מלחמת השבעה באוקטובר מספקת אתגרים רבים לא רק בלחימה אלא גם בעורף. פאנל מיוחד בוועידת "גיבורות מקומיות" של ידיעות תקשורת ו-mynet עסק באתגרים הללו והתארחו בו עו"ד שבות רענן מפורום נשות המילואימניקים, ד"ר שגית אזארי-ויזל, סמנכ"לית אסטרטגיה וקשרי חוץ של המכון לרפורמות מבניות וגל ליפשיץ, חוקרת בכירה במכון לרפורמות מבניות.



עו"ד רענן: "כולנו נתפסנו למלחמה הקשה הזאת ובמקרה שלנו בני זוגנו נקראו לחזית להלחם. נשארתי בבית עם ארבעה ילדים מגיל 7 ומטה. החלוקה אצלנו בבית היא מאוד שוויונית וברגע אחד הלוחות הטקטוניים זזו וכמו הרבה אחרות שילמתי מחירים בעבודה. כשהצטרפתי לפורום שמובילות אותו 14 נשים חזקות בהתנדבות אז הבנתי שהוא נותן בית לכל נשות המילואימניקים ולקדם מענים ברמת המדיניות.
4 צפייה בגלריה
פאנל הישרדות
פאנל הישרדות
הפאנל המשולש שנערך בוועידת "גיבורות מקומיות"
(צילום: אביגיל עוזי)

"בשונה ממלחמות עבר כאן המאזנים בתוך הבית התערערו כי אנחנו בעידן יותר שוויוני. המחירים הכלכליים והתעסוקתיים התערערו. גם החלוקה של מי מביא ומי מחזיר מהמסגרות השתנתה. יש נשים שקיבלו שיחות שימוע או הוצאה לחל"ת. בתור פורום נכנסנו לכמה רמות, אנחנו מסייעים לעובדות בכל הנוגע לזכויות המגיעות להן. לא רק הלוחם גוייס אלא גם הבית גוייס.

4 צפייה בגלריה
עו"ד שבות רענן
עו"ד שבות רענן
עו"ד שבות רענן
(צילום: אביעד תבל)

ד"ר אזארי-ויזל הסבירה: "המכון לרפורמות מבניות היא עמותה ללא כוונת רווח שמטרתה המרכזית צמצום פערים חברתיים וכלכליים בחברה הישראל. המכון הוא בראשות עו"ד שרגא בירן ועוסקים בכל מיני היבטים: אחד מהם בנושא הדיור.

4 צפייה בגלריה
גל ליפשיץ
גל ליפשיץ
גל ליפשיץ
(צילום: לילך אוזן)

"הדבר הראשון שעשינו לאחר השבעה באוקטובר זה תוכנית לשיקום העוטף והנגב המערבי. קודם כל שיקום ופיתוח, בעזרת דיור, שיקום השכונות, תעסוקה. שינויים קורים בעיתות משבר, עכשיו זה הזמן לקבל החלטות אמיצות. יש פה הזדמנות לצמיחה אמיתית של הנגב המערבי.

4 צפייה בגלריה
שגית אזארי ויזל
שגית אזארי ויזל
שגית אזארי ויזל
(צילום: לילך אוזן)

ליפשיץ הוסיפה: "שיעורי התעסוקה של נשים כמעט זהים לגברים היום, עם זאת בישראל יש עדיין פערי שכר גדולים. אנחנו מצאנו במחקר שערכנו שהפערים במחוז הדרום גדולים יותר מאשר במחוז המרכז. הסיבה לכך שהפערים יותר גדולים בדרום היא שנשים נשארות יותר לעבוד קרוב לבית. גברים יותר נוסעים מהדרום למרכז. בשביל לצמצם פערים לא מספיק להגיד בואו נתמוך בנשים, אלא לקדם תשתיות חינוכיות לגיל הרך. רק 23% מהילדים בישראל נמצאים במסגרות מפוקחות ומסובסדות.
"יש תמורות בנושא הדיור, הרבה משפחות ממעמד הביניים עוברים לגור רחוק מאזור המרכז, אבל הנשים צריכות שוב לשלם את קנס האימהות. גם בבית החלומות שלהן הן צריכות לעשות את החשבון - אם אני צריכה לנסוע שעתיים לכל כיוון אז אני צריכה לצאת בשעה שתיים וחצי לעבודה. כדי לצמצם את הפערים בין נשים לגברים צריך תשתית חינוכית, תחבורתית ולאפשר עבודה היברידית וגמישה".

רוצים לצפות בכל הפאנלים והנאומים בוועידת "גיבורות מקומיות"? לחצו כאן.