כמה פעמים אמרת לעצמך שאם היה לך זמן להתעסק בזה, היית הולכת להיבדק? ואם היו אומרים לך שהבדיקה היא זו שתגדיל את האחוזים שלך להירפא לגמרי במידה ותחלי, לא היית הולכת להיבדק?
סרטן השד הוא הסרטן השכיח בעולם ובישראל כשבכל שנה מאובחנות בארץ 5,000 נשים חדשות. שיעור התמותה יורד עם השנים, בעיקר הודות לגילוי המוקדם ומכאן החשיבות לביצוע בדיקות הסקר. הנתונים כיום לא פחות ממדהימים – הסיכוי לריפוי עולה למעלה מ-90% כאשר המחלה מאובחנת בשלבים המוקדמים.
לפני כשנה מרפאות בריאות השד של כללית 'לין' בחיפה ו-'זבולון' בקרית ביאליק יצאו במהלך לשיפור השירות עבור המטופלות וייצור רצף טיפולי.
"את רוב סוגי הסרטן החריגים נגלה בממוגרפיה", מסבירה ד"ר טטיאנה דורפמן, מנהלת המכון לבריאות השד במרכז הרפואי לין בחיפה. "בעבר, אם למטופלת הייתה בדיקה חריגה היא הייתה נשלחת למרפאת השד או לכירורג ולקח זמן עד שאותה מטופלת הייתה מגיעה אלינו, אז ביצענו שינוי בהליך.
"כיום, ברגע שמטופלת עוברת בדיקת סקר ונמצא לה ממצא חריג היא עוברת למסלול שמסמן אותה על פי מקום המגורים – ללין בחיפה או לזבולון בקריות, הבדיקות מגיעות לרדיולוג שד שבוחן את רמת חומרתן והאם יש צורך לבצע ביופסיה ובאיזו דחיפות", מסבירה ד"ר דורפמן.
2 צפייה בגלריה
ד"ר טטיאנה דורפמן
ד"ר טטיאנה דורפמן
ד"ר טטיאנה דורפמן
(צילום: דוברות כללית)
במרפאות בריאות השד לין וזבולון מתבצעות בדיקות סקר לנשים בריאות, בירור וטיפול במחלות שד שפירות וממאירות, ובדיקות מעקב לנשים בסיכון גבוה לחלות בסרטן השד. ביחידות דימות השד של המרפאות מבצעים בדיקות לכל אותם ממצאים חשודים, בדיקות ממוגרפיה, אולטרסאונד שדיים, טומוסינטזיס וביופסיות במגוון שיטות.
רופאים מתחומים שונים עובדים כתף לכתף בשיתוף פעולה מלא ובהם כירורגים של השד, רדיולוגים המומחים בהדמיית שד, אונקולוגים ופלסטיקאים בתחום שיחזור השד, אחיות מתאמות, עובדות סוציאליות ומזכירות שמלוות את המטופלות. המרפאות עובדות בשיתוף פעולה מלא עם מחלקות שונות במרכז רפואי כרמל, והכירורג שילווה את האישה במרפאה יהיה גם זה שיפגוש אותה בבית החולים לניתוח במקרה הצורך.
אותו רצף טיפולי שמיושם הלכה למעשה בשנה האחרונה עזר להקל על המטופלות בעזרת מסלול ייחודי מסוגו שמתייחס לכל אספקט ופרט בתקופת הטיפול, אפילו בזמינות בדיקות MRI. "בעבר הייתה המתנה ארוכה ונשים היו צריכות לקבוע את התורים בעצמן, היום יש לנו תורים שמורים למטופלות מאובחנות והמטופלת יוצאת מהמרפאה עם תור", מסבירה ד"ר דורפמן. "אחת לשבוע גם מתכנסת ועדה רב תחומית ובה המטופלת פוגשת רדיולוג, אונקולוג וכירורג ובאותה הוועדה היא מקבלת הסבר מלא על הטיפול בה ויחד איתה קובעים את התוכנית הטיפולית בהתאמה אישית", מסבירה ד"ר דורפמן.
ד"ר שירלי דוידוביץ, מנהלת המרכז לבריאות השד בזבולון מספרת שסדרי הגודל של הטיפול במרפאות עצום, "בכל שנה אנו מטפלים בכ-9,000 מטופלות שמגיעות למרפאה, אנו מבצעים בין 600 ל-700 ביופסיות ומבצעים כ - 300 ניתוחים", במרפאת זבולון אותה היא מנהלת מאז שנת 2018 עובדים כמו בלין צוות מומחים בשיתוף פעולה מלא ועל פי מודל המסלול המהיר שחוסך למטופלות את הבירוקרטיה הרבה וההתארגנות בתקופת גילוי המחלה ולאורך כל תקופת הטיפול בהן.
2 צפייה בגלריה
ד"ר שירלי דודוביץ
ד"ר שירלי דודוביץ
ד"ר שירלי דוידוביץ
(צילום: דוברות כללית)
"אנו מבצעים מעקב שגרתי אחר מטופלות, גם כאלה שנמצאות בסיכון גבוה לסרטן השד כמו נשאיות של הגן BRCA ונשים עם סיפור משפחתי של סרטן השד או השחלות וכמובן גם לנשים במעקב רגיל ללא סיכון מוגבר", מסבירה ד"ר דוידוביץ. "ברגע שיש ממצא חשוד אנחנו עוסקים בבירור ובטיפול, באופן מהיר לעומת כל מקום אחר בארץ. המטופלת לא צריכה להתרוצץ או לחפש תורים, אנחנו דואגים לה. אחות מתאמת יושבת איתה ומארגנת לה את התורים, אם זה MRI, אקו לב ותפקודי ריאות לפני ניתוח, אנחנו דואגים להפניות ולזירוז תשובות ומזמנים אותה בחזרה אלינו".
ד"ר דוידוביץ מציינת כי המודעות של נשים צריכה להיות לבדיקות שגרתיות ולבדיקות הסקר אליהן הן מוזמנות, "אנחנו קוראות לכלל הנשים אם יש משהו חדש בשד מעבר לבדיקות השגרתיות – אם יש שינוי בצורת השד, גוש, שקע, שקיעה של הפטמה, גוש בבית השחי או אודם – פני בהקדם למרפאה".
פורסם לראשונה: 09:41, 21.10.21