האחים והאחיות הם הלב הפועם של מערכת הבריאות בישראל. הם מלווים אותנו בכל שלב במעגל החיים - מלידה ועד 120. בשנים האחרונות המקצוע משנה את פניו וכולל מסלולי קריירה המשלבים יכולות ניהוליות לצד עשיה מקצועית עשירה במרפאות הקהילה, בבתי החולים, בתחנות טיפת החלב ובפעילות לקידום בריאות הציבור.
4 צפייה בגלריה
רוית סריאל ענקי
רוית סריאל ענקי
רוית סריאל ענקי
(צילום: דוברות כללית מחוז דן-פ"ת)
למגוון הרחב של עיסוקים התווסף מקצוע האחות/אח הקליני, שכולל אחים ואחיות אשר עברו הכשרה מיוחדת המשלבת לימודי סיעוד ורפואה והם בעלי סמכויות רחבות למתן מרשמים, מתן ייעוציים ועוד, בתחומים כמו כירורגיה, גריאטריה, טיפול בקהילה, טיפול פליאטיבי ועוד.

"הוא הגיע למרפאה כדי להודות לי על זה שהצלתי את חייו"


רוית סריאל ענקי היא מנהלת הסיעוד של מחוז דן-פ"ת, המעניק שירותים רפואיים לכחצי מיליון מטופלים. אבל יש מטופל אחד שאותו היא לא תשכח לעולם. רוית נשואה פלוס ארבעה, מתגוררת ביד בנימין. מכהנת כמנהלת הסיעוד המחוזית של מחוז דן-פ"ת בכללית.
ספרי על הדרך המקצועית בכללית.
"התחלתי את לימודיי בבית הספר לסיעוד מאיר, עבדתי כ-12 שנים במרכז לרפואה דחופה בבית החולים "קפלן" ולאחר מכן עברתי לקהילה, תחילה למחוז דרום של כללית, שם ניהלתי מרפאה ראשונית ומרפאה יועצת. בהמשך שימשתי מנהלת סיעוד במינהלת חולון-בת ים במחוז תל אביב, ומשם התקדמתי לאגף הסיעוד בקהילה בהנהלה הראשית, תפקיד במסגרתו ניהלתי את המחלקה לשירותי בריאות ומניעה. כיום אני מכהנת כמנהלת הסיעוד של מחוז דן-פ"ת, המעניק שירותים רפואיים לכחצי מיליון מטופלים (!) במרבית אזור גוש דן והמרכז".
מדוע בחרת ללמוד סיעוד?
"סיעוד הוא מקצוע המאפשר התפתחות אישית ומקצועית. צמחתי בתוך המקצוע והגעתי לתפקידים בכירים. היכולת להשפיע על מטופלים ועל בריאות הציבור, להיות בצמתים הקריטיים והחשובים בחייהם של אנשים, הקסימה אותי והביאה להחלטתי לבחור בתחום".
מה את הכי אוהבת בעבודה?
"את האפשרות להשפיע ולהניע תהליכים שלהם אפקט רחב על בריאות הציבור. את היכולת לשפר ולתת איכות טובה יותר לאוכלוסייה".
ספרי על מטופל בלתי נשכח.
"אני זוכרת מטופל בן 76 שהגיע למרפאה ראשונית שבה עבדתי במחוז דרום של כללית. הוא הגיע עם הפרעת קצב, אותה הצלחתי לזהות בזמן ולמעשה הצלנו שם את חייו. הוא עבר החייאה ואחריה היה מאושפז. לאחר תקופת מה הוא הגיע למרפאה כדי להודות לי על זה שהצלתי את חייו. זה היה רגע מאוד חשוב של זיהוי ואיתור מטופל בתוך כל ההמון שהגיע למרפאה, וזה רגע שזכור לי ואני נוצרת אותו איתי עד היום".
למה את ממליצה ללמוד סיעוד?
"מכיוון שזהו מקצוע הנוגע בכל רבדי החיים, מקצוע שבו ניתן להתפתח מאחות למומחית במגוון רחב של תחומים".

מפרסום לסיעוד


שרונה לוי, אחות במרפאת כללית בקניון גבעתיים, עבדה במשרדי פרסום. ההבנה וההכרה שהיא רוצה יותר אינטראקציה אנושית משמעותית, גרמה לה לעשות הסבה לסיעוד. שרונה (34) נמצאת בזוגיות, אחות במרפאת כללית קניון גבעתיים.

4 צפייה בגלריה
שרונה לוי
שרונה לוי
שרונה לוי
(צילום: דוברות כללית מחוז דן-פ"ת)

ספרי על הדרך המקצועית בכללית.
"הגעתי לכללית לאחר שעבדתי בבה"ח שיבא, מתוך רצון מטופלים לאורך תקופות רבות בחייהם".
מדוע בחרת במקצוע הסיעוד?
"במקור בכלל עבדתי במשרדי פרסום בעולם התקשורת. לאחר כמה זמן הגעתי למסקנה שאני מחפשת עבודה עם יותר אינטראקציה אנושית, שבה תהיה משמעות רגשית לפעילות שלי, ועברתי הסבה מקצועית לסיעוד".
מה את הכי אוהבת בעבודה?
"אני הכי אוהבת את הזכות "לתפוס" בן אדם בשלב הכי נמוך שלו (רגשית או פיזית) ולהרים אותו חזרה למצב מיטבי, בין אם זו אישה שעברה הפלה והיא זקוקה שישמעו אותה, אדם מבוגר שסובל ממחלות כרוניות וצריך סיוע בהתמודדות עם תמהיל התחלואה או ביצוע חבישה לפצעים, לבין אם אלה בחור/בחורה צעירים שסובלים ממחלת מין וצריכים טיפול והכוונה".
ספרי על מטופל בלתי נשכח.
"בתקופת הקורונה שימשתי חלק מצוות החמ"ל של כללית במחוז דן-פ"ת והבנתי כמה כוח יש לתפקיד שלי בהושטת עזרה בתקופה מאתגרת זו. באחד הימים התקשרה מבוטחת שסיפרה שאחיה נמצא על ערש דווי במחלקה אונקולוגית וביקשו ממנה להגיע להיפרד ממנו, אך לא התאפשר לה להיכנס למחלקה ללא בדיקת קורונה מחשש שתדביק מישהו.
"בזמנו, לאור כמות הבדיקות שבוצעו, התשובות לבדיקות הקורונה יכלו להגיע רק אחרי מספר ימים, פרק זמן שלא עמד ברשות משפחה. החלטתי שאני עושה כל מה שבאפשרותי כדי להשיג לה בדיקה ואכן בזכות העובדה שכללית היא גוף גדול הצלחנו להיעזר במתקנים של בית החולים בלינסון, הבדיקה בוצעה תוך שעות בודדות וכמובן יצאה שלילית, איחדנו אותה עם אחיה והענקנו להם פרידה נאותה".
ספרי על התגובות שאת מקבלת כששומעים שאת אחות.
"לרוב התגובות הן חיוביות, מדברים בעיקר על תכונות אופי כגון מסירות נפש, רצון לעזור, חמלה".
מה המחמאה הכי מרגשת שקיבלתי ממטופל?
"לאחר טיפול מוצלח בפצע כרוני ממנו סבלה מטופלת ממרפאתנו, המטופלת תפסה את ידיי ואמרה שהיא מודה לי על זה שהצלתי אותה מהצרה הזו ושאיכות חייה השתנתה מקצה לקצה".
יש לך עצה לחיים בריאים?
"צריך לפעול תמיד לבריאות מיטבית, גם אם זה אומר לוותר על הנאות רגעיות לטובת איכות חיים, ולהגיע לפחות לביקור שנתי אחד אצל אחות. תמיד יש מה ללמוד על הבריאות האישית".
למה את ממליצה ללמוד סיעוד?
"בגלל המגע האנושי וההגשמה העצמית. מדובר במקצוע עם אתגר אינטלקטואלי תמידי, כל הזמן יש מה ללמוד ואיך להתקדם, ומגוון הרבדים נותן אפשרות להתעסק בכמה תתי-מקצוע (דוגמת חדר ניתוח/ רפואה פנימית/ טראומה, גסטרו, רדיולוגיה פולשנית וכו') ולכן לדעתי כל אחת ואחד יכולים למצוא בו עניין".

"הרופא המליץ לי על הטיפול, מה את חושבת?"


מילה קריב, מנהלת סיעוד במרפאת המעורר בגבעתיים, מקבלת תמיד מבול של שאלות והתייעצויות כששומעים שהיא אחות. מילה, נשואה פלוס שלושה, מנהלת הסיעוד של מרפאת המעורר של כללית בגבעתיים.

4 צפייה בגלריה
מילה קריב
מילה קריב
מילה קריב
(צילום: דוברות כללית מחוז דן-פ"ת)

ספרי על הדרך המקצועית בכללית.
"הגעתי לכללית בסוף 2017 לתפקיד אחות במרפאת המעורר בגבעתיים, אחרי 15 שנות עבודה בתחום הכירורגיה בבית חולים. מזה כשלוש שנים אני משמשת מנהלת הסיעוד של המרפאה, שהיא המרפאה הגדולה ביותר של כללית במינהלת דן (האחראית על שירותי הרפואה בערים רמת גן, גבעתיים, בני ברק וגבעת שמואל").
מדוע בחרת במקצוע הסיעוד?
"המשיכה לתחום החלה מגיל קטן: גדלתי במשפחה של רופאים וכשקיבלתי רשימת קורסים ללמוד בצבא, הבחירה בסיעוד הייתה טבעית".
מה את הכי אוהבת בעבודה?
"אני הכי אוהבת בעבודה שלי לעזור לאנשים. אני מרגישה תחושת סיפוק גדולה במיוחד כאשר מצליחה לעזור למטופלים עם מקרים מורכבים".
ספרי על מטופל בלתי נשכח.
"מטופל עם רקע רפואי עשיר, כולל סוכרת לא מאוזנת וקשיים בטיפול עצמי, שגרמו לאשפוזים חוזרים. כתוצאה מסיבוכים אלה הוא עבר קטיעת רגל והיה מגיע למרפאה עם פצעים חוזרים. בשלב מסוים הוא התבקש להגיע למרפאה באופן קבוע מספר פעמים בשבוע, לצורך טיפול ומעקב.
"המשכנו ללוות אותו גם כאשר הפצעים חלפו וכך מנענו הופעת פצעים נוספים. בזכות הליווי הצמוד של צוות הסיעוד במרפאה והרופא המטפל, המטופל מקבל היום את הטיפול המיטבי העוזר לו להתמודד עם המצב הכרוני, הצוות נותן לו תחושת בטחון והוא יודע שיש לו על מי לסמוך".
ספרי על התגובות שאת מקבלת כששומעים שאת אחות.
"ברגע ששומעים שאני אחות מיד מתחילים להתייעץ איתי: 'וואו, אז רגע, אני יכול להתייעץ איתך לגבי אמא?'; 'מה המשמעות של בדיקת הדם הזאת של הבן שלי?'; 'אני זוכרת את ההמלצה שלך לטיפול, בזכותך הכל עבר מהר ללא סימן!'; 'הרופא המליץ לי על הטיפול, מה את חושבת? אני סומך על דעתך...'; 'כדאי לי לעשות חיסון חמישי נגד קורונה?'".
מה המחמאה הכי מרגשת שקיבלת ממטופל?
"העבודה בקהילה מאופיינת בקשר רציף עם מטופלים, שאותם אנו מלווים בבריאות ובחולי ובשלבים שונים של החיים. ללא ספק המטופלים המורכבים שאנו מלווים באופן צמוד לאורך זמן משאירים לנו מקום מיוחד בלב והופכים עם הזמן לחלק מהמשפחה. זה מרגש לדעת איזה מקום משמעותי אני מהווה בחייהם ולשמוע: ״בזכותך החיים שלי השתנו!"
תני לנו עצה לחיים בריאים."על פי הרמב"ם, המילה בריאות היא ראשי תיבות של "בולם רוגזו יפחית אוכלו ויגביר תנועתו", מכאן שהשקעה באורח חיים בריא היא חיונית ונחוצה לשמירה על איכות החיים, ולכל אחד יש את היכולת לעשות שינוי".
למה את ממליצה ללמוד סיעוד?
"אני ממליצה ללמוד סיעוד מכיוון שזה מקצוע ייחודי ומדהים, המשלב מנהיגות, ידע קליני, נתינה ומגע במטופלים".

"מגיל צעיר ידעתי שאני רוצה להיות אחות"


לפאני רוקח, מנהלת הסיעוד של מרפאת מרום נווה, קסמה האפשרות להעניק, לטפל ולעזור לאנשים -ולכן הבחירה בסיעוד הייתה ברורה. פאני רוקח (38) נשואה פלוס ארבעה, מנהלת הסיעוד של מרפאת מרום נווה, כללית רמת גן.

4 צפייה בגלריה
פאני רוקח
פאני רוקח
פאני רוקח
(צילום: דוברות כללית מחוז דן-פ"ת)

ספרי על הדרך המקצועית בכללית.
"התחלתי כאחות טיפת חלב במרפאת המעורר בגבעתיים. לאחר מספר חודשים נבחרתי להשתתף בקורס העתודה הניהולית של כללית והחל משנת 2015 אני משמשת כמדריכת סטודנטים ומנהלת הסיעוד במרפאת מרום נווה בעיר מגוריי".
מדוע בחרת במקצוע הסיעוד?
"מגיל צעיר ידעתי שאני רוצה להיות אחות. האפשרות להעניק, לטפל ולעזור לאנשים קסמה לי מאוד והיוותה את המניע לבחירה במקצוע".
מה את הכי אוהבת בעבודה?
"את תחושת הסיפוק והאושר שנובעת מהיכולת שלי לסייע לאנשים להרגיש טוב יותר. וכמובן, אוהבת מאוד את חבריי הנפלאים לצוות הסיעוד".
ספרי על מטופל בלתי נשכח.
"אני מכירה אישית ומחוברת כמעט לכל המטופלות והמטופלים שלי, אני מכירה את הסיפור של כל אחד וגם את בני המשפחה, כך שקשה לי לבחור מטופל אחד ספציפי. כל אחת ואחד הם מבחינתי עולם ומלואו".
ספרי על התגובות שאת מקבלת כששומעים שאת אחות?
"התגובות לעובדה שאני אחות הן אוהדות ומלאות עניין. הרבה אנשים ששומעים שאני אחות משתפים בחוויות נעימות שחוו עם אחיות שטיפלו במישהו קרוב אליהם במהלך החיים".
מה המחמאה הכי מרגשת שקיבלת ממטופל
"מטופל אונקולוגי, שהגיע לניתוק מטיפול כימותרפי, אמר לי שהוא נמצא בתקופה מטלטלת מלאה בדיקות, טיפולים וחששות, אבל כשהוא מגיע אליי הוא מרגיש שהוא נמצא בידיים טובות, תמיד מתקבל בחיוך ואכפתיות וזה מאוד משמעותי עבורו. בעיניי אין מחמאה גדולה מזו!".
יש לך עצה לחיים בריאים?
"להעריך ולהודות על כל מה שיש לנו. לדאוג לגוף ולנפש ולזכור כמה החיים קצרים ויכולים להיות הפכפכים ולכן צריך לנצל וליהנות מכל רגע ורגע".
מדוע את ממליצה ללמוד סיעוד?
"בגלל תחושת השליחות והסיפוק. הסיעוד הוא מקצוע מגוון, חשוב, חיוני ומעניין, המאפשר יכולת התפתחות מקצועית ואישית עצומה".
בשיתוף כללית מחוז דן-פ"ת.