כששואלים בני נוער מהן התוכניות שלהם לחופש, סביר להניח שעבור מרביתם, האופציה הראשונה לא תהיה "לימודים". אצל הילה גלילוביץ' (15) דווקא כן. כשהנערה החיפאית הייתה לקראת העלייה כיתה ט' היא החליטה לחפש אתגר בחופשים - ואם אפשר, כזה שגם יספק לה ערך מוסף לחיים.
"נתקלתי בכתבה על תלמידי תיכון שעושים תואר באוניברסיטה הפתוחה", מספרת גלילוביץ' על הרגע בו הכל השתנה. "היה שם נער בן 17 שלומד בשנה השלישית באוניברסיטה וכבר מלמד קורס. אמרתי לעצמי שאני רוצה גם. בסמסטר הקיץ של 2019 נרשמתי לקורס הראשון שלי בתוכנית 'אקדמיה בתיכון'. היום, חמישה סמסטרים אחרי, אני כבר לקראת אמצע התואר הראשון שלי במדעי המחשב".
2 צפייה בגלריה
לומדים באוניברסיטה הפתוחה
לומדים באוניברסיטה הפתוחה
(צילום המחשה: Shutterstock)

אקדמיה בתיכון – מה זה בעצם?

תוכנית "אקדמיה בתיכון" נועדה לאפשר לבני נוער שרוצים להרחיב אופקים, להעמיק בלימודים ולא פחות חשוב, לצבור נקודות זכות אקדמיות בתקופת התיכון בדרך לתואר ראשון כבר בגיל 18 (או אחרי. כל אחד והקצב שלו).
מדובר בתוכנית רשמית של משרד החינוך, האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים ופועלת במוסדות אקדמיים. המשמעות היא שתלמידים מצטיינים שמעוניינים בכך, יכולים להתחיל ללמוד לתואר ראשון במקביל ללימודים בתיכון, כאשר במקצועות מסוימים ניתן להמיר את הלימודים בבית הספר בקורסים אקדמיים, שהציון בהם ייחשב כציון בתעודת הבגרות. המרה של בחינות בגרות בקורסים אקדמאיים אפשרית בבתי ספר המגישים לבחינות בגרות אינטרניות של משרד החינוך.
2 צפייה בגלריה
הואשמו בניסיון לקבלת דבר במרמה ובזיוף מסמך. סטודנטים
הואשמו בניסיון לקבלת דבר במרמה ובזיוף מסמך. סטודנטים
(צילום אילוסטרציה: ShutterStock)
"התוכנית מיועדת לתלמידים מכיתות ט'-י"ב בעלי ממוצע ציונים 90 ומעלה, או ציונים גבוהים במקצועות הרלוונטיים לתחום הלימוד המבוקש", מסבירה לימור חיימזון, מנהלת מחלקה לתלמידי תיכון באוניברסיטה הפתוחה. "במוסדות חינוך רבים התוכנית זוכה לליווי אחראי תכנית אקדמיה בתיכון מטעם בית הספר, שאחראי בין היתר על הקשר עם האוניברסיטה ועם ההורים ומספק תמיכה בתלמידים וגם סיוע בתחומים שונים כמו טיפול במלגות. עם זאת, חשוב לציין שגם תלמידים שלא לומדים בבתי ספר שלוקחים חלק בפרויקט יכולים להתקבל ל'אקדמיה בתיכון', באופן עצמאי", מסכמת חיימזון.

"האקדמיה שיפרה לי את היכולות"

המעבר משגרת לימודים בבית הספר ליאו בק, שם תמיד הייתה מהמצטיינים בכיתה, לעולם הלימודים האקדמיים, שם היא נדרשת לעמוד בסטנדרט המחמיר של לימודי תואר ראשון במדעי המחשב, דרש מגלילוביץ' הסתגלות מסוימת. "מאתגרת ומעניינת", ככה היא מגדירה את זה.
"הקורס הראשון שלקחתי התחיל קשה יחסית. אני רגילה לציונים מאוד גבוהים ופתאום מצאתי את עצמי עם ציון כמו 70, שזה דבר שלא הכרתי - אבל לאט לאט הרגשתי איך אני נכנסת לעניינים, ה-70 הפך ל-80, וכיום הציונים שלי באוניברסיטה מסתובבים בין 85 ל-90".
ולא היו קשיים בדרך?
"השוק של החיים שלי היה כשניגשתי לבחינת סוף קורס במבוא למדעי המחשב וקיבלתי 47 במועד א'. אני לא האמנתי שזה קורה לי. אמרתי שיש לזה רק פתרון אחד – אני חייבת ללמוד כמו שצריך לקראת מועד ב' כדי להוציא לפחות 70. הוצאתי 90".
ומה עם הציונים בבית הספר, זה לא פגע בך?
"להיפך! בזכות הלימודים באוניברסיטה אני יכולה להגיד שהיכולות שלי השתפרו מאוד, גם מבחינת הבנת החומר ובעיקר מבחינת יכולת ללמוד נכון. מלמדים אותנו לכתוב, לבנות עבודות, להתנסח נכון, וזה מאוד משפר את היכולות כשבאים אחר כך לבית הספר, גם במקצועות שבכלל לא קשורים לתחום. זה אומר שאני משקיעה הרבה פחות בלימודים בבית הספר אבל מקבלת ציונים יותר טובים. היה לא מזמן מבחן גדול שכל הכיתה ישבה וחרשה ואני הגעתי כמעט בלי להשקיע והוצאתי 92 קליל".

המרת בגרויות – יתרון מובנה

ויש כמובן יתרון משמעותי בתוכנית הלימודים של "אקדמיה בתיכון" – תיכוניסטים אקדמאים הלומדים בבתי ספר המגישים לבחינות בגרות אינטרניות, יכולים להמיר חלק ממקצועות הלימוד לבגרות בקורסים אוניברסיטאיים. הציון לבגרות ייחשב לפי הציון הסופי בקורסים – ומאחר שמדובר ברמה אקדמית, יזכו הסטודנטים הצעירים לפקטור של 20% תוספת לציון לתעודת הבגרות (הפקטור ניתן ע"י משרד החינוך והציון המקסימלי בתעודת הבגרות הוא 100). מבחר הקורסים בכל תחום עצום וישנם לא פחות מ-17 מקצועות שבהם אפשר לבצע המרה – בין אם בצורה מלאה, שבה הקורסים מחליפים את כל יחידות הבגרות באותו מקצוע, ובין אם מדובר בהמרה חלקית.
"אני למשל מקבלת פטור בבית הספר גם מלימודי מתמטיקה וגם מלימודי הנדסת תוכנה", אומרת גלילוביץ', "זה מקנה לי המון זמן חופשי – הרבה יותר משלוש השעות שאני מקדישה לקורס בכל שבוע. זה אומר שיש לי יותר זמן לחזרה על החומר, לעבודות ולימוד למבחנים כך שבעצם במקום שזה יעמיס עליי זה אפילו מוריד ממני עומס".
ואיך מקבלים את זה החברים בבית הספר?
"בהתחלה היו אומרים לי הרבה 'מה את צריכה את זה, את רק ילדה', אבל לאט לאט אני רואה איך באים אליי ילדים, גם כאלה שאני לא באמת מכירה אבל שמעו שאני לומדת באוניברסיטה, ורוצים לדעת מה זו התוכנית הזו, מה עושים שם, עד כמה זה קשה. אני מספרת להם שלי זה עושה רק טוב. מדעי המחשב זה משהו שמאוד מעניין אותי ואני הרי ארצה לעשות תואר, אז למה לא לעשות את זה כבר עכשיו וליהנות מהתחלה מוקדמת?".
זה נשמע כאילו את כבר מתכננת לעצמך קריירה בתחום.
"ברור. מצאתי את הייעוד שלי בחיים. אני מתכוונת להמשיך ללמוד מדעי המחשב לתואר שני וגם לדוקטורט, ובמקביל אני רואה את עצמי עובדת בהייטק ובסופו של דבר הולכת להיות מרצה באוקספורד. זה החלום – וכמו שאתה רואה, אני עובדת כדי להגשים אותו".
למידע על קורסי הקיץ הנפתחים בקרוב, היכנסו לאתר תכנית אקדמיה בתיכון