר כאח בבית חולים ובקהילה עם עשייה מרובה במהלכה הוביל הטמעת טכנולוגיות חדשות במסגרת מחלקת טיפול נמרץ כללי בסורוקה, וכן היה שותף להקמת יחידה לטיפול נמרץ ייעודית לחולי קורונה, שם שימש כאח אחראי. כמו כן היה שותף במחקרים בינלאומיים שפורסמו בכתבי עת רפואיים ברחבי העולם בנושאים שונים ובהם היגיינת ידיים ושימוש באולטרסאונד על ידי הצוותים הסיעודיים.
להערכתך, מה צופן העתיד למערך האחים והאחיות בישראל?
אלכס מוסיף לשפוך אור על חשיבות המערך הסיעודי כחלק מהותי בשירותי הקהילה, ומאמין שמעמד האחים והאחיות ישודרג עם סמכויות נלוות ואף נראה בעתיד אחים ואחיות בתפקידי ניהול מוסדות בריאות. "האחים והאחיות בישראל עושים את עבודתם נאמנה לאורך כל ימות השנה וזה הומחש היטב בקורונה, עם התגייסותם ופעילותם בחזית המערכה במסירות יוצאת דופן, במקצועיות ובאנושיות. זה תפקיד עם שליחות והרבה סיפוק".

3 צפייה בגלריה
אלכס ארלבט
אלכס ארלבט
אלכס ארלבט
(צילום: שירותי בריאות כללית)

אלכס מוסיף: "הדבר היחיד שאני בטוח הוא שאסור לנו לשכוח את מהות התפקיד שלנו, שהוא למעשה להימצא שם עבור המטופלים שלנו לאורך כל שעות היממה. זוהי המדיניות שאני מנחיל גם בקרב המערך עליו אני אמון לפיו המוטו שמוביל אותי – You only fail when you stop trying, תמיד לדפוק על הדלתות - אתה נכשל רק כאשר אתה מפסיק לנסות. כדי להגיע למישהו או להשיג את המטרה חייבים לפעול ולהתנסות, ככל שתנסה יותר כך תגיע למטרה שאתה רוצה ואפילו מעבר".
בשיתוף שירותי בריאות כללית.