הסיפור של מור אמירי היה יכול בקלות להראות אחרת לגמרי. כמי שהתמודדה כל חייה עם קשיים, וכבת למשפחה המוכרת על ידי הרווחה בה שני ההורים מתמודדים עם נכויות, לקחה על עצמה תפקיד עיקרי בטיפול בשני אחיה הצעירים ואף בסיוע בכלכלת המשפחה.
4 צפייה בגלריה
מור אמירי
מור אמירי
מור אמירי
(צילום: פרטי)
במשך שנים עבדה בעבודות שונות כדי לסייע כלכלית בבית, בין היתר כבייביסיטר וסייעת בגן ילדים, והמשפחה נשענה עליה במטלות יומיומיות רבות. עם כל כך הרבה אחריות, כמעט ולא היה לה זמן לחשוב כיצד תוכל להוציא את עצמה ואת משפחתה ממעגל הרווחה אך שיחה אחת עם עובדת סוציאלית היוותה את נקודת המפנה.

"לשבור את תקרת הזכוכית"

שירה פרייסטון, העובדת הסוציאלית של 'יתד', התוכנית הלאומית של משרד הרווחה לקידום ושיקום צעירים בני 18-25, סיפרה למור על תוכנית ייחודית שפועלת במכללת רופין – 'מרופין לקריירה'. תוכנית המיועדת לצעירים בדיוק כמוה – שאפתנים, עם מסוגלות, אך עם התמודדויות רבות בחיים.
4 צפייה בגלריה
סטודנטים במכללת רופין
סטודנטים במכללת רופין
סטודנטים במכללת רופין
(צילום: אורית קנזי)
כשהייתה בבית הספר היסודי מור אובחנה עם לקויות למידה ובעיות קשב שהובילו לקשיים רבים וללמידה בכיתה קטנה בתיכון, שם חוותה חוויה מתקנת וסיימה 12 שנות לימוד ובגרות מלאה. על לימודים אקדמיים כלל לא העזה לחשוב, עד אותה שיחה גורלית בה סיפרה לה שירה על התוכנית ועל פתרונות למימון אבחונים והגשת מסמכים להכרה של הביטוח הלאומי בצורך של מור בשיקום תעסוקתי על סמך הפרעת קשב מורכבת.
"אני רוצה לשבור את תקרת הזכוכית", אומרת מור. "היה לי אוכל חם והורים אוהבים ותומכים, אבל מפאת החולי שלהם גם המצב הכלכלי היה בהתאם. אני הבכורה ויש לי אחים קטנים שצריך לדאוג להם, זו הייתה הסיבה שרציתי תמיד לשבור את תקרת הזכוכית , כשאני אגדל ויהיו לי ילדים משלי אני לא רוצה להגיע לגיל מסוים ולשאול את עצמי מה עשיתי עד עכשיו, אני רוצה להתפתח ולעשות עם עצמי משהו", היא מספרת.

"להתפתח כלכלית"

בגלל הקשיים שמשפחתה חוותה, מור נמשכה לתחום הביטוח, במהלך השנה הראשונה בתכנית מרופין לקריירה היא זיהתה שזהו המקצוע המתאים עבורה. היא החלה בקורס בסיס דרך רופין ראתה שהתחום מעניין אותה ואז השתלבה בלימודים להוצאת רישיון לסוכנת ביטוח וזכתה בליווי לימודי של צוות 'מרופין לקריירה'. כיום היא עובדת בסוכנות ביטוח כרפרנטית ביטוח.
"בחרתי בביטוח בגלל הרקע שממנו הגעתי וכל מסלול החיים שלי. הסתכלתי פנימה – מה אני מחפשת ומה יעשה לי טוב, מה אני רוצה שיהיה במקצוע בו אבחר. תקשורת בין אישית הייתה לי חשובה ויש אותה בביטוח, וגם חיפשתי עבודה קבועה ויציבה עם אופק עתידי, שאוכל להתפתח בה כלכלית, אחרי קורס בסיס ברופין התחלתי ללמוד להוצאת הרישיון", היא מספרת.
"בגלל שיש את ההכרה של ביטוח לאומי אני באמת יכולה ללמוד, אני מעידה רק על עצמי אבל לי באופן אישי, בגלל הרקע שהגעתי ממנו, לעצור ולחשוב על לימודים היה בלתי אפשרי, והמסלול הזה נותן לך שקט נפשי, שאני יכולה גם לקבל את אותה ההכנסה שקיבלתי לפני הלימודים ובמקביל להמשיך וללמוד".

מעטפת שלמה להצלחה

היציאה של מור לדרך החדשה בקריירה ובחייה בכלל התאפשרה בזכות שיתוף הפעולה של תוכנית 'מרופין לקריירה' ועובדת הסוציאלית של יתד שסייעה למור למצוא פתרונות והובילה לקרש הקפיצה של הליך מיצוי הזכויות מתוקף הפרעת הקשב מול הביטוח הלאומי שרבים כלל לא מודעים אליו. תמיכת דמי השיקום אפשרה למור לחשוב על לימודים, ובתוכנית מרופין לקריירה היא קיבלה מעטפת שנתנה מענה לכל הצרכים הסטודנטיאליים שלה – ליווי אישי, רגשי, לימודי ותעסוקתי.
4 צפייה בגלריה
גלית נעים, מנהלת מרופין לקריירה ושירה פרייסטון, עו"ס יתד זכרון יעקב
גלית נעים, מנהלת מרופין לקריירה ושירה פרייסטון, עו"ס יתד זכרון יעקב
גלית נעים, מנהלת מרופין לקריירה ושירה פרייסטון, עו"ס יתד זכרון יעקב
(צילום: אורית קנזי)
"מור הופנתה אלי על ידי העובדת הסוציאלית שלה להליך שנע בין חצי שנה לתשעה חודשים, ובו אני מלווה את הצעיר או הצעירה לימודית ותעסוקתית ", מספרת שירה פרייסטון. "כשהיא סיפרה שאובחנה בגיל צעיר עם הפרעות קשב וריכוז התפקיד שלי היה לספר לה שהיא צריכה סיוע בלימודים".
שירה מסבירה שתוכנית 'מרופין לקריירה' אותה הכירה במסגרת תפקידה, מתוקצבת על ידי המשרד לביטוח לאומי, כולל מלגת קיום, והיא מיועדת לצעירים עם הפרעות קשב וריכוז. "גם הבנו שהצלחה במסלול רגיל שאינו מותאם להפרעות קשב וריכוז יהיה קשה במיוחד. כשצעיר או צעירה מגיעים אלי אני פורסת בפניהם את התוכניות הקיימות, ויש לא מעט תוכניות שמטרתן לעודד חבר'ה צעירים שגם לא סיימו בהכרח 12 שנות לימוד ובגרות לצאת עם מקצוע לחיים".

מחויבות להליך

שירה מספרת שההליך עם שירה כלל תביעת נכות כללית על סמך הפרעת הקשב, בהכוונה של 'מרופין לקריירה'. "ילד מבית נורמטיבי יכול להצליח, אבל כששירה רק עבדה ופרנסה ובישלה וניקתה, לא הייתה לה פניות לטפל בהפרעת הקשב, הכול תלוי בסביבה שממנה אדם מגיע", מסבירה שירה.
לאחר ועדה, שירה החלה ללמוד. "התוכנית דורשת מחויבות, לא כל צעיר עם הפרעת קשב מתאים לה, צריך להיות עם כוח רצון, צריך מיומנות אורח חיים, התוכנית מחייבת השקעה ורצינות ורצון להצליח וללכת לאיזה שהוא הליך ארוך טווח של שנתיים אינטנסיביות".
בכל שנה מתקבלים 35 סטודנטים לתוכנית 'מרופין לקריירה', כאשר כל התוכנית מכוונת לשילוב בשוק העבודה החופשי ובפיתוח קריירה. לאחר הליך קליטה ישנו ליווי צמוד בכל שלבי הדרך על ידי יועצת מלווה.
מי שליוותה את מור ברופין היא היועצת האישית שלה, תמי קויפמן. "בשנה הראשונה לומדים איך ללמוד, מיישרים קו ומתיידדים עם עולם הלמידה", מסבירה תמי. "זו הייתה הפעם הראשונה שמור שמה את עצמה במרכז, היא בחורה מוכשרת ומקסימה שסוף סוף יכולה להיות עם בני גילה ולמצוא את החוזקות שלה".
4 צפייה בגלריה
תמי קויפמן, יועצת אישית, בתכנית מרופין לקריירה
תמי קויפמן, יועצת אישית, בתכנית מרופין לקריירה
תמי קויפמן, יועצת אישית, בתכנית מרופין לקריירה
(צילום: פרטי)
"המכנה המשותף של רוב הסטודנטים הוא הפרעות קשב ולקויות מורכבות, וזה בא לידי ביטוי במגוון דרכים", מסבירה תמי. "מור היא דוגמה לסטודנטית עם יכולות ועצמאות והיא גם דוגמה טובה מאוד לאנשים עם כישורים גבוהים שיכולים להתקדם בתוכנית באופן משמעותי

80% השתלבו בשוק העבודה

תוכנית 'מרופין לקריירה' מיועדת לצעירים עם הפרעות קשב ולקויות למידה הזקוקים לתמיכה וסיוע בלימודיהם. הלימודים הם לתעודה מקצועית תוך ליווי צמוד של יועצת אישית וצוות נרחב שמסייע בהכוונה תעסוקתית, בחירת מקצוע לימודים והשתלבות בעבודה. תוך כדי הליך הקבלה לתוכנית הסטודנטים החדשים מקבלים ליווי בתהליכי הקבלה וההכרה של הביטוח הלאומי בשיקום תעסוקתי הכולל מימון.
הלימודים הם במשך שנתיים, 3 פעמים בשבוע, ללימודי תעודה, הכשרה ושילוב בעבודה. במסגרת ההליך לומדים את החוזקות והכישורים ותופרים לכל תלמיד חליפה אישית ללימודים ולקריירה בתחומים רבים. בין היתר בתחומי ההכשרה: מדריכי חינוך ושיקום, לוגיסטיקה, אמנות משקמת, הידרותרפיה, מחסן ממוחשב, מכירות, ספורט טיפולי, עיצוב, מיגון, אדמיניסטרציה, מולטימדיה ועוד.
התוכנית מיועדת לבני 22-40, בעלי 10 שנות לימוד ומעלה, בעלי מוטיבציה להצלחה. היא בתמיכת המוסד לביטוח לאומי, ומסיימי התוכנית מקבלים תעודה מקצועית מטעם המכללה הטכנולוגית רופין בחוויה סטודנטיאלית מלאה. על פי הנתונים יותר מ-80% מבוגרי התוכנית השתלבו בהצלחה בשוק העבודה והעלו רמת שכר.
"כשיש לך הזדמנות – קח אותה בשתי ידיים, ואם ההזדמנות לא מגיעה אליך תגיע אתה אליה, תחקור ותשאל, ותהיה עם אמונה שלמה, וגם אם כרגע אתה לא נמצא במצב שאתה לא יכול לאפשר את זה לעצמך – זה יגיע בסוף", אומרת מור. "אני ברת מזל, אני לא יודעת מה עשיתי טוב בחיים שבורכתי כך".
פורסם לראשונה: 07:31, 26.12.21