לא מעט צעירים שלומדים לקראת כניסה לשוק התעסוקה שואלים את עצמם - מהם המקצועות שלהם עתיד מבטיח במאה ה-21? העולם משתנה בקצב מסחרר, וקשה מאוד לדעת מה הדבר הנכון ללמוד - כזה שישגשג גם בעוד עשורים, יבטיח קיום כלכלי וגם יהווה אתגר.
4 צפייה בגלריה
הנדסאי מכונות. מקצוע נדרש בתעשיה
הנדסאי מכונות. מקצוע נדרש בתעשיה
מקצוע נדרש בתעשיה
(צילום: Shutterstock, NDAB Creativity)
תיכף נספר לכם באיזה מקצוע מדובר, אבל קודם כל שאלה: יד על הלב, אתם טיפוסים שאוהבים לפרק דברים, לפתח מוצרים, ו"לפצח" סוגיות טכניות? יכול להיות שאתם פשוט לא מודעים לכך שהקריירה המבטיחה ביותר בתעשייה הישראלית מונחת לכם ממש מתחת לאף.
תכירו: הנדסת מכונות, התחום שנמצא בליבן של תעשיות עתירות ידע וטכנולוגיה וכולל תהליכי מחקר, תכנון, פיתוח, ייצור ותחזוקה של מערכות שונות ומגוונות המהוות את התשתית לכל תעשייה מודרנית מפותחת.
אבל למה התחום הזה כל כך מבטיח? הלכנו למומחים ושאלנו את אביחי אביב, 37, ראש מגמת הנדסאי המכונות במכללה הטכנולוגית באר שבע. והוא מסביר שקודם כל, מדובר בתחום מתפתח שחלק מההתמחויות שלו מבוקשות ממש.

4 צפייה בגלריה
ראש המחלקה אביב אביחי
ראש המחלקה אביב אביחי
אביב אביחי
(צילום: המכללה הטכנולוגית באר שבע)

"יש למשל אצלנו התמחות הנדסאי מכונות מערכות אנרגיה וגז טבעי, שנחשב למקצוע הנדרש ביותר בעולם המערבי היום", זורק אביב פצצה.
הכי מבוקש בעולם המערבי? למה?
"כידוע, העולם כולו עובר מהפכה אנרגטית. ההוצאה הגבוהה ביותר, של למעלה מ-95% מהמפעלים, היא על אנרגיה. כל שיפור משמעותו חיסכון כלכלי אדיר למפעל ושיפור איכות הסביבה עבור כולנו. עד 2030 30% מהאנרגיה בישראל תופק מאנרגיות מתחדשות, חברה שלא תדע לעשות את השינוי תהפוך לדינוזאור הנמצא בסכנת הכחדה".

4 צפייה בגלריה
מעבדת מכונות
מעבדת מכונות
מעבדת מכונות
(צילום: יח"צ מכללה)

בואו נעשה קצת סדר. הנדסת מכונות הוא תחום אדיר ממדים, שהמקצועות הנלמדים בו על קצה המזלג הם: מתמטיקה, פיסיקה, אנגלית טכנית, תורת החומרים, מכניקה טכנית, חשמל ואלקטרוניקה, גרפיקה הנדסית, מחשבים, מערכות הידראוליות ופניאומטיות, רובוטיקה, חוזק חומרים, חלקי מכונות, בקרת איכות, בטיחות, מתקני הרמה ושינוע, טכנולוגיות יצור, תוכנת C.N.C, תוכנת Solid Works וגם מעבדות מגוונות במגוון תחומים. אם הרשימה הארוכה הזו גורמת לעיניים שלכם לנצנץ, אתם בכיוון הנכון.
במגמה שמוביל אביב ישנן שלוש התמחויות שונות: הנדסאי מכונות - מערכות אנרגיה וגז טבעי, הנדסאי מכונות - תכנון וייצור ממוחשב והנדסאי מכונות - מכטרוניקה (מכונאות ואלקטרוניקה). לכל התמחות יש מסלול משלה.
למעשה, במכללה הטכנולוגית בבאר שבע פיתחו מגמה ייחודית בארץ, המאפשרת לבוגריה לתכנן מוצרים, מתקנים ומכונות, מרמת הרעיון ועד ליציאת המוצר משערי המפעל. במגמה המשגשגת משנה לשנה מתגאים בשיעורי השמה גבוהים של הבוגרים בתעשייה (מעל 90% בחברות המובילות במשק!).
להיכן יכולים הסטודנטים להגיע?
אביב מסביר: "יש גם התנסות (בשכר) במהלך הלימודים בחברות המובילות בתעשייה - קמ"ג -קריה למחקר גרעיני, "אלביט", "אינטל" ועוד".


ספר קצת על הלימודים במגמה.
"יש לנו חמישה חללים גדולים מאוד, הכוללים מספר אספקטים של מקצועות שונים בתוכם, בהם גם מעבדות מהמשוכללות בארץ, שמביאות לסטודנטים את מיטב ההתנסות המעשית והעיונית עם המדריכים המקצועים ביותר בתחום ואת מרחב העבודה והלימודים המזמין והאיכותי שישנו. לדעתי, אנחנו גם המקום היחיד בארץ בו ישנה מעבדה לפירוק מכונות והרכבתם מחדש, כך שמעבר להכרת המכונות השונות והמורכבות ביותר על בוריין, ניתנת לסטודנטים גם הפרקטיקה הכה נדרשת בתעשיה לתחזוקת מכונות".
ומה בנוגע להתמחות של הנדסאי מכונות מערכות אנרגיה וגז טבעי, שנחשב למקצוע המבוקש ביותר?
"התכנית מחייבת בסיס של הנדסאי מכונות אותו מרחיבים לנושאי שימוש במערכות אנרגיה להפקת חשמל באמצעות טכניקות להמרת האנרגיה והפקתה ממקורות אנרגיה פחות מזהמים ויקרים, כגון: אנרגיה סולארית, תאים פוטו וולטאיים, אנרגיית רוח וגז טבעי ושימוש במערכות אנרגיה 'ירוקות'.
"כחלק מלימודי הגז הטבעי במגמה, מתנסים הסטודנטים בשעות תרגול רבות במעבדה ייחודית המציגה קו PRMS תעשייתי (המופעל על ידי לחץ אוויר כמובן ולא על ידי גז – מסיבות בטיחותיות). בנוסף לדיפלומת הנדסאי מכונות בהתמחות במערכות אנרגיה וגז טבעי, מקבלים הבוגרים תעודת מתקין גז טבעי מטעם משרד העבודה".

4 צפייה בגלריה
מערכות אנרגיה וגז טבעי
מערכות אנרגיה וגז טבעי
מערכות אנרגיה וגז טבעי
(צילום: Shutterstock)

לסיכום, אומר אביב, "תכנית הלימודים במכללה בנויה בהתאמה לעידן המודרני ושמה דגש על פיתוח יכולת טכנולוגית גבוהה ועל הטמעת שלבי עבודה נכונים לפיתוח מוצרים ומכונות, משלב כניסת חומר גלם ועד לסיום התהליך לאחר ביקורת איכות הנדסאי מכונות למוצר המוגמר".
בקיצור, אתה ממליץ.
"אין עוד מקצוע מרתק, הכולל בתוכו נושאים רבים ומגוונים, כמו הנדסאי מכונות".

לקבלת פרטים נוספים לחצו כאן.

מוגש מטעם: המכללה הטכנולוגית באר שבע



פורסם לראשונה: 10:42, 01.05.23