"הכי קל עבורי לסגור 'חורים' תקציביים לכל רשות מקומית לחוד ולשמוע את ראשי הערים אומרים שאני תותח", אומר עודד פורר, שר החקלאות ופיתוח הכפר והשר לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, "אבל התפקיד שלנו הוא לא לסגור חורים תקציביים.
2 צפייה בגלריה
עודד פורר
עודד פורר
עודד פורר
(צילום: ריאן)
"המשרד שלי סייע בעבר לפתוח ג'ימבורי בכמה רשויות בצפון וזה חשוב, אבל זה לא משנה מציאות. התפקיד שלנו הוא להציב חזון, לגרום לראשי הרשויות לשתף פעולה ולהשתמש ביחד במשאבים שאנחנו נותנים.
"עבדנו קשה כדי שכל התקציבים שביקשנו לפריפריה יעברו השבוע במסגרת תקציב המדינה. המשמעות היא שעכשיו באמת יגיע כסף, לא סיפורים. נראה לי שאנשים כבר שבעים מסיפורים ואגדות".

משימה 1: להדביק את הפער

פורר (44) נולד וגדל ברחובות למשפחה שהיתה מראשוני המתיישבים. אביו, שוקי פורר, שכיהן כראש עיריית רחובות, התווה במידה רבה את עתידו וגרם לו לבחור בקריירה של איש ציבור.
לפרטים נוספים ולהצטרפות לוועידת העסקים של "ידיעות תקשורת" לחצו כאן
את צעדיו הראשונים בכנסת עשה ב־2008 כשהתמודד ברשימת הליכוד, אך רק ב־2015 עלה בידו להיכנס לבית הנבחרים ברשימת ישראל ביתנו. בין תפקידיו היו מנכ"ל משרד הקליטה ויו"ר הוועדה למעמד האישה.
לפני שלוש שנים עקר מרחובות ועבר עם רעייתו ושלוש בנותיו (5, 10 ו־14) ליישוב הקהילתי הסמוך, משמר דוד, אבל הוא מודה שבימים אלה אינו חווה מקרוב את החיים בפריפריה: "אני יוצא מוקדם בבוקר וחוזר בלילה, אבל זה יישוב נחמד ולילדות כיף לגדול שם".
למה רצית דווקא את המשרד הזה?
"אני מסתכל על הגליל והנגב לא כרשות מקומית, אלא כאיזור. מישהו כבר אמר שלנגב יש אותן בעיות כמו לצפון, רק בלי עצים. ברור שאתגר הפריפריה מחייב השקעות. היא נמצאת בפיגור בשכבת הבסיס ולא בקצפת, ובזה אנחנו הולכים לטפל – להדביק את הפער.
"היום יש מרכז אחד בלבד בכל מדינת ישראל, תל אביב, ואולי גם ירושלים. דרושים מרכזים עירוניים גם בגליל ובנגב, שיתנו שירותים מטרופוליניים. תושב המרכז שישקול לעבור לגליל או לנגב ירצה שיהיו לו שם עבודה, מקומות בילוי, תחבורה ציבורית ושירותי בריאות טובים. את אלה אני, כמשרד, יודע להביא ממשרדים אחרים וגם להשלים חוסרים".

משימה 2: בית חולים בצפון

הנתונים ידועים לפורר, וגם מכעיסים אותו. למשל, שתוחלת החיים בפריפריה קצרה יותר, שבבית החולים בנהריה או בצפת אין מכשירי אקמו ושאדם שנזקק ל־MRI נאלץ לנסוע למרכז הארץ.
"זאת שערורייה בעיניי", הוא אומר, ומיד מבטיח: "שר האוצר תיקצב את מערכת הבריאות מחוץ לתקציב הקורונה, והשווה את התקציבים לרמות שיאפשרו למערכת להתפתח בצפון וגם בדרום. בטווח של שנה יהיו מכשירי אקמו ו־MRI בנהריה ובצפת.
"כבר אספתי את כל מנהלי בתי החולים בגליל וביקשתי שיגידו מה חסר להם כרגע שאני יכול לתת, כי הכוונה היא לאפשר לתושבי הצפון שירותי בריאות כמו במרכז הארץ.
2 צפייה בגלריה
פורר. "סדרי העדיפויות היו עקומים"
פורר. "סדרי העדיפויות היו עקומים"
פורר. "סדרי העדיפויות היו עקומים"
(צילום: ריאן)
המצב הנוכחי הוא אבסורדי: מנתח שעובד בבית החולים בצפת מסיים את עבודתו בארבע אחה"צ ונוסע לעשות עבודת שר"פ במרכז הארץ. ממש באותו הזמן, מבוטח של אחת מקופות החולים בצפת, שנזקק לטיפול פרטי, נוסע גם הוא למרכז הארץ כדי לפגוש שם את הרופא מצפת. חייבים לפתור את זה.
נכון להיום בבאר שבע מרחיבים את בית חולים סורוקה, ועכשיו גם תוקצבה ההחלטה על הקמת בית חולים בקריות, שהתקבלה לפני כשבע שנים. יהיה לנו בית חולים בקריות, ויש לזה משמעות עצומה".
יש לוחות זמנים?
"נהייתה פה תרבות של 'בואו נספר מה אנחנו מתכננים', ואני פחות אוהב לספר על תוכניות ויותר על ביצועים, אז אני מתאפק, אבל חלק מהתוכניות יכולות להתממש בטווח הזמן המיידי".

משימה 3: שדרוג התחבורה

הרצון לקרב את הפריפריה למרכז נתקל במכשולים. למשל, בחודש שעבר בוטלה הרכבת הישירה משדרות לתל אביב ובעבר בוטלו הרכבת המהירה, קווי הלילה והנסיעות בסופ"ש.
קראו גם:
"הרכבת לא בוטלה", מסביר פורר, "במסגרת שיפוץ הקווים ובניית קווים נוספים התושבים צריכים להחליף רכבת. זה פחות נוח, אבל כשבונים תשתית יש לזה מחיר ואנחנו נותנים מענה בהגברת האוטובוסים.
"בתל אביב עומדים בפקקים כי בונים רכבת תחתית, אז לא נבנה מטרו? לדרום יש אתגרים נוספים, המרכז בבאר שבע הוא מרכז עירוני חשוב ונמשיך לסייע לו, וצריך להקים מרכז עירוני נוסף דרומה ממנו, כי כרגע המועצה האזורית ערבה מנותקת, כשהמרחק ממנה לעיר הקרובה הוא לפחות שעה נסיעה לכל כיוון".

משימה 4: אוניברסיטה בגליל

"בתקציב המדינה החדש יש סכום כסף משמעותי למשרד לפיתוח הנגב והגליל, כולל הקמה של אוניברסיטה בגליל", אומר פורר. "השאלה המשמעותית ביותר היא איפה, ואני לא אהיה זה שיקבע את המיקום. כל ראשי הרשויות רוצים שזה יהיה אצלם, וזה יהיה במקום שבו זה יכול לקום מהר ולתת שירות לאיזור כולו.
"שרת החינוך מינתה ועדה ברשות פרופ' צ'חנובר שתחליט לגבי המיקום, והתפקיד שלנו הוא לדחוף ולדאוג לתקציב המתאים. יהיו התנגדויות, אבל חייבים להקים אוניברסיטה גלילית שתהווה עוגן להתפתחות דברים נוספים, ואני מדבר גם כשר החקלאות.
"חסרים בישראל וטרינרים, למה שסטודנטים ייסעו ללמוד וטרינריה בחו"ל? שיוציאו את הכסף הזה בגליל. פרויקט הקמת אוניברסיטה לוקח שנים ואנחנו תלויים בהרבה גורמים, אבל אם נעבוד מהר נצליח עוד בקדנציה הנוכחית.
"אם נקים אוניברסיטה בגליל נרצה שהמרצים יתגוררו בצפון ולא בתל אביב, וזה לא יקרה אם מערכת החינוך בפריפריה לא תציע בדיוק את מה שהיא מציעה במרכז. השינוי צריך להיות כזה שהמגורים בצפון יהיו שווי ערך למגורים במרכז מבחינת כל השירותים שהמדינה מספקת, וכל השאר כבר יצמח לבד".

משימה 5: שדה תעופה בצפון

אחת התוכניות של פורר מתייחסת להקמת שדה תעופה בצפון הארץ, אבל לגבי מיקומו הוא מעדיף לא להתחייב. "את מיקום שדה התעופה הצפוני אני מעדיף לא לומר, ואת העמדות שלי בוויכוח אני אומר בחדר הסגור", הוא אומר. "משמעותו תהיה דרמטית כשהתיירות הנכנסת תחזור, וגם ברמת השירות לתושבים. למה תושבי מעלה יוסף צריכים לנסוע שלוש שעות עד נתב"ג, כשלפעמים הטיסה עצמה קצרה יותר?".

משימה 6: סדרי עדיפויות

"סדרי העדיפויות בממשלות הקודמות היו עקומים ומעוותים, פוליטיים ונטולי חזון", אומר פורר. "לדוגמה, בין השנים 2017 ל־2019 בני ברק קיבלה עבור אירועי תרבות 2.2 מיליון שקלים, מודיעין עילית קיבלה 2.1 מיליון וביתר עילית קיבלה מיליון וחצי. ועכו, שיש לה את הפסטיבל הוותיק והנחשב בישראל, קיבלה 300 אלף שקלים. אני רוצה להפוך את המשוואה, ואני מדבר על ייצור אקו סיסטם של עיר שיכולה לתת שירותים מטרופוליניים ליישובים שלצידה".

משימה 7: פיצוי תושבי קו העימות

תושבי קו העימות מצאו את עצמם במבצע שומר החומות מופגזים ללא הפסקה. למרות ההבטחות, לא קיבלו הטבות של איזור עדיפות לאומית. מה תעשו בנושא?
"אשקלון, המופגזת ביותר מעזה, לא נהנית מהטבות המס אבל בהחלט נמצאת בתוכנית הייעודית שלנו, שתסייע ותכניס אותה לאזורים ברי סיוע. מי שמוביל את זה אצלנו הוא ח"כ אלכס קושניר, שהוא גם תושב אשקלון. יש לנו סיכום עם שר האוצר ואני מעריך שבתוך התקציב נמצא את האפשרות לסייע עם תוספות לעיר אשקלון".

משימה 8: הקמת יישובים

אתה תומך בהקמת יישובים חדשים בנגב, או בחיזוק הקיימים?
"למה לא גם וגם? יש יתרון לחיזוק יישובים קיימים, וגם להקמה של יישובים חדשים כדי לשלוט על השטח. אני לא נבהל מהקמת יישובים חדשים ואין סיבה גם שלא יקימו יישובים חקלאיים נוספים בנגב.
"יש גם יוזמה להקמת יישוב דרוזי חדש בצפון, שאנחנו מובילים במסגרת התקציב. השר חאמד עאמר מישראל ביתנו מוביל את היוזמה, מתוך הבנה שהעדה הדרוזית קשורה בקשר דם עם מדינת ישראל. הדור הצעיר רוצה מקום להתפתח, וצריך לתת לו".

משימה 9: להילחם בפשיעה החקלאית

חוסר המשילות בנגב והפשיעה ההולכת וגואה תופסים לאחרונה כותרות.
"אחרי ההזנחה של הממשלות הקודמות, הגענו למצב בלתי נסבל. חקלאים לא יכולים לעבד את האדמה בגלל חוסר משילות, ואנחנו מחויבים למצוא פתרון. השבוע תתקבל החלטה בוועדת שרים על תקציב ל־400 שוטרים מתנדבים – בחקלאות וביחידות מתנדבים של מג"ב – שיפעלו בנגב ובגליל ויגנו על החקלאים.
"הקמתי שולחן עגול שבו שותפים מנכ"לי המשרדים ונציגים מהמשרד לביטחון פנים, משרד המשפטים והרשויות המקומיות למלחמה בפשיעה החקלאית.
"נהפוך את העונש על פשיעה חקלאית לפגיעה כלכלית אנושה בפושעים ובתוך שני מבצעים נפחית את הפשיעה דרמטית. נסייע לאכיפה במצלמות וגדרות, ובהקמה של מוקד שיהווה כתובת לחקלאי שנפגע. אני גם מתכוון למשוך את הדור הצעיר לחקלאות, שתהפוך לרווחית יותר, כשאאשר להשתמש בקרקעות לגידולים חקלאיים ולייצור אנרגיה סולארית. כרגע אנחנו בפיילוט על אלף דונם".

משימה 10: תחרות בחקלאות

בקיץ האחרון החליטו השר פורר ושר האוצר אביגדור ליברמן לפתוח את שוק הירקות והפירות לייבוא חופשי, וספגו קיתונות של ביקורת מהחקלאים:
"צפיתי את זה והקשבתי לחקלאים, אבל לא חששתי. כשאתה מרגיש שאתה עושה את הדבר הנכון, אי־אפשר לכעוס על תגובות קשות. אני מבין את החששות אבל תפקידי הוא לראות את הדברים בראייה של כלל הציבור. זו היתה החלטה סופר נכונה ולא הייתי פועל אחרת.
"גם במקרה של מגדלי העופות בצפון צפויים קשיים, אבל שינוי אינו תהליך פשוט וגם כאן האחריות שלי היא לכלל האזרחים. עליי לדאוג למחירי הביצים בהשוואה למחירים בעולם, ולאיכות הסניטרית של התוצרת.
"אנחנו נמצאים בשיאו של מו"מ עם נציגי החקלאים, מתוך הבנה שצריך לצאת לדרך חדשה. מי שמכיר את הלולים הישנים יודע שאבד עליהם הכלח ושצריך רפורמה משמעותית. צריך גם לתת ליישובי הגדר הזדמנות להתפרנס מבלי להיות תלויים במכסות הגידול שהמדינה נותנת, והדבר מפריע להתפתחות היישובים כי איש אינו רוצה לבוא לנפוש ביישוב שכולו מדיף ריחות עופות וביצים.
"צריך להחליט אם חזון יישובי הגדר הוא תיירות, תעשייה או חקלאות, ואיזו חקלאות. לדבר אחד אני מחויב, ומבקש להעביר מסר לתושבי הצפון: לא יהיה מצב שחקלאי שעסק בתחום במשך 50 שנה יישאר ללא פרנסה. נדאג שתהיה רשת ביטחון לחקלאים, אבל גם נייצר אלטרנטיבות שיפתחו את השוק לתחרות".

ועידת העסקים של "ידיעות תקשורת"

השר פורר, שר האוצר אביגדור ליברמן, מנהל רשות המיסים ערן יעקב וגם אלון אולמן, שר פיטנס, פנינה רוזנבלום, פולה בליק ועוד רבים יגיעו לוועידה השנתית לעסקים של "ידיעות תקשורת" באילת בסוף החודש, יספרו מה נדרש כדי להפוך עסק למותג מצליח ויספקו תשובות לשאלות בוערות בנושאי עבודה, רווחה ומיסוי.
את הוועידה ילווה אולפן שידורים מיוחד של mynet, שיעביר שידורים חיים, ראיונות, קטעי וידיאו וכתבות ממתחם האירוע.
הוועידה תיערך במלון הרודס באילת בימים חמישי עד שבת, 27-25 בנובמבר.