בסוף שנת 2019 החליט עמרי פדהצור מנס ציונה שהוא רוצה לעשות טוב בעולם והקים את מיזם "גמאני רצה" - קבוצות ריצה וכושר מקומיות ללא עלות לנשים שמתמודדות ומחלימות מסרטן שד. את הקבוצות מובילים בהתנדבות מלאה מאמנות ומאמני ריצה וכושר מוסמכים בכירים מהשורה הראשונה של אנשי המקצוע בישראל.
1 צפייה בגלריה
פדהצור והמתאמנות שלו. "לעשות טוב"
פדהצור והמתאמנות שלו. "לעשות טוב"
פדהצור והמתאמנות שלו. "לעשות טוב"
(צילום: לוי דביש)
קראו גם:
קצת קשה להאמין אבל המיזם הזה שמונה כיום 50 קבוצות עם 90 מאמנים ומאמנות ויותר מ־1,000 מתאמנות, התחיל מקבוצה אחת. "כשהקמתי את 'גמאני רצה' הייתי קצין בקבע בדרגת תת־אלוף במשרה מלאה, ורציתי לקשור את ההכשרה שלי כמאמן כושר מוסמך עם תרומה ואחריות חברתית", מספר השבוע פדהצור (49), נשוי לעינת ואב לשלושה.
הקבוצה החלה בנס ציונה וברחובות כקבוצת ריצה מקומית, דהצור חבר לקהילת 'גמאני חליתי בסרטן' בפייסבוק והציע להן להקים קבוצת ריצה וכושר לנשים המתמודדות. "לפני כשלוש שנים נערך הפיילוט שכלל נשים מרחובות, נס ציונה, מזכרת בתיה ואפילו מחולון ובאר יעקב, אבל כשפרצה הקורונה נאלצנו לעצור את הפעילות בסגר הראשון".
אחרי חודשיים ללא אימונים נערכו בקבוצה לחזרה בשגרה, עוד ועוד קבוצות קמו בערים נוספות ועד מהרה המיזם הפך לארצי.
חשבת שהמיזם יתרחב ככה?
"כשפתחתי את הקבוצה הראשונה לא ידעתי שנגיע לממדים האלה במהירות כזו, אבל ביוני 2020 כשפתחנו את קבוצה מספר 6 ידעתי שתיפתח קבוצה מספר 36, המנגנון וקהל היעד הם דומים ולכן זה משכפל את עצמו בצורה מאוד מהירה, וגם יש כאן סוג של חיבור טוב בין המתנדבים למתאמנות ולמטרה".
לדבריו, יש יתרון בריאותי גדול בפעילות לנפש ולגוף. "המחקר המדעי מציין שאישה שלא אובחנה וזו מחלה ממארת נמצאת בסיכון למות, אבל אם רק תתחיל ללכת היא כבר תוריד את הסיכון שלה לתמותה ב־4.6%, וסטטיסטית אם היא מתחילה לרוץ היא מורידה את הסיכון ב-87%", טוען פדהצור. "ריצה עושה טוב להרבה אוכלוסיות, לאנשים בריאים שנמצאים בכושר, אבל גם לאנשים עם בעיות מטבוליות כמו סוכר גבוה ולחץ דם, לכולם זה עושה טוב, ולנשים שמתמודדות עם סרטן השד זה עושה עוד יותר טוב. הריצה לא רק משפרת את המטבוליות, היא מפחיתה את תופעות הלוואי של הכימותרפיה, ההקרנות והטיפולים התרופתיים".
במהלך חודש המודעות העולמי לסרטן השד, קבוצות "גמאני רצה" בכל הארץ מובילות קמפיין מודעות ארצי מקורי בו לוקחים חלק כל חובבות וחובבי הריצה בישראל, לרבות קבוצות ספורט מקצועיות, ספורטאים אולימפיים, חיילים ושוטרים. מטרת הקמפיין, שנקרא 'מקיפים את כדור הארץ בריצה', היא להעלות את המודעות לגילוי מוקדם של סרטן השד ואת חשיבות הפעילות הגופנית לנשים שמתמודדות עם סרטן השד. במהלך הקמפיין יאספו 40,075 ק"מ (היקף כדור הארץ) מרצות ורצים שיצטלמו בוורוד ויקדישו את הריצה שלהם לבריאותה של אישה ספציפית. הקמפיין ימשך כל החודש ויתפרס בכל רחבי המדינה.
סרטן השד הוא הסרטן הנפוץ ביותר בקרב נשים: מעל 5,000 חולות חדשות מצטרפות לסטטיסטיקה מדי שנה בישראל. רבים יודעים כי לגילוי מוקדם יש השפעה רבה על סיכוי ההחלמה, אבל מעטים יודעים כי ריצה מסוגלת להפחית את תופעות הלוואי הנלוות לטיפולים, לשפר את סיכוי ההחלמה ולהוריד את הסיכון לחזרתה.