במהלך ועידת "גיבורות מקומיות" של ידיעות תקשורת ו-mynet שנערכה במכללה האקדמית נתניה סיפרה עו"ד איילת רזין בית-אור, לשעבר מנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה, על הידיעות אודות פגיעות מיניות בנשים ובגברים במהלך הטבח הנורא.



"השבעה באוקטובר תפס אותי ואת המשפחה שלי בטיול בספרד", היא סיפרה. "התחלנו לקבל ידיעות ושמועות. מתוקף תפקידיי הקודמים התחלתי לקבל פניות, על כל מיני גוונים של אלימות מגדרית. לא רק אונס, גם השחתה של איברי מין. בתקופה הראשונה לא היה קשב לנושא של אלימות מינית, כולל אנשים שזה מקצועם".
"קיבלתי את הפניות האלה וקיוויתי שזה הגזמה, הפרזה, שזה פייק. שמענו על אחת החטופות שסיפרה שנגעו בגופה, היה גם שימוש במילים בעלות גוון מיני כלפי חטופות. חשוב להגיד שזה מה שהם באו לעשות, זה לא איזה מחבל אחד אכזרי במיוחד וגם לא שניים או שלושה. יש אינדיקציות שהמחבלים קיבלו היתר מיוחד לפגוע מינית".

1 צפייה בגלריה
עו"ד איילת רזין בית-אור
עו"ד איילת רזין בית-אור
עו"ד איילת רזין בית-אור
(צילום: אביגיל עוזי)

על כמה מקרים של פגיעות מיניות מדובר?
"החקירה עדיין בראשיתה, אנחנו כנראה לעולם לא נדע בין היתר בגלל הציווי הדתי לקבור כמה שיותר מהר. הניו יורק טיימס דיבר על כ-50 מקרים, אני סבורה שזה הרבה הרבה יותר. זה לא באמת משנה, אבל זה חלק מאוד משמעותי בסיפור ההיסטורי שלנו, חלק שצריך לספר אותו. אנחנו כנראה לא נדע לעולם כמה באמת מקרים כאלה היו".
איך את פונה לנשים האלה?
"אני לעולם לא אשכנע את הנשים לדבר. אני אפנה, אציג את עצמי, אגיד במה אני מתעסקת. זה לא רק נשים, יש גם גבר שנפגע מינית במסיבת הנובה. אני אשאל אותה מה את צריכה ואם היא תרצה שאספר את סיפורה אני אציג אותו בפורומים הרלוונטים".
מה היעדים שלך בהנחה שיהיו לנו מספיק ראיות?
"לעורר את הארגונים הבינלאומיים שהשתיקה שלהם מחרישת אוזניים. אני הובלתי בדצמבר משלחת מנהיגות נשים לניו יורק, הבאנו עדויות ואת הסיפור הזה לאו"ם. אני האמנתי בכל ליבי שיש לנו משהו מחבר, ופתאום כשנשים יהודיות ישראליות קורה להן מה שקורה להן - שתיקה. זה מה ששבר לי את הלב".
עו"ד רזין בית-אור כיהנה כמנכ"לית הרשות לקידום מעמד האישה. היא נחשבת למומחית בתחום מאבק באלימות נגד נשים, זכויות נפגעי עבירה וקידום שוויון מגדרי, על המאבק העולמי להכרה בפשעי המלחמה נגד נשים.
כמו כן, עו"ד רזין בית-אור סיפקה ייעוץ משפטי לתשעת מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית, הייתה אמונה על ההנחיה המקצועית של הפורום האחראי על ליווי נפגעות ונפגעים בהליכים משפטיים, הובילה להקמתן של ועדות ציבוריות והייתה שותפה לכתיבת דוחות ציבוריים בנושאי אכיפת חוק וזכויות נפגעי עבירה.
בנוסף הופיעה דרך קבע בפני ועדת הכנסת השונות, קידמה תיקוני חקיקה בתחומי עבודת האיגוד ואף יזמה הליכים משפטיים בנושא. כמו כן, לרזין בית-אור ניסיון ממשלתי כפרקליטה פלילית בפרקליטות המדינה.

רוצים לצפות בכל הפאנלים והנאומים בוועידת "גיבורות מקומיות"? לחצו כאן.