בשיחה שכותרתה "בונים קהילה בונים עוצמה" במסגרת ועידת חידוש העוטף של "ידיעות תקשורת" שנערכה באוניברסיטת רייכמן בהרצליה ועסקה בחידוש ושיקום יישובי עוטף עזה, התארחו מירב גוט, סמנכ"לית קהילה בשירותי בריאות כללית, והדס דניאלי ילין, מנכ"לית התנועה הקיבוצית לשעבר, כשבפיהן בשורה אחת: "חייבים לשמור על רציפות קהילתית של כמאה יישובי העוטף, אחרת לא יהיה ניתן לחשוב אפילו על שיקום".



בשיחה אותה ניהל הפרשן והמנחה אטילה שומפלבי, סקרו השתיים, כל אחת בתחומה, את הפעולות שננקטו מאז פרוץ המלחמה בתחום אחריותן.
מירב גוט, המכהנת כסמנכ"לית בשירותי בריאות כללית חשפה כי בתוך שבועיים מאז פרוץ המלחמה נפתחו כ-450 נקודות חדשות של שירותי בריאות ייעודיים לטובת נפגעי המלחמה: "המענה הראשוני היה חייב להעניק המשך טיפול רציף, הן של מפונים ועקורים, החל מסיפוק אביזרים ומכשור רפואי כמו מכשירי שמיעה, תותבות, אביזרי ראיה שנותנו בבתים ועד לחידוש מרשמים ותרופות קבועות. בזה אפשר לומר, שפחות או יותר הצלחנו ליישם, הרבה פעמים תוך כדי למידה כי לא היו לנו מודלים עולמיים לבחון דבר כזה, זה משהו שטרם נראה כמוהו. כעת אנחנו נמצאים בשלב הביניים, שאנחנו עדיין לא יודעים כיצד ומתי הוא יסתיים, וזה ניהול שגרה בישובים זמניים היכן שנמצאים המפונים".

2 צפייה בגלריה
הדס דניאלי ילין ומירב גוט
הדס דניאלי ילין ומירב גוט
הדס דניאלי ילין ומירב גוט
(צילום: אביגיל עוזי)

הדס דניאלי ילין טענה כי למרות המאמצים העילאיים שנעשים כדי לספק עבור המפונים "תחושה של בית", הקיבוצים כרגע מפוררים, והקהילות נהרסו והם לא ישתקמו עד שאחרון החטופים יחזור: "הקיבוצים הם משפחה אחת גדולה, לא ניתן יהיה לשקם קיבוץ, כל עוד בן משפחה עדיין חטוף. נקודה.
"רק שיחזרו החטופים ניתן יהיה לחשוב על שיקום וכאן יש להפנות את המשאבים והתקציבים לקיבוץ עצמו, אנחנו רוצים להתפרנס בכבוד, ואנחנו יודעים איך לעשות זאת הכי טוב, רק הקיבוץ יכול לשקם את עצמו, לא אחרים. אין לנו אמון בממשלה, יש לנו אמון בעצמנו".
גוט התייחסה בסיום דבריה גם לאתגר הגדול שעומד לפתחם בתחום הבריאות הנפשית, הן של המפונים, ובוודאי שלא אלו שעברו טראומות, כמו גם את תושבי הרצליה, פתח תקוה וחולון שנחשפים מדי יום לאזעקות. לדבריה של גוט, "כולו פחות או יותר מדינה בטראומה בעצימות כזו או אחרת, ומערכת בריאות הנפש יודעת שהולך להיות גל מאוד גדול בנושא, וכעת נערכת לכך היטב".