איך מעצבים את העולם סביבנו כך שיהיה מתאים לנו יותר, יעיל יותר, מהנה ונוח יותר? התחום המרתק הזה נקרא "עיצוב תעשייתי", והוא נוגע כמעט בכל תחום שאתם יכולים להעלות על הדעת. לייזר, מדפסות תלת מימד - כל הטכנולוגיה החדישה ביותר נמצאת שם, בקצה האצבעות.
4 צפייה בגלריה
עיצוב תעשייתי הוא שם המשחק
עיצוב תעשייתי הוא שם המשחק
עיצוב תעשייתי הוא שם המשחק
(צילום המחשה: Shutterstock)
חשבתם פעם איך הכיסא שאתם יושבים עליו כל כך נוח? איך מקדמים מוצרים עבור אוכלוסיות מיוחדות, או איך מצניחים מזון באזור מוכה אסון? העיצוב התעשייתי הוא חלק בלתי נפרד מכל אלו ומתחומים רבים אחרים, כשההנדסאי בתחום הוא איש הביצוע, הבקרה והתפעול.
למעשה, הנדסאי עיצוב תעשייתי הוא אדם שחוקר דפוסי התנהגות: הוא מתבונן, מיישם וממציא, חושב על פתרונות ומעצב במקוריות ורלוונטיות כשהידע שלו חולש על תחומים רבים ובהם אסתטיקה, עיצוב, טכנולוגיה וגם פסיכולוגיה, הנדסת אנוש וסוציולוגיה.
זכות הדיבור לגל אזרזר, ראש המחלקה לעיצוב תעשייתי החדשה במכללה הטכנולוגית באר שבע: "אם אנחנו רוצים להסביר מה זה מעצב תעשייתי – אז זה אדם שאחראי על החזון והעתיד של כל החברה בישראל, שהיא חברה יצרנית", מסביר אזרזר.
אז למי זה רלוונטי בעצם? לכולם?
"זה יכול להיות מהמסגר הקטן שרוצה להתפתח, וזה יכול להיות בית חולים שמחזיק במחלקה לעיצוב תעשייתי, שם המעצבים אמונים על הכנת פרוטזות ועד אופרציה של ארגון חדר, למעצב התעשייתי יש את היכולת לראות את האדם במרכז".

4 צפייה בגלריה
עיצוב תעשייתי הוא שם המשחק
עיצוב תעשייתי הוא שם המשחק
עיצוב תעשייתי
(צילום המחשה: Shutterstock)

תן לנו דוגמא מהחיים.
"קולגה שלי עשתה פרויקט בבית החולים הדסה עין כרם בתחום תהליכי העבודה של האחיות במחלקת לב חזה. היא פיתחה תהליך שמייעל להן את צורת העבודה ב-40 אחוזים - היא תכננה כלי שאתו האחיות יכולות לנוע, וכלי שיושב על המטופל ודוגם אותו, כך שהאחיות יכולות להתפנות לפעולות אחרות. זו דוגמא לפעולה שמעצב תעשייתי יכול לעשות".

התחום הכי חם בתעשייה


במכללה הטכנולוגית בבאר שבע הבינו כי מדובר בתחום חם במיוחד, ולכן הקימו לאחרונה את המחלקה החדשה לעיצוב תעשייתי. הקונספט: מרעיון למוצר, כל מה שהסטודנטים חלמו עליו יכול להתגשם בין ארבעה קירות ואפילו להפוך לקריירה בתחום הכי חדשני בתעשייה.

4 צפייה בגלריה
המכללה הטכנולוגית באר שבע
המכללה הטכנולוגית באר שבע
המכללה הטכנולוגית באר שבע
(צילום: באדיבות המכללה)

הסדנאות והקורסים בלימודים כוללים בין היתר חיתוך בלייזר, מדפסות תלת מימד, סדנאות בעץ, פלסטיק, מתכת, חדרי מחשב עם תוכנות מתקדמות בתחום ועוד.
"הלימודים התבקשו כבר מספר שנים והמכללה הרימה את הכפפה", מסביר אזרזר. הוא מדגיש שלא מדובר על לימודים לתואר אלא להנדסאי: "תוכנית הלימודים אינטנסיבית ומשלבת בין לימודים טכניים גבוהים לעבודה עם הידיים בחומר".

4 צפייה בגלריה
עיצוב תעשייתי הוא שם המשחק
עיצוב תעשייתי הוא שם המשחק
(צילום המחשה: Shutterstock)

מה היתרונות במסלול כזה דווקא בבירת הנגב?
"באר שבע מושכת יותר ויותר חברות טכנולוגיה שמתמקמות בה, יש כאן מעל 50 חברות טכנולוגיה מהמובילות במשק, הן יושבות כאן בפארקים ומזמנות מעצבים תעשייתיים לתוך התהליך, לצד חברות ותיקות שמבינות ומעריכות את חשיבות המעצב התעשייתי".
לדברי אזרזר, בכל מפעל שהוא מכיר בו יש מעצב תעשייתי, הוא האחראי הישיר לגידול של בין 20 ל-40 אחוזים בהכנסות החברה, במוצרים חדשים או בשכלול מוצרים קיימים. זו יכולה להיות הקלנועית של סבתא ואפילו הפקק של קרטון החלב, "אנחנו חולשים כמעט על כל מוצר שמיוצר. זה נשמע מאוד רחב, אבל חלק מהלימודים כולל גם רכישת כלים לפתיחת סטודיו וניהול עסק בתחום".
מוגש מטעם המכללה הטכנולוגית באר שבע



פורסם לראשונה: 16:13, 29.03.23