צבר רפואה, מערך אשפוז הבית הגדול בישראל, הכולל צוות של 200 אנשי סיעוד בכל מחלקות אשפוז הבית ברחבי הארץ, מצדיעה היום לאחיות והאחים שלנו באשפוז הבית.
מקצוע הסיעוד מאז ומעולם היה כרוך גם בנתינה רגשית - חמלה, הקשבה והכלה של המטופלים. כאשר מדובר בסיעוד במסגרת אשפוז בית, האח/ות, שהם מנהלי הטיפול ברוב המקרים, נמצאים בבתים ויוצרים קשר אישי ממשי עם המטופלים ועם בני המשפחה, לומדים להכיר את ההורים, בני הזוג, הילדים, את ההעדפות והאמונות של כל אחד מהם, ולתקופה מסוימת, הופכות לחלק משגרת היום של המשפחה.
"להיות אח/ות, במיוחד אח/ות באשפוז בית, זה לא רק מקצוע. זו שליחות", אומרת טל ספיר, אחות מומחית במדיניות ומנהל בסיעוד ומנהלת מערך הסיעוד בצבר רפואה. "העובדה שהצוות שלנו בוחר מדי יום לעבור בין בתים של מטופלים, להיות זמין טלפונית 24/7 בכל ימות השנה, לשים את המטופל בעדיפות, לפעמים מעל המשפחה הפרטית, ולהיות שם ברגעים הקשים והשמחים של המטופלים - זו לא רק בחירה מקצועית".
"כשהקמתי את צבר רפואה לפני כ-18 שנה", אומר ד"ר רוני צבר, המייסד והמנהל הרפואי של צבר רפואה, "כרופא, היה לי ברור שלא ניתן להעניק אשפוז בית איכותי למטופלים ללא צוות של אחים ואחיות מקצועיים, שמאז ומעולם היוו חלק בלתי נפרד בכל סביבת אשפוז. כבר לפני כ-200 שנה, עם תחילתו של מוסד בית החולים, הצוות שהיווה את הלב הפועם של המוסד הזה היה צוות הסיעוד".
2 צפייה בגלריה
ד"ר רוני צבר- מייסד ומנהל רפואי, טל ספיר - מנהלת מערך הסיעוד בצבר רפואה
ד"ר רוני צבר- מייסד ומנהל רפואי, טל ספיר - מנהלת מערך הסיעוד בצבר רפואה
ד"ר רוני צבר- מייסד ומנהל רפואי, טל ספיר - מנהלת מערך הסיעוד בצבר רפואה
(צילום: באדיבות צבר רפואה)

"במחלקת הוספיס בית שלנו למשל", מוסיפה ספיר, "צוות הסיעוד ערוך להתמודדויות לא פשוטות, שתמיד כרוכות בפרידה מהמטופל, בתמיכה במשפחה בתקופה מאתגרת במיוחד, ובנתינה אינסופית.
"גם בשאר המחלקות בצבר רפואה - שיקום בבית, פסיכיאטריה בבית ופנימית בבית - האחים והאחיות שלנו מהווים חלק מרכזי בטיפול, ונמצאים בקשר מתמיד עם שאר חברי הצוות, על מנת להעניק למטופלים את הטיפול האישי המיטבי. כל אחד ואחת מצוות הסיעוד שלנו בוחרים מדי יום במקצוע הזה ובשליחות הזו, וכאחות ותיקה העומדת בראש הצוות מזה 5 שנים, זה בהחלט לא מובן מאליו".
"כשאתה מטפל במטופל בביתו, לפני הכל, אתה האורח שלו", מסביר ד"ר רוני צבר. "עליך להיות האורח הטוב ביותר כרופא, כאח, כעובד סוציאלי או כאיש מקצועות הבריאות, אבל אתה צריך לדעת איך לעשות את כל העבודה הזו בסביבה שהיא לא שלך. אנחנו מגדירים את עצמנו כ'אורח המקצוען'".
"האחים והאחיות בצבר רפואה מרגישים את הייחודיות בעבודה במסגרת אשפוז בית, והעובדה שבניגוד לאשפוז מוסדי, אנחנו, אנשי המקצוע, הם האורחים בביתו - מבצרו של המטופל", מוסיפה טל ספיר.
"ולכן לפני כשנתיים, ישבנו יחד והחלטנו על ניסוח שבועת צוות הסיעוד בצבר רפואה, המבוססת על תורתה של פלורנס נייטינגייל, הנחשבת למייסדת מקצוע הסיעוד המודרני. השבועה ייחודית לנו, אנשי סיעוד במסגרת אשפוז בית כאורחים בביתם של המטופלים".
היום, כשבצבר רפואה כ-900 אנשי צוות, הקבוצה המקצועית הגדולה ביותר הייתה ועדיין צוות הסיעוד, המונה כ- 200 אחיות ואחים, כולם אנשי מקצוע בעלי התמחות או בוגרי קורס על בסיסי בתחומים שונים כגון פליאציה, גריאטריה, אונקולוגיה ועוד.
וגם היום, כחלק מהצוות הרב מקצועי המשויך לכל מטופל, האחות או האח בצוות הם מנהלי הטיפול, הם אלה שנמצאים בקשר היומיומי עם המטופל ומשפחתו, וזמינים עבורו סביב השעון, בנייד האישי שלהם, גם בחגים ובסופי שבוע.

2 צפייה בגלריה
שבועת האחיות של צבר רפואה
שבועת האחיות של צבר רפואה
שבועת האחיות של צבר רפואה
(צילום: באדיבות צבר רפואה)

"ההשקעה של כל אחד ואחת מאנשי צוות הסיעוד במטופלים, הנתינה האינסופית, המסירות והחמלה, הם ללא ספק גורם משמעותי במה שהופך את צבר רפואה למערך אשפוז הבית המוביל והגדול בישראל," אומר ד"ר צבר. "עם יותר מ 65,000 מטופלים ומשפחות שהיינו אורחים לרגע או יותר בבתיהם בכל רחבי הארץ, אין לי ספק שגם היום, הצוות האיכותי של מערך הסיעוד שלנו הוא הרוח הגבית שמניעה את המפעל העצום הזה.
אני אישית וכולנו בצבר רפואה מצדיעים היום ובכל יום לאחיות והאחים שלנו, ולכל אנשי הסיעוד בישראל, שעושים מעל ומעבר, במקצועיות ובענווה, על מנת להעניק הקלה, מזור ורוגע למטופלים שלהם ושלנו".
פורסם לראשונה: 14:30, 11.05.23