אם תשאלו היום את סהר טננבאום (33) איפה נמצא הבית היא תענה חד משמעית: "קיבוץ יטבתה". קשה לדמיין שעד לפני שלוש שנים היא ומשפחתה גרו בנקודה בצפון הרחוק: רמת הגולן. הבחירה לעבור ולעבוד יחד במחלבת שטראוס בערבה ולהפריח את השממה, הייתה אמיצה במיוחד.
3 צפייה בגלריה
סהר טננבאום
סהר טננבאום
סהר טננבאום. בחירה ששינתה את חיינו
(צילום: אנסטסיה פיאולסקי)

היא טכנולוגית פיתוח מוצרים, נשואה ללישי, גם הוא טכנולוג מזון במחלבת יטבתה, אם ללוטם בת השנתיים שכבר נולדה ביטבתה, ובקרוב תהפוך לאם בפעם השנייה.
ספרי על התפקיד שלך כטכנולוגית מזון.
"התפקיד כולל ליווי מוצרים משלב הרעיון, הפיתוח שנעשה אצלנו במחלבה בתנאי מעבדה, ולאחר מכן ביצור, כולל תהליכי פיתוח מתכונים, חומרי גלם חדשים, התייעלות ועוד".
מה הייתה הבחירה שלך?
"זה קרה לפני שלוש שנים באוגוסט 2021. לישי קיבל הצעת עבודה לעבור ליטבתה כטכנולוג מזון. הוא שאל מה דעתי לעבור ודבר ראשון אמרתי 'לא'. זה היה נראה לי קיצוני מדי לעבור כל כך דרומה ורחוק מהבית. לקח לי כמה ימים לעכל, ואז פתאום קרץ לי הרעיון של לא רק לשנות מקום עבודה אלא ממש לעבור למקום אחר, לקחת את זה כהרפתקה. עשיתי סוויץ' בראש, והסכמתי".
על מנת להוציא את ההחלטה לפועל נדרש צעד נוסף מצד שטראוס – לדאוג למקום עבודה, משרה באותה מחלקה, גם לסהר. "בחברה הסכימו, למרות שזה לא מאוד נפוץ, בני זוג שיעבדו יחד באותו מפעל ובאותה מחלקה. היו חששות, אבל התגברנו עליהם ותוך חודשיים היינו כאן", מספרת סהר ומוסיפה: "בהתחלה התלבטנו אם לגור בקיבוץ או באילת אבל כשבאנו לראות הבנו שזה המקום בשבילנו. השקט, הקהילה, זה מה שחיפשנו. ברגע שהבת שלנו נולדה הפכנו לגמרי חלק מהמקום, מצאנו את הבית".
כיצד השפיעה הבחירה על המשפחה?
"מהמשפחה המורחבת אנחנו עדיין מקבלים לפעמים עקיצות, זה לא בא להם בקלות כי בכל זאת עברנו מאוד רחוק מהבית, במיוחד אחרי שנולדה הנכדה. אבל כשהם באים לבקר הם רואים כמה טוב לנו פה".
היו תגובות יוצאות דופן?
"בהתחלה זה היה נשמע לאנשים כאילו השתגענו. כל הזמן שאלו מה יש לנו לחפש בערבה, זה גם לא משהו שתכננו או דיברנו עליו בעבר. כל הזמן שואלים אם באמת טוב לנו פה, וכל פעם אנחנו עונים כן. זה לא משהו שידענו שאנחנו צריכים, אבל בסוף זה בדיוק מה שחיפשנו. השקט, הרוגע, לנסוע בבוקר עם אופניים לעבודה. העבודה עצמה והמגורים כאן מנטרלים את כל הלחצים שיש במקומות אחרים. זה לא היה בתוכנית אבל בסופו של דבר מצאנו את המקום שלנו".

3 צפייה בגלריה
סהר טננבאום
סהר טננבאום
"בסוף זה בדיוק מה שחיפשנו" סהר טננבאום
(צילום: פרטי)

כיצד קיבלו את הבחירה שלך בעבודה?
"יש פה משהו מיוחד. העובדה שהגענו כזוג למחלקה התקבלה בהסתייגות מסוימת, אבל מהר מאוד הוכחנו שזה רק מייעל ומשפר את העבודה. יותר מזה, בחצי שנה האחרונה בעלי היה רוב הזמן במילואים, והרגשתי שאני מקבלת מעטפת אדירה של דאגה ותמיכה מהחברה בכל מובן אפשרי, הם נרתמו בכל צורה לעזור".
היית משנה את הבחירה לו הייתה לך אפשרות?
"לא. זה היה צעד לא צפוי אבל עשינו בחירה טובה עבור המשפחה שלנו".
מה למדת בזכות הבחירה האמיצה שעשית?
"לפני 5 שנים היה לי ברור שתמיד אגור בצפון כי זה מה שהכרנו ואהבנו, אבל למדתי שאני פחות מקובעת ממה שחשבתי. אפשר לעשות שינוי. יש הפתעות טובות".
היית מציעה לאנשים אחרים לעשות את הבחירה שלך?
"אני מציעה כל הזמן. מנסה לשכנע חברים להגיע לדרום, וכששומעים את החוויות שלנו אומרים 'זה נשמע שאתם גרים בחלום'. הרבה נרתעים מהמרחק, אבל לא מבינים שבאמת יש פה משהו מיוחד".
אם היית יכולה לחזור לפני הבחירה מה היית אומרת לעצמך?
"שזה יהיה שווה את זה. שנגלה דברים שלא חשבנו. סביבת עבודה מדהימה, חיים שונים אבל טובים".
מה את מאחלת לעצמך בשנה הקרובה?
"לעצמי, לידה קלה ושהכל יעבור בשלום. לנו כחברה אני מאחלת שיהיו ימים טובים ושקטים, שנרגיש ביטחון, שיהיה לנו שקט נפשי ושהחטופים יחזרו".

3 צפייה בגלריה
השוקו המפורסם של מחלבת יטבתה
השוקו המפורסם של מחלבת יטבתה
השוקו המפורסם של מחלבת יטבתה
(צילום: פרטי)

מחלבת יטבתה


מוצר הדגל של מחלבת יטבתה היה ועודנו- השוקו המפורסם. חנות המפעל בדרך לאילת הפכה לעצירת חובה למטיילים. מחלבת יטבתה הוקמה בשנת 1962, מתוך צורך להבטיח ביטחון תזונתי לתושבי הקיבוץ והערבה.
עד לשנת 1998 הייתה המחלבה בבעלות ובניהול קיבוץ יטבתה, המוצרים שיוצרו בשנים הללו היו: מעדנים (כולל מעדני קצפת), מוצרים מוחמצים (כמו שמנת ואשל), גבינות וכלה כמובן חלב ומשקאות חלב, כשמוצר הדגל היה ועודנו - השוקו!
בשנת 1998 נכנסה מחלבת שטראוס כשותפה במחלבת יטבתה. בשנות ההקמה של המחלבה, עבדו בה כ-3 עובדים, והיום המחלבה מונה כ-200 עובדים.
בשנותיו הראשונות של המפעל, המחלבה סיפקה חלב שנחלב ברפת יטבתה הקטנה ע"י 4 פרות בלבד! כיום המחלבה היא ארצית, ואת החלב מקבלים מ- 24 רפתות הממוקמות בדרום הארץ מאזור באר שבע ועד לרפתות בערבה הדרומית. סה"כ כ-10,000 פרות.
חנות המפעל הפכה ל"פונדק יטבתה", פונדק דרכים גדול בו ניתן לרכוש את תוצרת המחלבה, כל ישראלי שנוסע לאילת מכיר היטב את 'עצירת החובה' בפונדק.

רוצים לקרוא עוד על הבחירות הכי ישראליות? לחצו כאן

בחסות חברת שטראוס