הסטודנטים והסטודנטיות המשתתפים ולומדים בתכנית הלאומית להכשרת הנדסאים המתקיימת במכללה בשלוש השנים האחרונות, נחשפו למעלותיה הגדולות הכוללות יתרונות עצומים. המכללה הטכנולוגית באר שבע היא היחידה באזור הדרום בה פועלת התכנית, זו השנה השלישית, ותמשיך לפעול גם בתשפ"ד.
למידה משמעותית, מעודכנת ומתגמלת
התכנית הלאומית להכשרת הנדסאים הינה תוכנית פיילוט שהתחילה ביוזמה משותפת של מה"ט (המכון הממשלתי להכשרה טכנולוגית), ג'וינט ישראל תב"ת (תנופה בתעסוקה), קרן עזריאלי ועמותת צורים מיסודו של התעשיין סטף ורטהיימר העוסקת בחינוך טכנולוגי והכשרת הון אנושי לתעשייה. מטרת התוכנית היא לבסס ולמסד מסלול הכשרות טכנולוגיות עדכניות, המתאים לעולם העבודה המשתנה, וכן ליצור שילוב מהיר של סטודנטים במקצועות טכנולוגיים נדרשים בתעשייה.

4 צפייה בגלריה
מזל שי עובדת בחברת הייטק בינלאומית
מזל שי עובדת בחברת הייטק בינלאומית
מזל שי עובדת בחברת הייטק בינלאומית
(צילום: יח"צ מכללה)

התכנית כוללת התמחות בתעשייה (500 שעות) תוך כדי לימודים, כתיבת דו"ח התנסות (המחליף את פרויקט הגמר המסורתי) והזדמנות להיקלט במקום ההתמחות מיד עם קבלת הדיפלומה בתום הלימודים. ראשיתה של התכנית בשנת 2020 (תש"פ) בפתיחתן של שתי כיתות במגמות - כימיה מעבדתית תעשייתית ומכונות בהתמחות מכטרוניקה. שנה לאחר מכן, נפתחה גם כיתה במגמת בקרה ואוטומציה.
הסטודנטים נדרשו לעבור ראיונות קבלה לתכנית בהן השתתפו מנהל התכנית במכללה, ד"ר זהר ניר, רכז קשרי המעסיקים במכללה, עדן אריאלי ומלוות הפרט, הפסיכולוגית ספיר יונה, ביחד עם נציגי משאבי אנוש של תעשיות מובילות בדרום, הלוקחות חלק משמעותי בבניית מסלול הלימודים ובשלב החניכה בתעשייה וההשמה. בשלושת המחזורים האחרונים, למדו בתכנית כ-25 סטודנטים בכל כיתת מגמה, ובסה"כ כ-200 סטודנטים וסטודנטיות. גם בשנת תשפ"ד תפתח התכנית, ותאפשר לעוד כ-100 סטודנטים וסטודנטיות לחוות למידה משמעותית, מעודכנת ומתגמלת. התכנית "שוברת תקרת זכוכית" בכל הקשור להעסקה איכותית עבור צעירי הדרום בשלל התעשיות המובילות במשק הפועלות בדרום.
לתכנית, מינהלת מקצועית המלווה את הסטודנטים והסטודנטיות מיומם הראשון החל משלב הקליטה במכללה, ראיונות המועמדים, קליטה מיטבית בלימודים, דרך ליווי פרטני וסיוע כאשר צצים אתגרים פדגוגיים, רכז קשרי מעסיקים המתווך בין הסטודנטים לתעשיות, מנחה דו"ח התנסות מכללתי לצד מנחה בתעשייה, ראשי מגמות מוכשרים ומכוונים, המשמשים אינסטנציה מקצועית מהמעלה הראשונה ואוזן קשבת בעבור כלל הלומדים.

4 צפייה בגלריה
מעבדת כימיה
מעבדת כימיה
מעבדת כימיה
(צילום: יח"צ מכללה)

מסלול קצר לדיפלום ותעסוקה בתעשיות הדרום המובילות – התמחות תוך כדי לימודים המוסיפים לקורות החיים נפח תעסוקתי משמעותי בתעשיות הדרום המובילות וביניהן, ווישיי, ICL, אסם צבר, ווייבלנג’, מכתשים אדמה, קמ”ג, דיפוכם, חיפה כימיקלים, רובוטיכאן, גרין סטרים, סמרט לוג, שטראוס ועוד... בתום ההתמחות נפתחת אפשרות להעסקה של המתמחים בתעשיות בהן התמחו, כמובן בהתאם לצרכי המשק.
סיוע כספי למימון שכר הלימוד, המוענק לעומדים בקריטריונים, מלגת חיילים משוחררים שהינה 90% משכר לימוד יסוד עבור שתי שנות הלימוד (למועמדים שיתקבלו לתכנית, המכללה תוסיף עוד 10% ממקורותיה להשלמת המלגה ל-100%), שכר בעבור תקופת ההתמחות בתעשיות, סל מלגות נוסף הפתוח לעומדים בזכאות (עפ”י דרישות המציע) ועוד.
המקצועות המובילים והנדרשים בשוק
מעלותיה ויתרונותיה של התכנית במכללה רבים הם, ועל כולם, העיסוק בהתמחות במקצועות מובילים ונדרשים ביותר במשק, המבטיחים קריירה לכל סטודנט צעיר הבונה את עתידו. התעשיות משוועות לכוח אדם מקצועי, מיומן ואיכותי במקצועות הנלמדים בתכנית:
הנדסאי כימיה - בתחומי המחקר, הפיתוח וההרצה בתעשייה הכימית.
הנדסאי בקרה ואוטומציה - בעלי השכלה טכנולוגית רב תחומית (מולטי-דיסציפלינארית). השכלה אשר מקנה יכולת אינטגרציה של חשמל, אלקטרוניקה, מחשבים, בקרה, ומתמרים.
הנדסאי מכונות בהתמחות מכטרוניקה - המהווה את התשתית הטכנולוגית בתעשייה עתירת ידע לרבות תהליכי תכנון, פיתוח, ייצור ותחזוקת מערכות.
דוד אלעזר ראש המגמה להנדסאי בקרה ואוטומציה מרחיב: "מגמת בקרה ואוטומציה מכשירה את בוגריה להתעסקות רחבה מאוד בתחומי התעשייה החכמה כך שהופכת אותם למוקדי ידע בתחומי הבקרה וממצבת אותם כמבוקשים ביותר. הסטודנטים לומדים במסגרת הלימודים קורסים בתכנות, בבקרה, במכונות באלקטרוניקה בחשמל ובמקצועות נוספים. היתרון של המגמה היא בחשיפה למספר תחומים והרחבת הידע של הבוגר. בנוסף הסטודנטים לומדים לתעודת חשמלאי מוסמך וכן קורס בניהול פרוייקטים".

4 צפייה בגלריה
מעבדת מכונות
מעבדת מכונות
מעבדת מכונות
(צילום: יח"צ מכללה)

ד"ר מיכל שיימן, ראש המגמה להנדסאי כימיה מספרת על יתרונות התכנית בהקשר למגמה אותה היא מנהלת: "יש לנו מספר רב של מפעלים שאנו עומדים איתם בקשר רציף ורווי שיתוף פעולה, כגון, כי"ל, ווישיי וכיו"ב. ההתנסות הזו נותנת ידע שהוא מעל ומעבר לידע תיאורטי שנלמד שכן המפעל מספק את הידע ניסיוני, וכך יוצא שבסוף כל התהליך אנחנו מוציאים סטודנט משודרג, שהוא גם בעל ניסיון וגם יכול לרשום בקורות החיים שלו ניסיון של שנה בתעשייה, דבר שמקפיץ את הסיכויים להתקבל לעבודה איכותית ומתגמלת בעשרות אחוזים".
אביחי אביב ראש המגמה למכונות במכללה מספר גם הוא על יתרונות התכנית בנוגע לסטודנטים במגמה שבראשותו: "מקצוע המכונות הוא תחום מאד מבוקש בתעשייה באזור הדרום. התמחות המכטרוניקה עוסקת בשילוב של תחומי המכונות והאלקטרוניקה-בקרה, שילוב שקיים כמעט בכל מערכת תעשייתית כיום. "הלימודים במכללה משלבים ידע תיאורטי והיכרות מעשית של מגוון נושאים (רובוטיקה, בקרה, מדידות חלקי מכונות ועוד). יחד עם ההתנסות המעשית במפעל הסטודנט מקבל ניסיון וידע מיטביים לתחילת עבודתו בתחום".
שיעור השמה בתעשייה של 91%
מי שמתכלל את התכנית בהצלחה מרובה בשנים אלו הוא לא אחר מאשר ד"ר זהר ניר, האחראי על התכנית הלאומית במכללה: "מדובר בתכנית מושלמת לכל סטודנט המעוניין בקריירה מבטיחה עם סיום לימודיו", אומר ד"ר ניר, "שיתוף הפעולה של המכללה הטכנולוגית באר שבע עם התעשיות המובילות בדרום, הוא הדוק ומתוחזק. הסטודנטים זוכים, בסופו של דבר, במערכת עוטפת המכינה אותם בצורה המתאימה ביותר לעולם התעסוקה החדשני. התכנית מציגה נכון להיום שיעור השמה בתעשייה של 91% מיד עם סיום הלימודים. בשנת תשפ"ד תמשכנה להשתתף בתכנית כלל התעשיות שלקחו בה חלק עד כה, עובדה המעידה על אמון מלא במכללה, בתכנית ובראש וראשונה באיכות הסטודנטים והסטודנטיות בוגרי התכנית.
יש סיפורי הצלחה?
"בהחלט, אנחנו מאוד גאים בסטודנטים שלנו. איתמר טלאור, בן 25 מאופקים, הנדסאי מדופלם במגמת מכונות במכללה הטכנולוגית ב"ש, שהתמחה בחברת Vishay ב”ש במסגרת התכנית הלאומית להכשרת הנדסאים. במסגרת ההתמחות שלו, הוא קיבל משימה מאתגרת במיוחד הקשורה להליך עבודתה של מכונה לייצור נגדים חשמליים. הפתרון שהציע שיפר דרמטית את הפחת לרכיבים ונראה כי התרומה לאורך זמן תהיה משמעותית בעבור החברה. בוגרת נוספת, מזל שי, בת 53 ואם ל 6 ילדים. הנדסאית מדופלמת במגמת כימיה במסגרת התכנית הלאומית להכשרת הנדסאים, שהתמחתה במעבדת גילת. הלימודים היו עבורה סגירת מעגל. מזל למדה בעבר במכללה הטכנולוגית ומסיבות אישיות נאלצה להפסיק ללמוד. לאחר שגידלה משפחה לתפארת, החליטה שהגיע הזמן להגשים את עצמה וללמוד מה שתמיד חלמה עליו - תואר הנדסאי כימיה. היום מזל עובדת כהנדסאית כימיה במעבדת פיתוח בחברת היי-טק ישראלית בינלאומית העוסקת בציוד לתהליכי ייצור בתעשיית האלקטרוניקה העולמית. לתפקיד זה התמיינו 10 מועמדים ובזכות הניסיון התעסוקתי שצברה מזל תוך כדי הלימודים היא נבחרה.

4 צפייה בגלריה
איתמר טלאור -מתמחה בווישיי בוגר מכונות
איתמר טלאור -מתמחה בווישיי בוגר מכונות
איתמר טלאור -מתמחה בווישיי בוגר מכונות
(צילום: יח"צ מכללה)

לסיכום, אומר ד"ר ניר, "התכנית מציעה שילוב איכותי וייחודי, משנה חיים, של למידה והתמחות, עם אופק תעסוקתי משמעותי, עם הכנסה עתידית ראשונית מהגבוהות במשק כהנדסאי מדופלם, עם ניסיון תעסוקתי במגוון תעשיות עילית בדרום, עם מעטפת פדגוגית, סוציאלית, מימונית מותאמת, והכל, בתוך מכללה בעלת ניסיון רב מאד בהכשרת כוח עבודה מיומן, על ידי מרצים מהשורה הראשונה במקצועם".
לקבלת פרטים נוספים https://lp.tcb.ac.il
מוגש מטעם: המכללה הטכנולוגית באר שבע