מי מאיתנו לא חולם לעבוד במקומות השווים ולקבל משכורת תוך כדי הלימודים? אם עד לאחרונה הדבר היה נשמע כמו פנטזיה רחוקה, היום התוכנית מיושמת הלכה למעשה במיזם משותף של בית הספר להנדסאים ברופין והתכנית הלאומית להכשרת הנדסאים מטעם משרד העבודה במגמת הנדסאי טכנולוגיות מים ומגמת הנדסאי בקרה ואוטומציה.
6 צפייה בגלריה
בוגרי מגמת טכנולוגיות מים רופין תשפ"א
בוגרי מגמת טכנולוגיות מים רופין תשפ"א
סטודנטים במגמת טכנולוגיות מים רופין תשפ"א
(צילום: כרמן הגר)
הסטודנטים עוסקים בתחום אותו הם לומדים כבר מהשנה הראשונה ללימודים, צוברים ניסיון תעסוקתי, ומקבלים הזדמנות לעבוד בחברות מובילות בשוק.

הנדסאי טכנולוגיות מים: השתלבות בעולם החקלאות, בתאגידים וברשויות

ראש מגמת הנדסאי טכנולוגיות מים במכללת רופין, גיל שטרסברג, מסביר שהנדסאי טכנולוגיית מים הוא תחום מההנדסה האזרחית, עם לימודים מקוצרים של שנתיים בדגש על פרקטיקה.
"המרצים ברופין מגיעים מהתעשייה עצמה. מנכ"לים ועובדים בתחומים שונים מלמדים קורסים כל אחד בתחום התמחותו. המטרה שלנו היא להכשיר כוח אדם מיומן בתחום טכנולוגיות המים, הבוגרים משתלבים במגזר הפרטי והציבורי, התעשייתי והחקלאי", מסביר שטרסברג.
6 צפייה בגלריה
הסטודנטים לומדים על טכנולוגיות המים המתקדמות ביותר
הסטודנטים לומדים על טכנולוגיות המים המתקדמות ביותר
הסטודנטים לומדים על טכנולוגיות המים המתקדמות ביותר
(צילום: החברה למחזור מים וקולחים בחוף השרון)
הוא מספר שבוגרי הלימודים משתלבים בתחומים רבים בעולם החקלאות, בתאגידים וברשויות שונות. "זה היופי במקצוע, אתה יכול להשתלב במשרד תכנון ולשבת במזגן מול המחשב, ואתה יכול לעבוד בשטח חקלאי ולבצע עבודות תחזוקת מערכות. אני לומד, שהרבה סטודנטים רוצים נגיעה בתחום הטכנולוגיה אבל עם עבודה בשטח, להיות עם הרגליים על הקרקע, וזה בדיוק הפרופיל של תוכנית הלימודים".
6 צפייה בגלריה
בוגרי המגמות היוקרתיות מבוקשים בשוק העבודה
בוגרי המגמות היוקרתיות מבוקשים בשוק העבודה
הסטודנטים במגמות היוקרתיות משתלבים מייד בשוק העבודה
(צילום: כרמן הגר)
במסגרת "התוכנית הלאומית" המכללה גייסה מעסיקים פוטנציאליים שמחפשים אחר סטודנטים בתחומים מבוקשים אלו לימי עבודה שלא בימי הלימודים, כך למעשה הסטודנטים צוברים ניסיון תעסוקתי אמיתי תוך כדי הלימודים וגם מקבלים על כך שכר. "יש לנו יותר מעסיקים פוטנציאלים מסטודנטים", מסביר שטרסברג. "יש צורך בתעשייה באנשים מקצועיים. הדרישה גדולה, כל בוגר שלנו שירצה להשתלב בתחום ימצא עבודה".

הנדסאי בקרה ואוטומציה: "המעסיקים מחפשים את ההנדסאים מהמגמה ברופין"

אורן חיימוב, סטודנט שנה ב' במגמת הנדסאי טכנולוגיות מים, מספר שהוא עצמו עובד כבר מחודש פברואר כמנהל פרויקטים בחברה, שמסייעת ליישובים וקיבוצים, עם תוכנה אותה פיתחה.
"הגעתי ללמוד כאן בגלל זה, אני לומד ארבעה ימים ויומיים עובד, וכשאני אסיים אהיה עם ניסיון תעסוקתי של שנתיים. יש לי את הפריבילגיה להשוות, למדתי קודם במקום אחר ועברתי לרופין. אתה לא מקבל עבודה במתנה, אתה הולך לראיון ואתה בודק אם המקום מתאים לך וגם הוא בודק אותך, זה לא שיש לך איזו קומבינה ואני מרגיש כמו כל עובד אחר, התקבלתי לעבודה ואני גם רואה את עצמי ממשיך שם".
עוד סטודנטית שהשתלבה בעבודה ורואה את עצמה בתחום היא אבישג שלום, שלומדת במגמת הנדסאי טכנולוגיות מים. "אני עובדת מחודש אפריל בתאגיד המים של עיריית חדרה ואמשיך גם בשנה הבאה. אני לומדת ארבעה ימים ועובדת יומיים ומרוצה מכל רגע", היא מספרת.
6 צפייה בגלריה
הסטודנטים במכללת רופין. שילוב מושלם בין לימודים ועבודה
הסטודנטים במכללת רופין. שילוב מושלם בין לימודים ועבודה
הסטודנטים במכללת רופין. שילוב מושלם בין לימודים ועבודה
(צילום: כרמן הגר)
מה משך אותך לתחום?
"זה תחום מאוד מעניין, התחלתי לימודי פסיכולוגיה וסוציולוגיה לפני חמש שנים אבל חיפשתי גם אתגר. זה תחום רחב ומתפתח בישראל וישראל היא מעצמה בתחום המים, היום מעניינים אותי עוד תחומים ופה בתאגיד יש לי הרבה אפשרויות כי אני כל הזמן לומדת תחומים חדשים. בתאגיד דואגים שאלמד ואגע בכמה שיותר נושאים, אם יש פרויקט מעניין בעיר של החלפת קווים וטכנולוגיות אז אני יוצאת לשטח, אני נמצאת בישיבות ואני שמחה שאני כאן, השמיים הם הגבול בתחום הזה".
במגמת הנדסאי בקרה ואוטומציה התוכנית הלאומית תיושם גם כן השנה. המגמה הוקמה לפני 31 שנה על ידי יעקב בודקר, ראש המגמה, והוא מספר שהנדסאי בקרה ואוטומציה הוא בפועל הנדסאי רב תחומי, שיודע לבצע בקרת תהליכים ואינטגרציה בין התחומים: חשמל, אלקטרוניקה, מחשבים, רובוטיקה ועוד.
6 צפייה בגלריה
לימודים ברמה הגבוהה ביותר
לימודים ברמה הגבוהה ביותר
לימודים ברמה הגבוהה ביותר
(צילום: כרמן הגר)
המקצוע מבוקש על ידי גורמים רבים במשק בשל מכלול המקצועות אותם לומד הסטודנט בתוכנית הלימודים. "מהנדסי אלקטרוניקה וחשמל שכבר עובדים 15 שנה מגיעים ללמוד במגמה, הם עושים הפסקה באמצע החיים כדי ללמוד את המקצוע", מספר בודקר ומספר על מקצוע העתיד ועל החברות הרבות שמציעות עשרות הצעות עבודה עם עדיפות להנדסאי בקרה ואוטומציה ממכללת רופין.
"יש לסטודנטים ידע שאין לאף אחד אחר, אי אפשר להתחרות בהם והעבודות שהם משתלבים בהן תמיד איכותיות. זה שאינטל מגייסים בכל שנה הכי הרבה הנדסאים מהמגמה שלנו אומרת הכול".
על הכניסה השנה לתוכנית הלאומית אומר בודקר, כי במסגרת ההליך הוא נפגש עם חברות מובילות מהמשק, כדוגמת ABB, סימנס, נשר, פלסאון מעגן מיכאל, קבוצת גאון, אפקון, קונטאל ועוד.
"החברות יספקו להם מנטור שייקח אותם ויבצע להם השתלמות תוך קבלת שכר, זה סטאז' לא רגיל, הם לומדים מאנשי מקצוע בחברות המובילות וההתנסות הזו שמה את הסטודנטים כמה צעדים קדימה לפני כולם ביציאה לשוק העבודה".
6 צפייה בגלריה
הסטודנטים במהלך העבודה במעבדה
הסטודנטים במהלך העבודה במעבדה
הסטודנטים במהלך ההכשרה במעבדה
(צילום: כרמן הגר)
אופק צרפתי, סטודנט במגמת בקרה ואוטומציה, הגיע לתוכנית בעקבות המלצה של אבא שלו ששמע על המגמה. "לא הכרתי את התחום לפני כן והתלבטתי בין כמה מקצועות. אבא שלי מגיע מתחום האלקטרוניקה ובאחד הקורסים הוא התעסק בתחום הבקרה וזכר את התחום לטובה.
"התנסות תעסוקתית בזמן הלימודים, היא חשובה להתחלה ברגל ימין בתחום. התחום גדול ויש הרבה אפשרויות, אני מכוון להגיע לחברה טובה ונעזר באתר של רופין. יש לי בסיס טוב, מכאן אני רק יכול לטפס למעלה".
פורסם לראשונה: 10:49, 03.09.21