בכל שנה מתווספות כ-5,000 חולות חדשות למעגל הנשים שמתמודדות עם סרטן השד, הסרטן השכיח ביותר בקרב נשים ברחבי העולם. סרטן זה אחראי לשליש ממקרי המוות בישראל בכל שנה. אם אפשר היה לספר סיפור אחד בו גילוי מוקדם באמצעות בדיקות סקר הציל חיים, אז זה בוודאי היה סיפורה של אריאלה גלנתי, מורה מתל עדשים שקיבלה בגיל 50 לביתה הזמנה מקופת חולים כללית וניגשה לעשות בדיקת ממוגרפיה, ממש כמו כולן.
אחרי חודש, כשכבר שכחה מהעניין, היא קיבלה טלפון מקופת החולים והוזמנה לאולטרסאונד. היא עוד הספיקה לנסוע עם חבורת הזמר שלה לחו"ל ולחזור, ואז קיבלה טלפון מהרופאה שזימנה אותה לשיחה בשל ממצא חשוד. "היא זימנה לי תור כבר למחרת לכירורג, עשיתי ביופסיה והתוצאות הגיעו בספטמבר – גידול ממאיר בשלב מאוד מאוד מוקדם, עם מאפיינים לא טובים", מספרת גלנתי.
4 צפייה בגלריה
אריאלה גלנתי
אריאלה גלנתי
אריאלה גלנתי
(צילום: דוברות כללית)
הגידול היה כל כך קטן, שלולא הבדיקות לא היה לה שום סיכוי לדעת על קיומו. ממורה שהתכוננה ללמד לבגרויות, מצאה עצמה גלנתי בסדרת בדיקות, ניתוח וטיפולים, "קיבלתי ברקס על החיים אבל ידעתי שאחלים", היא מספרת. אחרי ניתוח והחלמה היא עוברת סדרת טיפולים בהם היא מרגישה מאוד לא טוב, היא מספרת על עצות רבות שקיבלה, חלקן טובות וחלקן פחות, ובעיקר התחושה שלה הייתה שזו תקופה שקשה להתכונן אליה. גלנתי החלימה וחזרה לבית הספר ללמד השנה, לאחר תקופה ארוכה בה כל המורים והתלמידים חיממו את לבה עם ברכות, ביקורים ומשלוחים.
לנשים שמתלבטות, חוששות או לא חושבות על הנושא היא מעבירה מסר חשוב: "תהיו ערניות לגוף שלכן, לשינויים בשד, אל תזלזלו בממוגרפיה ואל תדחו, את יכולה להציל את עצמך ואת המשפחה שלך. העובדת הסוציאלית הצילה אותי ממשברים והאחיות הנפלאות והצוות, אני מודה להם מעומק הלב".

שיתוף פעולה ומצוינות רפואית

הצוותים הרפואיים במרפאות עושים מאמצים ניכרים כדי להפוך את חייהן של המטופלות בכל השלבים לקלים יותר. אירית בחבוט, רנטגנאית ראשית בכללית מחוז צפון מספרת שבמרץ האחרון הוקם מכון חדש לבדיקות סקר ששם את הרפואה המונעת בצפון בראש סדר העדיפויות.
4 צפייה בגלריה
אירית בוחבוט
אירית בוחבוט
אירית בחבוט
(צילום: דוברות כללית)
"אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם המרפאות בסביבה וכל רופא אצלנו מוציא רשימות ומתקשר לנשים באופן יזום, אנחנו מסבירים שיש לנו תור עבורן לבדיקת ממוגרפיה, ואנחנו גם מתזכרים אותן יום לפני הבדיקה. מגיל 50-77 הבדיקה מבוצעת פעם בשנתיים, ללא הפנייה וללא תשלום", מספרת בחבוט. היא גם מסבירה שבמכון החדש ישנו מכשיר ראשון מסוגו בארץ שהופך את הבדיקה לנוחה יותר עבור נשים בזכות מגש רך וגמיש יותר, "היתרון העיקרי של המכשיר הוא שהוא סורק את כל השד בתלת ממד והטכנולוגיה מאפשרת לנו גם פענוח מרחוק, כל המקרים מיוחדים שמצריכים בירור דחוף מועברים ישירות לבית חולים העמק, לבדיקות, ביופסיה ולבדיקת כירורג שד. המכון שלנו חדש, קמנו בתקופת הקורונה כשהתעסקו פחות ברפואה מונעת, כיום אנחנו מציעים את שיא הטכנולוגיה, עם רצף טיפולי והליך זרימה שמסייע למטופלות".
הרצף הטיפולי עליו עמלים כל כך קשה בשירותי בריאות כללית הוא לא דבר מובן מאליו, וגם לא עבודתה של רכזת השד המחוזית ילנה צפסמן שאחראית ללוות, באופן אישי, את הנשים שאובחנו עם סרטן שד בכל שלבי הגילוי והמחלה. "אני נמצאת בקשר קבוע עם המטופלות ומהווה עבורן כתובת לשאלות והתייעצויות בנושאים שונים במהלך האבחון, הגילוי ובמהלך הטיפולים. לכל מטופלת יש את הטלפון האישי שלי ואני מסייעת להן בתאום התורים, מיצוי הזכויות, רכישת והתאמת אביזרים כמו פאה ואיפור קבוע", היא מספרת.
בכללית מחוז הצפון נעשית פעילות רבה לעידוד נשים לביצוע בדיקות סקר בכלל ובדיקת ממוגרפיה בפרט. בנוסף, אחיות המרפאה מדריכות באופן אישי נשים לביצוע בדיקת שד עצמית וכיצד לעקוב אחר שינויים וסימנים מוקדמים לגילוי המחלה. בעת גילוי המחלה, אחות המרפאה מוסרת למטופלת ערכת 'כללית לידיעתך' הכוללת מידע על מחלת הסרטן, השירותים והזכויות העומדים לרשותה, "נמשיך לעשות כך ובתקווה להביא כמה שיותר נשים להיבדק", מסכמת ברוריה ריקון, מנהלת הסיעוד של כללית מחוז צפון.

יותר ידע על המחלה וטכנולוגיות חדשות

מאובחנות בסרטן שד וגם נשים שנמצאות בשלבי הסקר מגיעות לכירורג השד, שגם מנתח אותן במקרה הצורך. "כדאי להיבדק, הממוגרפיה לא תמנע סרטן אבל היא תוביל לגילוי מוקדם, וככל שנגלה את הסרטן בשלב מוקדם יותר כך יעלה הסיכוי להתרפא ממנו", אומר ד"ר בועז קימל, כירורג בכיר בבית חולים העמק ובמרפאות כללית במחוז צפון, ומציין כי המודעות שצמחה עם השנים תרמה למניעת תחלואה קשה, אך גם הידע של הרופאים.
4 צפייה בגלריה
ד"ר בועז קימל
ד"ר בועז קימל
ד"ר בועז קימל
(צילום: דוברות כללית)
"אין מה להשוות בין הידע שהיה לפני עשרים שנה של כל מי שעוסק בתחום, כולל אנחנו הכירורגים, ובין הידע שיש לנו כיום. יש טיפולים חדשניים של העלמת המחלה לחלוטין, טיפולים פוסט ניתוחיים וקרינה תוך ניתוחית שחוסכת קרינה אחרי הניתוח. בנוסף, המערך שלנו רב מקצועי והוא כולל כירורגים, אונקולוגים, רדיולוגים, אחיות מתאמות ועובדות סוציאליות. אחת לשבוע מתכנסת וועדה ובה מקיימים ישיבה ודנים באפשרויות הטיפוליות עבור כל מטופלת ומקבלים החלטה על אפשרות הטיפול המוצלחת ביותר", אומר ד"ר קימל.
בשורה נוספת של שירותי בריאות כללית היא פתיחתה של מרפאת מעקב, ליווי ותמיכה לנשאים ולנשאיות של מוטציות BRCA, במכון לבריאות השד שבמרכז הרפואי העמק. המרפאה הרב תחומית מורכבת מרופאות ורופאים בתחומי האונקולוגיה והגינקולוגיה האונקולוגית, כירורגיה של השד והדימות, רופאי פלסטיקה ויועצים גנטיים, טכנאיות הדמיה וטכנאים, אחיות, עובדות סוציאליות ונשות מנהל, שביחד מעניקים שירות כוללני תחת קורת גג אחת לנשים ולגברים שזקוקים למעקב המקצועי והצמוד. "אנו שמחים על פתיחת המרפאה בבית החולים ואנו במחוז מעודדים כל אישה ממוצא אשכנזי להגיע לבדיקה לנשאות גן BRCA ללא עלות במרפאות הקהילה במחוז", אומר מנהל מחוז צפון בשירותי בריאות כללית, ד"ר מרדכי דיין.
לדברים מוסיף ד"ר וג'די ספדי, כירורג שד משרותי בריאות כללית מחוז צפון, כי עיקר התחלואה, הן בסרטן שד חודרני והן בסרטן ממוקד, הוא בנשים מעל גיל 50. "הסיכון הגבוה ביותר נצפה בנשים בקבוצות הגיל המבוגרות והוא בדרך כלל גבוה יותר בקרב יהודיות ואחרות בהשוואה לערביות. כלומר היארעות המחלה אצל נשים ערביות נצפה בגיל יותר צעיר. הסיבה לכך אינה ברורה, אך שוני באורח החיים, תזונה עשירה בשומן, ירידה בפעילות גופנית, עישון, צריכת אלכוהול, נשים שפחות מניקות, ירידה במספר לידות הם פקטורים שיכולים להשפיע על היארעות המחלה".
4 צפייה בגלריה
ד"ר וג'די ספדי
ד"ר וג'די ספדי
ד"ר וג'די ספדי
(צילום: דוברות כללית)
לדברי ד"ר ספדי, המפתח לשיפור ההישרדות מסרטן השד הוא אבחון מוקדם ככל האפשר וביצוע בדיקות סקר לפי ההמלצות של משרד הבריאות. "בהופעת כל תסמין כגון הרגשת גוש, הפרשות מהפטמות, גירוד בפטמה או כיב שמחלים בפיטמה, כאבים בשדיים, הרגשת גוש בבית השחי, יש לפנות לבדיקת מומחה בכירורגית שד".
"במחוז הצפון ישנן אפשרויות רבות למימוש גילוי מוקדם", מסכם ד"ר דיין, ומציין כי ניתן לזמן תור במרפאות ובמכונים שבהסדר על פי הרשימה מטה. "אנו פועלים כל השנה לעודד נשים להיבדק, בעיקר בשנת הקורונה בה אנו יודעים שהמטופלים הזניחו את בדיקות הסקר. נמשיך לקדם את התחום ולהרחיב שיתופי פעולה וכל זאת כדי להביא לאבחון מוקדם המציל חיים".
לכירורג שד ניתן לזמן תור ב-*2700, אולטרסאונד שד ניתן לתאם במכון מור, אסותא, ובבתי החולים.
לבדיקת ממוגרפיה יש לתאם תור במכון דימות השד יועצת עפולה, מכון מור ובתי החולים.
פורסם לראשונה: 10:40, 11.10.21