הלימודים בזום גרמו לסטודנטים לצבור שעות ישיבה אינסופיות, מה שעלול ליצור לחץ על מבנה עמוד השדרה ולגרום לכאבי גב וצוואר.
מחקרי ארגונומיה מוכיחים שכיסא יכול להגביר את הפרודוקטיביות ולמקסם את היעילות של היושב בו, בין אם מדובר בעבודה, לימודים או משחקים.
כדי להימנע מהתפתחות של בעיות וכאבי גב, חשוב שיהיה לכם כיסא שתומך בגב התחתון ומעודד ישיבה נכונה (ארגונומי).
בחרו בכיסא שתומך בגב התחתון ומעודד ישיבה נכונה בחרו בכיסא שתומך בגב התחתון ומעודד ישיבה נכונה
בחרו בכיסא שתומך בגב התחתון ומעודד ישיבה נכונה
(צילום: shutterstock)
"בחירה נכונה של כיסא יכולה לשפר את היציבה", אומר אביחי סורוקה, פיזיותרפיסט ודוקטורנט במעבדה לחקר עמוד השדרה באוניברסיטת תל אביב.
"ארגונומיה פיזיולוגית עוסקת במבנה גוף האדם ותפקודו. בארגונומיה נבחנים החומרים, מבנה סביבות העבודה ותנוחות הגוף הגורמות ללחץ ובעיות בשרירים ובשלד. ארגונומיית הכיסא היא היכולת שלו לספק את התמיכה הנכונה והאופטימלית לגוף גם לאחר שעות רבות וארוכות של ישיבה.
כיסא ארגונומי יעודד יציבה נכונה, יפחית כאבים ויתמוך במבנה עמוד השדרה. בעקיפין הוא גם יסייע לשיפור הריכוז ולהפקת תוצאות טובות יותר.
יש סוגים רבים של כסאות ארגונומיים. אין כיסא משרדי מסוג אחד שהוא בהכרח טוב יותר, אבל יש כמה דברים חשובים שכדאי לשים אליהם לב:
משענת גב צריכה להיות ברוחב של 30-48 ס"מ משענת גב צריכה להיות ברוחב של 30-48 ס"מ
משענת גב צריכה להיות ברוחב של 30-48 ס"מ
(צילום: shutterstock)
גובה המושב. גובה הכיסא המשרדי צריך להתכוונן בקלות. בחרו כיסא עם מנוף כיוונון פנאומטי כך שיתאים עצמו לגובה המשתמש.
גובה מושב שמתאים לרוב האנשים נע בין 16-21 ס"מ מהרצפה. כך מתאפשרת נוחות מקסימלית לרגליים, כאשר הירכיים אופקיות והזרועות בגובה השולחן.
רוחב המושב ועומקו. על המושב להיות בעל רוחב ועומק מספיק כדי לתמוך בנוחות במשתמש, בדרך כלל 40-45 ס"מ הוא הרוחב הסטנדרטי. העומק צריך להתאים כך שהמשתמש יצליח לשבת עם הגב על משענת הגב תוך השארת כ-5-8 ס"מ בין הגב למושב של הכיסא. ההטיה של המושב קדימה או אחורה צריכה להיות מתכווננת.
בחירת כיסא נכון. תמיכה בגב התחתון בכיסא ארגונומי חשובה מאוד. לעמוד השדרה המותני יש עקומה מותנית (לורדוזה), תמיכת הכיסא באותה לורדוזה תשמור על עמוד השדרה תמוך לאורכו. על הכיסא להתאים למותניים הן מהגובה והן מהעומק, כך שלכל משתמש תהיה התאמה נכונה לתמיכה בעקומה המותנית של הגב התחתון.
כסאות ארגונומיים מבית SPIDER כסאות ארגונומיים מבית SPIDER
כסאות ארגונומיים מבית SPIDER
(צילום: באדיבות סיריוס אלקטרוניקה )
משענת גב. משענת גב צריכה להיות ברוחב של 30-48 ס"מ. אם משענת הגב נפרדת מהמושב, עליה להיות מתכוונת בגובה ובזווית וזאת על מנת לתמוך בעיקול הטבעי של עמוד השדרה. אם הכיסא כולל מושב ומשענת כמקשה אחת, על המשענת להיות מתכוונת בזווית קדימה ואחורה, עם מנגנון נעילה על מנת להבטיח שהמשענת לא תעבור לאחור יותר מדי.
ריפוד. רצוי שהכיסא יהיה בעל ריפוד מספיק נוח לישיבה עליו לפרקי זמן ממושכים ועשוי מבד נושם.
משענת יד. משענות הידיים צריכות לאפשר לזרועות לנוח ולכתפיים לשבת ברוגע. המרפקים והזרועות התחתונות צריכים לנוח קלות, והזרוע לא צריכה להיות על משענת היד בזמן ההקלדה על המחשב.
כיסא גיימינג ארגונומי מבית MARVO  כיסא גיימינג ארגונומי מבית MARVO
כיסא גיימינג ארגונומי מבית MARVO
(צילום: באדיבות סיריוס אלקטרוניקה )
הרגליים צריכות לנוח בצורה שטוחה על הרצפה. אם לא, כוונו את גובה הכיסא והוסיפו משענת רגליים.
בסיס מסתובב. כל סגנון קונבנציונלי של כיסא ארגונומי צריך להסתובב בקלות כדי שהמשתמש יוכל להגיע לאזורים שונים בשולחן העבודה מבלי להתאמץ. אם הכיסא אינו מסתובב בחופשיות, ייתכן ותרגישו עייפות מיידית בזרועות ובצוואר.
גלגלים. כמעט לכל כיסא יש בסיס גלגלים. עם זאת קחו בחשבון היכן אתם מתכננים להניח את הכיסא: יתכן שיהיה צורך לרכוש כיסא עם גלגלים המיועדים במיוחד לתנועה על שטיח.
לסיכום: יש לזכור שמידות הגוף והיחסים שונים בין אחד לשני. מומלץ לשבת על הכיסא בעת תהליך הרכישה ולוודא נוחות והתאמה למידות גופנו. במקביל להתאמת הכיסא שיתמוך בגב יש להקפיד על פעילות גופנית קבועה ומסודרת הכוללת תרגול לב ריאה בשילוב תרגילי חיזוק לכל קבוצות שרירי הגוף.
לאורך יום עבודה או ישיבה ממושכת מומלץ להקפיד על הפוגות לטובת מתיחות כלליות של גב ורגליים".
אביחי סורוקה, פיזיותרפיסט ודוקטורנט במעבדה לחקר עמוד השדרה באוניברסיטת תל אביב, הבעלים של מרכז טארגט לפיזיותרפיה ואורח חיים בריא. במרכז פועל צוות המתמחה באימון, אבחון ושיקום פציעות אורתופדיה וספורט