לילך אשתר, רס"ן במילואים והרבש"צית הראשונה והיחידה בצבא ההגנה לישראל, הגיעה לוועידת "גיבורות מקומיות" שנערכה במכללה האקדמית נתניה היישר מגזרת החרמון. אשתר סיפרה כי מאז תחילת המלחמה היא כמעט לא יוצאת מהגזרה שלה ונמצאת בכוננות שיא לכל תרחיש.



את שירותה הצבאי החלה אשתר בשנת 1986, מאז היא עברה תפקידים רבים ובשני העשורים האחרונים משרתת כרבש"צית נמרוד של פיקוד הצפון ונחשבת לאחת הדמויות הביטחוניות המוכרות בגזרה, שמכירה היטב את השטח ואת האנשים.
"מזג האוויר קר מאוד בחרמון עכשיו, יש ערפל ושלג. הגזרה חמה מאוד מבחינה ביטחונית, אנחנו עושים הערכות מצב גזרתיות כל הזמן ונערכים עם הכוחות. יש מנגנונים מאוד מסודרים וקשה להאמין שקורה משהו בגזרה שלא אהיה מעודכנת בו".
כיצד השפיעו על הגזרה שלך אירוע השבעה באוקטובר?
"אנחנו לוקחים ברצינות עצומה את הסכנה עוד מלפני השבעה באוקטובר, ההבדל הוא שהים כולם מבינים את זה – אנחנו תמיד ידענו. הסיפור הזה של חיזבאללה על הגדר של היישובים ברור לי לחלוטין, עוד לפני האירוע. אני גם הייתי קצינה במילואים בגזרת לבנון במשך שנה וחצי אז אני מודעת לכל הסכנות".

1 צפייה בגלריה
לילך אשתר עם המנחה שרון כידון
לילך אשתר עם המנחה שרון כידון
לילך אשתר עם המנחה שרון כידון
(צילום: אביגיל עוזי)

מה את חושבת על הדור הנוכחי של הנשים המשרתות בצה"ל?
"הדור של היום הוא דור של נשים חזקות, בגדודי החי"ר כבר יש נשים וזה עולם אחר. אם אני הייתי צריכה לפני שלושים שנה להכניס כוח לעמדה הסתכלו עליי מוזר, היום זה הרבה יותר פשוט. גם צוערים וגם צוערות עושים קורסים יחד. הן מקצועיות, הן לא רק גיבורות. את מה שעשו צוותי הטנקים עם הנשים הלוחמות צריך ללמוד בספרות, הן פשוט מצויינות. אני קטונתי לעומתן".
בתור מי שנמצאת בשטח, מה ההערכה שלך? האם אנחנו צפויים ללחימה או להסדר מדיני בצפון?
" אנחנו כצבא ואני חלק ממנו צריכים להיות במוכנות למלחמה. האם יהיה הסדר? זה לא מענייני. אני לא סתם לא יוצאת מהגזרה, זה התפקיד שלנו. אני במוכנות והכוחות אצלנו במוכנות. זה המקצוע שלי, צבא. אז אני במוכנות".
דניאל אלוני קראה לצרף אישה לקבינט המלחמה. מה את חושבת על זה?
"בישראל לאט לאט יש יותר לוחמות שהופכות להיות מפקדות יותר בכירות, זה תהליך מאוד ארוך. כל המלחמות מייצרות אתוס של לוחמים באופן טבעי, אני חושבת שעם השנים זה ישתנה. צריך לפעול כדי שנשים יהיו בתוך המעגלים הביטחוניים ובמשך הזמן זה יקרה. לצערי הרב כרגע זה לא קורה".

רוצים לצפות בכל הפאנלים והנאומים בוועידת "גיבורות מקומיות"? לחצו כאן.